Toyota: geen problemen met KERS
Het team van Toyota verwacht geen problemen met de introductie van KERS op de wagen. Daarom zal het team pas testen als het helemaal af en veilig is. Het team wil daarom het systeem bijna volledig in de fabriek ontwikkelen. Vorige week raakte een monteur van BMW gewond toen het in de testsessie misging met het KERS-systeem. |
Hoofd Motorenafdeling van Toyota Luca Marmorini geeft uitleg. "We werken keihard aan de ontwikkeling van ons KERS-systeem. We hebben verschillende opties bestudeerd en het is nu de uitdaging om het systeem verder te verfijnen, voordat we er voor het eerst mee gaan rijden. Op dit moment doen we de ontwikkeling hoofdzakelijk in de fabriek, in plaats van op het circuit, omdat 95 procent van het testwerk op een simulatiemachine kan worden uitgevoerd. Bovendien is de wagen van 2009 behoorlijk anders dan de huidige auto. We denken daarom dat het weinig zin heeft om het KERS-systeem nu al op het circuit uit te proberen."
Vorige week kreeg een monteur van BMW een schok van de bolide die uitgerust was met KERS. Marmorini zegt dat dit bij Toyota niet aan de orde is. "De hybridesystemen die we momenteel al in de straatauto's gebruiken, zijn zeer veilig en betrouwbaar. Dus de technologie op zich, is het probleem niet. We zitten nu in de ontwikkelingsfase en we zullen het KERS-systeem pas in de wagen monteren, als we er honderd procent zeker van zijn dat het aan de strengste veiligheidseisen voldoet. Veiligheid staat voorop bij Toyota."
Volgend jaar is KERS in de Formule 1 nog niet verplicht, maar Toyota heeft aangegeven wel er mee te willen gaan rijden, omdat het één- tot drietienden per ronde scheelt. "We hebben overwogen om het KERS-systeem volgend jaar nog niet te gebruiken. Maar het systeem kan mogelijk voor betere rondetijden zorgen en die kans willen we natuurlijk graag benutten. Het KERS-systeem zal niet voor schokkende rondetijden zorgen, aangezien het extra vermogen maar 6,5 seconde per ronde beschikbaar is. Het zal een tiende tot drie tienden per ronde schelen. Een belangrijk pluspunt van de KERS is dat je gemakkelijker kunt inhalen."