Heavy Rain en toekomstige games zorgen voor afgunst?

Quantic Dream, de ontwikkelaar van onder andere Fahrenheit, heeft altijd al animaties en voice-acting hoog in het vaandel gehad om de speler zoveel mogelijk in het verhaal te betrekken. Ook in hun nieuwste game Heavy Rain zal de ontwikkelaar de nieuwste animatie en voice-acting technieken gebruiken, zoals te zien is in deze lange trailer.

Clive Thompson van de website Collision Detection wijst ons echter op de zogenaamde "Uncanny Valley" theorie. Deze theorie houdt in het kort in dat hoe beter robots of ingame personages op mensen gaan lijken, hoe sneller wij het als "nep" bestempelen. Als we bijvoorbeeld naar een cartoon kijken waar de personages overduidelijk niet realistisch getekend zijn, dan vallen ons de menselijke eigenschappen van de personages op en geven ons toch een goed gevoel over datgene wat we zien. Zien we echter een film waarbij de personages erg veel op mensen lijken, maar het niet zijn, dan gaan ons de subtiele verschillen heel erg opvallen.

Deze kleine verschillen kunnen er zelfs voor zorgen dat mensen een afgunst gaan ontwikkelen voor deze personages en er liever niet naar kijken. Het gat tussen deze afgunst en 100% menselijk gedrag noemt men de "Uncanny Valley".

Gaat de gamesindustrie een niveau bereiken dat ervoor gaat zorgen dat men minder graag een spel wil spelen? Hoe denk jij over de "Uncanny Valley"?


TE realistisch?