Historisch: Pech in de laatste ronde
Felipe Massa verloor gisteren de Hongaarse Grand Prix op dramatische wijze. Slechts enkele ronden voor de finish gaf zijn motor de geest en moest de Braziliaan de winst laten varen. Hij had bijna alle ronden aan de leiding gereden. |
De race verliezen in de laatste kilometers gebeurt niet zo heel vaak in de Formule 1. Het is regelmatig voorgekomen dat een gevecht om de leiding in de laatste ronde werd beslecht, maar een zekere winst die in rook opgaat door mechanische pech is bijna een unicum.
De Belgische Grand Prix van 1964 is een schoolvoorbeeld van het verliezen van de race in de laatste ronde. Dan Gurney had al in de vierde ronde de leiding overgenomen van John Surtees, die zijn motor opblies, en reed de hele race onbedreigd aan de leiding. Vier ronden voor de finish moest hij echter een pitstop maken. Zijn team was vergeten benzine voor de Brit klaar te zetten, dus werd er niet bijgetankt. Hij kwam als tweede de baan op en reed snel naar leider Graham Hill toe. Net toen Gurney in de laatste ronde Hill wilde aanvallen, was de brandstof in zijn wagen op en viel hij stil. Hill leek de racewinst in de schoot geworpen te krijgen, maar in de laatste bocht voor de finish stopte zijn benzinepomp ermee en moest Hill zijn wagen laten uitrollen naar de eindstreep. Jim Clark kwam op volle snelheid aan en haalde Hill net voor de finishvlag in. Clark won... en bleek niet genoeg brandstof aan boord te hebben om de uitloopronde af te maken.
In 1982 was het een gekkenhuis tijdens de laatste ronden van de Grand Prix van Monaco. Een regenbui gooide het veld door elkaar en Riccardo Patrese ging de laatste ronde in als leider. Hij spinde in de haarspeldbocht en Didier Pironi en Andrea de Cesaris gingen hem voorbij. Slechts honderden meters verder viel Pironi stil in de tunnel met een lege benzinetank. Hetzelfde gebeurde De Cesaris. Patrese had ondertussen zijn wagen heuvel af laten rollen en zo zijn motor weer kunnen starten. Hij reed naar de finish, en kreeg daar tot zijn stomme verbazing te horen dat hij zijn eerste race had gewonnen.
Nigel Mansell zorgde voor een dramatische finish van de Grand Prix van Hongarije in 1991. De Brit had iedere ronde van de wedstrijd aan de leiding gereden en waande zich in de laatste ronde al de winnaar. Op de rechte stukken zwaaide hij naar het publiek, maar toen hij bij de haarspeldbocht terugschakelde, sprong zijn versnellingsbak in de vrijstand en sloeg de motor af. De Williams rolde uit, maar haalde de finish niet meer. Nelson Piquet was de geluksvogel die er met de overwinning vandoor ging, wat ook gelijk de laatste zou zijn van de drievoudig wereldkampioen. Later bleek dat Mansell zelf de veroorzaker van zijn uitval was: hij schakelde terug terwijl zijn toerental te laag was.
Mika Häkkinen was in 2001 aan de beurt. De Fin had tijdens de tweede serie pitstops van de Spaanse Grand Prix de leiding overgenomen van Michael Schumacher en ging met een ruime voorsprong op weg naar zijn eerste overwinning van het jaar. In de laatste ronde begaf zijn koppeling het echter. Met de moed der wanhoop probeerde Häkkinen zijn wagen nog aan de finish te krijgen, maar slechts enkele bochten voor de eindstreep moest hij de McLaren in het gras parkeren. Schumacher won de race en ging, in het parc fermé aangekomen, samen met Jacques Villeneuve op zoek naar Häkkinen voor een groepsknuffel.
De laatste keer vóór gisteren dat een coureur een zekere racewinst in rook zag opgaan, was gelijk ook de meest spectaculaire manier om een wedstrijd te verliezen. Tijdens de Europese Grand Prix van 2005 had Kimi Räikkönen bijna de hele race aan kop gereden, maar had vijftien ronden voor de finish zijn rechtervoorband vernield bij een uitremactie. Het wisselen van banden was verboden, dus besloot het team het erop te wagen. Omdat de band niet meer helemaal rond was, kreeg de voorwielophanging het zwaar te verduren. In de laatste ronde begaf een van de wishbones het en spinde Räikkönen op dramatische wijze de bandenstapels in, waarbij hij op een haar na de wagen van Jenson Button miste. Alonso won de race.