Recessie tot nu toe goed voor de game-industrie

The Economist heeft in een recent artikel de game-industrie geanalyseerd en geconcludeerd dat de industrie is gegroeid, ondanks, en wellicht wel dankzij, de economische recessie.

In het artikel nemen ze waar dat gameverkopen in Amerika afgelopen jaar met 35% zijn gestegen. Hierop redeneren ze dat dit kan zijn doordat mensen in zware economische tijden graag afleiding zoeken in andere werelden.

Er worden ook nog andere oorzaken geopperd waardoor het, ondanks de recessie, nog zo goed kan gaan met de game-industrie. De voornaamste hiervan is dat meer dan de helft van de volwassen Amerikanen en bijna alle tieners gamen. De grootste doelgroep is volgens The Economist een groep mannen rond de 30 met middelbare tot hoge inkomens. Deze groep neemt gamen serieus en zal eerder ergens anders op bezuinigen.

Tenslotte werd Alex Evans van Media Molecule (LBP) nog om zijn mening betreffende het onderwerp gevraagd.

"People in the industry believe gaming has benefited from the rise of the “staycation”, or stay-at-home holiday. It is much cheaper to escape into the world of “Fable II” for a week than to go abroad."

Er is echter ook een schaduwzijde. Hoewel de industrie tot nu toe nog niet heeft geleden als geheel, wijst het artikel naar EA, een van de grootste spelers op softwaregebied. Ze hebben dit kwartaal zware verliezen geleden en besloten 6% van hun personeel te ontstaan.

Of de industrie op lange termijn net zo recessie-proof blijft als op dit moment zullen we moeten afwachten.