Bedrijven dol op 'mystery shopper'

Icoon BinnenlandsHet afgelopen jaar is er een nieuwe trend ontstaan binnen de ondernemerswereld. Om de service in een eigen winkel te testen, huren ondernemers zogenoemde 'mystery shoppers' in. Dit zijn ingehuurde nepklanten die zich voordoen als alledaagse klanten. Door in die hoedanigheid allerlei vragen te stellen aan het nietsvermoedende personeel, komen ze bijvoorbeeld te weten hoe klantvriendelijk zij is, en of zij wel de juiste informatie verstrekt.

In Nederland bestaan inmiddels tientallen onderzoekbureaus die meewerken aan dit nieuwe fenomeen. De vraag naar hun diensten stijgt rap. "Er is een explosieve groei in deze markt", aldus directeur Martin Klein van MKH Mystery Shoppers uit Ridderkerk. Vooral retailbedrijven willen op deze manier hun eigen zaak en personeel op de proef stellen.

Op de vraag of dit onder bespieden valt, antwoordt Klein negatief. "Bedrijven die ons inhuren kunnen het personeel waarschuwen dat er een mystery shopper komt. Uiteraard zeggen ze niet wanneer, anders werkt het niet". Hij voegt er nog aan toe dat niet alleen de vraag naar mystery shoppers groot is, maar ook de wil om mystery shopper te worden.