Kranten staan uitgebreid stil bij crash
De ochtendkranten staan vandaag uitgebreid stil bij de vliegtuigcrash op Schiphol. Veel foto's, infografieken, interviews met ooggetuigen en overlevenden en speculaties over de oorzaak van het ongeval.
"Als baksteen uit de lucht", kopt De Telegraaf, die vijf pagina's wijdt aan de crash. In een reportage beschrijven verslaggevers hoe kennissen en familieleden van de passagiers die werden opgevangen in een tennishal in Badhoevedorp, urenlang verstoken bleven van informatie. Volgens de krant kregen ze niets te horen over het ongeluk, terwijl in de media al bericht werd over doden en gewonden.
Over de oorzaak van de ramp is nog niets bekend, maar hoogleraar Lucht- en Ruimtevaarttechniek Michel van Tooren stelt in de Volkskrant dat de meest logische verklaring is dat er geen motorvermogen meer was. "En de simpelste verklaring daarvan zou zijn dat de brandstof op was", aldus de hoogleraar, die ook in het AD wordt geciteerd.
Overlevende Hen Heijloo (60) vertelt in die krant over "het raarste telefoontje dat hij ooit heeft gepleegd". "Moet je horen", zei hij tegen zijn vrouw, "Met mij is niks gebeurd. Maar we zijn net neergestort."
Ahmet Albayrak (29), die in de buurt van de Polderbaan reed en de overlevenden meteen na de crash te hulp schoot, zegt in De Telegraaf dat het voor zijn gevoel wel 20 minuten duurde voordat de hulpdiensten arriveerden. "Ik zag wel politieagenten die het verkeer stonden te regelen, maar die kwamen het weiland niet op hoor, terwijl wij als burgers de gewonde passagiers probeerden te helpen."
Andere ooggetuigen bevestigden de lezing van de autoriteiten dat de hulp juist erg snel aanwezig was. Zoals de 19-jarige Sven Verheijen, die in de Volkskrant vertelt dat hij op een bedrijventerrein in de buurt coniferen stond te snoeien toen hij het ongeluk zag gebeuren. "Eerst leek dat vliegtuig een beetje omhoog te gaan en toen zag ik hem echt zo, recht uit de lucht vallen."
Trouw staat in het tweede katern stil bij de achtergrond van rampenbestrijding. De rampenplannen voor Schiphol waren volgens de krant net op tijd op niveau gebracht, na jaren gesteggel over wie nu eigenlijk de verantwoordelijkheid draagt over de luchthaven.
Het moest een keer gebeuren, kopt dagblad De Pers, zich baserend op de statistiek. Want Schiphol mag dan een hypermoderne luchthaven zijn, statistisch gezien kon een ongeluk nauwelijks uitblijven, stelt de krant. Het is immers al 16 jaar geleden dat een vliegtuig crashte op Schiphol.
In een reportage in de gratis krant komen familieleden van inzittenden aan het woord die in onzekerheid zitten te wachten op de luchthaven. Ook sprak De Pers met Chris Roodenburg, de eigenaar van de akker waarop het vliegtuig neerstortte. Hij overweegt nu zijn grond te verkopen. "Aan die herrie van die vliegtuigen kun je wennen, maar je went er denk ik niet aan dat een vliegtuig op jouw veld is neergestort."