[GC 2008] Meer info rondom Heavy Rain

De Leipzig Games Convention is in volle gang. Twee dagen geleden werd op de persconferentie van Sony de nieuwe game van Quantic Dream, Heavy Rain, eindelijk aan het publiek getoond. Quantic Dream, de makers van het populaire Fahrenheit, wil dat er nog veel mysterie omtrent deze game blijft bestaan. Zo zal de demonstratie waarschijnlijk niet in de werkelijke game zitten, en ook zal de demo die van de game verschijnt, niets te maken hebben met het verhaal. Toch zijn we met deze demonstratie wel dingen te weten gekomen over bijvoorbeeld de gameplay.

De controls van de game zijn iets anders dan dat we gewend zijn. Naar voren lopen doe je door middel van de R2 trigger, en met de linker stick bestuur je het hoofd en de richting waar je naar loopt. Op deze manier kan Quantic Dream de camera in mooie standpunten zetten, zonder dat de gameplay daaronder te lijden heeft.

Alles in de game is context-gevoelig, wat betekent dat je alles kan gebruiken als voorwerp of aanwijzing. Het praten met karakters en het activeren van context-gevoelige objecten gaat met de Sixaxis. Als je bijvoorbeeld voor een deur staat, is het mogelijk om deze te openen, erop te kloppen of aan te bellen. Dit doe je door de Sixaxis naar een bepaalde hoek van het scherm te kantelen.

Daarnaast heeft alles wat je doet invloed op het verhaal. In de closed-door presentatie op de GC werd dit geshowd. Weet je niet van de moordenaar te ontsnappen, en ga je dood, dan is dit een twist in het verhaal, maar deze gaat wel door. Als je niet ontsnapt van de moordenaar maar je weet hem te doden, dan heeft dit weer een andere invloed. Ook de manieren waarop je dit doet hebben invloed op wat er in de toekomst zal gebeuren.