Gamen als medisch hulpmiddel

De medische wereld is bekend om de voorzichtigheid waarmee ze met nieuwe technieken en ontwikkelingen omgaan. Gamen is al jaren een favoriet tijdverdrijf van vele mensen maar is nooit echt doorgedrongen in de medische sector. Toch zijn er enkele voorbeelden waarbij gamen patiënten helpt bij hun genezingsproces.

Zo was de negenjarige Ethan Myers hersendood verklaard na een auto-ongeluk. Toen hij toch miraculeus ontwaakte werd voorspeld dat hij nooit meer zelfstandig zou eten, lopen of praten. Maar gedeeltelijk dankzij video games was Ethan in staat om weer op het niveau van zijn leeftijdsgenootjes te komen. Voordat hij begon met gamen kon hij een beetje lezen en lopen, na de game therapie is hij in staat om zijn verlamde rechter hand weer volledig te gebruiken en is hij in staat om dingen als telefoonnummers en namen te onthouden. Het systeem dat hij gebruikte is het CyberLearning Technology LLC system, ook vaker gebruikt voor racespellen.

Dit systeem beloont mensen voor het produceren van specifieke hersengolven, zoals golven die aangeven dat de patient relaxed is, of oplet. Deze behandelmethode wordt al langer gebruikt, maar door het te combineren met games is er een nieuw gebied ontdekt waardoor vooral veel jonge mensen geholpen kunnen worden.

Andere voorbeelden van games in de medische wereld zijn: Ben's game, waarin in een leukemie-patiëntje kankercellen in zijn lichaam te lijf gaat. Of Brigadoon, een eiland in Second Life waar alleen mensen met Asperger en autisme rondlopen. Dance Dance Revolution is een bekende game die wordt ingezet om zwaarlijvigheid te lijf te gaan.

Gamen wint dus ook hier aan populariteit. Sceptici zien het nut er van in, maar kijken vooral op tegen de hoge kosten van games die voor specifieke gevallen ontwikkeld worden.