"Gamers willen kortere games"

Games worden steeds korter. Vroeger waren er games als Final Fantasy VII of Zelda waar je meer dan 100 uur aan speeltijd aan kon besteden. Natuurlijk bestaan deze games nog steeds, alleen worden het er steeds minder. Andere games worden zelfs zo kort, dat het de game kan breken. Grootste voorbeeld hiervan is waarschijnlijk Heavenly Sword. De game werd geprezen om zijn actie en graphics, maar zijn zeer korte lengte zorgde er voor dat veel gamers de game toch links lieten liggen.

Deze ontwikkeling wordt niet door iedereen als een negatieve ervaren. In een interview met Eurogamer heeft lead-designer van Rise of the Argonauts Charley Price gezegd dat gamers juist kortere games willen.

Volgens Price hebben mensen gewoon niet meer de tijd om veel te gamen.

quote
No longer are videogames almost exclusively played by 14 year-olds over summer vacations where they have days and days on end to play through these epic journeys.

Volgens Price zijn games hierdoor korter geworden. Mensen zijn eerder geneigd een game te spelen waarbij de beloning niet ver weg ligt. Ook zegt Price dat games op een bepaalde manier gemaakt moeten worden om mensen over te halen tijd te steken in de game. Als de eerste 1 à 2 uur van een game niet leuk zijn, zijn mensen al snel geneigd te stoppen. Het is dus noodzakelijk om snel met de leuke en spannende elementen van een game te komen.

Of we in de toekomst steeds kortere games zullen zien is nog even afwachten. Wat denken jullie? Is dit een goede ontwikkeling? Of zien jullie toch liever games waar je uren in kan stoppen?