In een zelfgemaakt vogelhuisje ontdekte de 85-jarige Reijer van Malsen maandag de restanten van een ontploft koolmeesje. Het vogelhuisje, waarin het diertje lag te slapen, werd op nieuwjaarsdag door vandalen opgeblazen. "Dat het vogelhuisje nu kapot is, interesseert me niet. Het is vooral zo triest voor het vogeltje dat er in lag", zegt Van Malsen.
Al zijn hele leven bouwt de 85-jarige inwoner van Beusichem vogelhuisjes voor de buurtvogels. "Ik hou van vogels. Ik vind ze prachtig." De vogelliefhebber deed wel eens aangifte van diefstal van bouwmaterialen in de buurt. Dat werd hem niet in dank afgenomen door lokale jongeren. Zo werd er op oudjaarsdag ook al vuurwerk door zijn brievenbus gegooid.
Een koolmees
Help ons; deel dit item als je het leuk vond
Heb je een leuk of interessant bericht gevonden dat je graag op FOK! terug ziet? Tip ons dan via de submit!
Op dinsdag 3 januari 2006 15:15 schreef Jace_TBL het volgende:
[..]
Lulkoek, wat is dat voor bullshit argument. Het "hoort er nu eenmaal bij", WTF!? Horen bontjassen en stierengevechten er nu ook eenmaal bij? foto [..]
Eveneens lulkoek. Noem me één noodzakelijke voedingsstof die alleen in vlees voorkomt of waarvoor je allerlei kunstmatige of buitensporige alternatieven zou moeten eten om het binnen te krijgen.
Daar gaan we weer. Bontjassen en stierengevechten worden er ook weer eens bijgehaald. Nee, daar ben ik ook tegen. Waarom? Ten eerste zijn er goede alternatieven voor bont. Bont is dus niet nodig, zie jij het verschil tussen echt en nep? Maakt de warmte iets uit? Nee, dus je kan net zo goed een nep bontjas kopen. Stierengevechten zijn er alleen maar om mensen te plezieren, heeft totaal geen nut om dat dier zo te laten lijden. Maar ja, ik mag er niet tegen zijn, want ik eet vlees. En dat vind ik dus grote flauwekul, dat je vlees eet, wil toch niet zeggen dat je niet tegen dierproeven, bont, stierenvechten etc. mag zijn?? Heeft toch niks met elkaar te maken. Daarbij is het inderdaad zo dat een mens vlees nodig heeft, we eten het al sinds ons ontstaan. Wil ook weer niet zeggen dat ik het er mee eens ben hoe deze dieren behandeld worden in de bio-industrie. Daar zouden inderdaad veranderingen in moeten komen. Maar wat is er mis met vlees eten als het dier wel een goed leven heeft gehad en rond heeft kunnen huppelen in de wei? Niks, toch? Het vlees eten zelf is natuurlijk, dat moet de mens nou eenmaal en is niks mis mee.
Beetje jammer voor die vogel, maar ik denk niet dat die jongen door hadden dat er nog een vogeltje in zat. En anders: shit happens voor dat vogeltje.. En.. van andermans spullen blijf je af... grrr.
En: Waarom moet dit zo groot op de voorpagina van de telegraaf staan? Is er geen erger nieuws in de wereld ofzo? Bij de telegraaf zijn ze gewoon publiciteitsgeil.
Het is toch niet normaal dat je andermans spullen vernield. Ook al zat er geen vogeltje in, dan nog is er geen enkele reden het huisje te slopen. Reageer je ook zo als er bij jou een vuurwerkbom naar binnen wordt gegooit?
En waarom het op de voorpagina staat; omdat dit land elke dag meer verneukt raakt.
Op dinsdag 3 januari 2006 16:28 schreef ccaass het volgende:
[..]
Het is toch niet normaal dat je andermans spullen vernield. Ook al zat er geen vogeltje in, dan nog is er geen enkele reden het huisje te slopen. Reageer je ook zo als er bij jou een vuurwerkbom naar binnen wordt gegooit?
En waarom het op de voorpagina staat; omdat dit land elke dag meer verneukt raakt.
Inferieur gespuis foto In de 'goeie ouwe tijd' had het hier geen tijd voor, toen scharrelde het nog in licht ondervoede toestand over afvalhopen op zoek naar vreten. Tegenwoordig heeft iedereen veel teveel tijd en geld, ook dit soort tuig. Ik stel voor om ons er alsnog op de snelste en goedkoopste manier van te ontdoen.
Ik denk dat dit juist is gedaan door de aandacht die aan die doodgeschoten mus is gegeven. Juist daardoor wordt het voor sommige jongeren extra 'leuk' om zoiets te doen.
Op dinsdag 3 januari 2006 11:18 schreef Vegoliberaal het volgende: Nu gaan allemaal vleeseters waarschijnlijk heel verontwaardigd reageren over dit dierenleed... zucht foto
Of nog erger,kattenbezitters,van dat soort dierenvrienden zijn grappig. "Och wat lief,Minoesje neemt iedere dag een vogeltje voor me mee,schattig"
"De mens die zich omringt met feiten, niet toestaat dat hij verrast wordt, geen flits van intuïtie kent, geen veronderstellingen maakt, geen risico neemt, leeft in een afgesloten cel."
Intriest gewoon, zowel die koolmees als die brievenbus, old peeps deserve (some) respect... fotofoto Kan alleen maar hopen dat reïncarnatie bestaat, en dat die kerel ofwel in een volgend leven wordt opgeblazen door die mees foto, ofwel in ons huidig geo-politiek klimaat op het verkeerde moment in de verkeerde stad de juiste metro neemt. foto
Op dinsdag 3 januari 2006 15:25 schreef od909 het volgende: Nee, die kun je niet eten.
Wie had het over eten?
quote:
Weet je, als jullie je nu eens net zo veel zorgen maakten over mensen leed, dan zou er misschien verandering in de zaak komen maar, ik verzeker je, zolang er mensen zijn in deze wereld die niets te eten hebben, zal dierenleed (heel terech overigens) altijd op de 2e plaats komen. En daar kunnen jullie veganisten geen verandering in brengen, hoe graag je het ook zou willen, het gebeurt gewoon niet!
"Jullie" veganisten? fotofoto Overigens hoeft het niet of-of te zijn, ik maak me ook druk om mensenleed hoor. Maar het opblazen van dit beest was geloof ik geen kwestie van overleven van arme hongerige mensen, of wel.
quote:
Trouwens, het is gewoon de natuur, daar maken wij, beesten, zoals jullie ons waarschijnlijk noemen, deel van uit. Ik snap niet dat jullie je daar zo druk over maken. Als dieren en mensen gelijk zijn, wanneer gaan jullie bijvoorbeeld de wolf dan aanspreken op zijn vleesconsumptie?
Zodra wolven een vergelijkbaar besef van moraal en ethiek hebben.
Wolven hebben domweg niet de capaciteit om zich in te leven in hun slachtoffer of te beseffen welk leed ze andere dieren aandoen, mensen wel. Bovendien is een wolf een vleeseter en voor hem is het dus vlees eten of zelf doodgaan, voor de mens ligt dat anders.
Ik maakte me hier overigens niet speciaal druk om het dierenleed op zich (al vind ik dat ook in dit geval zeer verwerpelijk), maar om het onzininge argument dat werd gebruikt.
Hi, I'm a signature virus, put me in your signature to help me spread :)
Op dinsdag 3 januari 2006 11:18 schreef Vegoliberaal het volgende: Nu gaan allemaal vleeseters waarschijnlijk heel verontwaardigd reageren over dit dierenleed... zucht foto
foto WTF Laat ze dan is een beetje ballen tonen en dan hun naam achterlaten, kijken of de rest net zo "tolerant" is als Vegoliberaal. (tolerant, lees de normen en waarden heeft van de gemiddelde crackjunk of hangmarokkaan.
Op dinsdag 3 januari 2006 15:52 schreef R00sje het volgende: Daar gaan we weer. Bontjassen en stierengevechten worden er ook weer eens bijgehaald. Nee, daar ben ik ook tegen. Waarom? Ten eerste zijn er goede alternatieven voor bont. Bont is dus niet nodig, zie jij het verschil tussen echt en nep? Maakt de warmte iets uit? Nee, dus je kan net zo goed een nep bontjas kopen. Stierengevechten zijn er alleen maar om mensen te plezieren, heeft totaal geen nut om dat dier zo te laten lijden. Maar ja, ik mag er niet tegen zijn, want ik eet vlees. En dat vind ik dus grote flauwekul, dat je vlees eet, wil toch niet zeggen dat je niet tegen dierproeven, bont, stierenvechten etc. mag zijn?? Heeft toch niks met elkaar te maken. Daarbij is het inderdaad zo dat een mens vlees nodig heeft, we eten het al sinds ons ontstaan.
Dat andere heeft er inderdaad niks mee te maken, maar het (goedkeuren van) eten van vlees "omdat het er nu eenmaal bij hoort" is gewoon bullshit. En we hebben het niet nodig, punt. Nogmaals, geef me dan eens één noodzakelijke voedingsstof die we alleen uit vlees kunnen halen.
Dat je het toch eet wil niet zeggen dat je niet tegen stierengevechten of het opblazen van koolmeesjes mag zijn, het ging me alleen om de drogrenedering.
quote:
Wil ook weer niet zeggen dat ik het er mee eens ben hoe deze dieren behandeld worden in de bio-industrie. Daar zouden inderdaad veranderingen in moeten komen. Maar wat is er mis met vlees eten als het dier wel een goed leven heeft gehad en rond heeft kunnen huppelen in de wei? Niks, toch? Het vlees eten zelf is natuurlijk, dat moet de mens nou eenmaal en is niks mis mee.
Minder dan met de bio-industrie inderdaad, maar "dat moet de mens nou eenmaal" blijft onzin.
Hi, I'm a signature virus, put me in your signature to help me spread :)
Ja, teringlijers zijn het wel. Maar waarschijnlijk is het dus echt zon vieze oude zeik opa, waar je niet in de buurt mag komen. Dus beetje molesteren mag wel, vogels erbij betrekken niet.
Op dinsdag 3 januari 2006 11:18 schreef rayteon het volgende: Ik sta altijd weer versteld van dat er helemaal geen zelfcorrigerend karakter is in nederlandse wijken. Als ik dit als buurman of wat dan ook had meegemaakt had ik persoonlijk die jongeren in de kraag gevat en duidelijk laten weten dat dit NIET kan. Idioten. foto
Dt is nou juist het probleem. Had een aantal jaar terug zoiets: Kom ik thuis, rennen er een aantal jongens mijn tuin uit en er liep er een met mijn bromfiets te zeulen... Die laatste heb ik toen in zn kraag gevat en mee naar zn ouders gebracht, uiteraard met gepaste dwang... Maar, eenmaal bij de ouders aangekomen, bellen die de politie, en was ik de gebeten hond omdat ik dat joch niet zo 'hard' had mogen aanpakken. Met andere woorden: leve onze rechtstaat, waar de crimineel (in de dop) meer rechten heeft dan de oplettende burger die hier tegen wil optreden. fotofotofotofotofoto
Op dinsdag 3 januari 2006 17:54 schreef YoopY het volgende:
[..]
Met andere woorden: leve onze rechtstaat, waar de crimineel (in de dop) meer rechten heeft dan de oplettende burger die hier tegen wil optreden.
Leuk he, Nederland. Maak er een totale jungle van of een echte rechtstaat. In beide kan ik me prima handhaven, maar dan weet je tenminste wat je te wachten staat.
liep ik net langs de poelier.... een heleboel dode vogels... foto joh het kan ook allemaal overdreven worden hoor... men vergeet zeker dat men ook muizenvallen zet, rattengif strooit, mierenlokdoosjes plaatst en tegenwoordig zelfs elektrische vliegenmeppers verkopen.
Als men je niet opmerkt kun je net zo goed niet bestaan.
Op dinsdag 3 januari 2006 18:17 schreef NatasTriplesix het volgende: liep ik net langs de poelier.... een heleboel dode vogels... foto joh het kan ook allemaal overdreven worden hoor... men vergeet zeker dat men ook muizenvallen zet, rattengif strooit, mierenlokdoosjes plaatst en tegenwoordig zelfs elektrische vliegenmeppers verkopen.
dit heeft toch helemaal niks met het koolmeesje te maken
ze moeten gewoon met de poten van andermans spul afblijven
Op dinsdag 3 januari 2006 11:17 schreef trebbors het volgende: triest hoor. Zie steeds meer berichten van "jongeren" die dit doen, vraag me dan toch werkelijk af wat voor opvoeding die hebben gekregen...
Op dinsdag 3 januari 2006 11:44 schreef Lightsaber het volgende:
[..]
Moeilijk he lezen, er staat nergens rotje. Ik denk eerder een nitraat ofzo foto
Persoonlijk verkies ik toch de bron boven het artikel dat hier staat, waar dus wel degelijk een rotje wordt genoemd. Dus kom niet met bullshit aan dat er nergens rotje zou staan.
Stel dat er geen hypothetische veronderstellingen bestaan. Is dit een schijnvraag waarin het antwoord al besloten ligt? >>> Geen referrertje in sigs <<<
Op dinsdag 3 januari 2006 16:45 schreef klootje het volgende:
[..]
Of nog erger,kattenbezitters,van dat soort dierenvrienden zijn grappig. "Och wat lief,Minoesje neemt iedere dag een vogeltje voor me mee,schattig"
Dit is de NATUUR dude! foto Maar dat snap jij blijkbaar niet... Je moet nog veel leren he kiddy!? Hoe oud ben je? 12? En wat het opgeblazen vogeltje betreft, er werden altijd al dieren mishandeld zowel door jongeren als door ouderen. Helaas, maar als er geen straffen uitgesproken worden zal dit ook zo blijven!
Oja, goede stemmingmakerij weer dit. Ok, triest voor het vogeltje, maar toch geen voorpagina nieuws ofzo?
pfff wat willen we nu bereiken eigenlijk met dit soort berichten de hele tijd, dat je je constant druk moet maken wat voor kattekwaad er gebeurd ergens in Nederland? Ik maak me liever druk wat er gebeurd in m'n straat, en dan misschien in m'n stad, en op de laatste plaats misschien druk over wat er ergens anders gebeurd.. waarom? omdat je er toch niets aan kan doen zo simpel als dat.
Laat de locale autoriteiten en de ouders die gasten aanpakken en klaar.. moet ik me daar dan druk om maken? is dit spannend? een ontplofte koolmees.
Het enige wat je bereikt met dit soort berichten de hele tijd is dat we steeds minder sympathie hebben voor de daders. Ok, tuurlijk zijn ze fout, maar ze hoeven nog niet op de brandstapel.
Voor degenen die dit bericht lezen en die denken: ik wil zelf ook wel eens een vogeltje afknallen, het enige dat je ervoor nodig hebt is een jachtvergunning, aan te vragen bij de gemeente. Maar laat de aaibare dieren een beetje met rust.
When Rhythm, Harmony and Melody come together in a happy mix, you just Don't Stop The Feeling
Ach, kom op, wie had dit niet gedaan als kereltje van 14 jaar oud met wat nieuw vuurwerk in zijn handen? Zielig voor dat beestje, maar ik kan er niet zoveel mee zitten. Volgende moment werd hij wie weet opgegeten door een havik (ook al vliegen die niet eens rond in Nederland, volgens mij).
Iedereen molt wel eens wat met vuurwerk in zijn jeugd, rebellie hoort nu er nu eenmaal bij.
Op dinsdag 3 januari 2006 11:18 schreef Vegoliberaal het volgende: Nu gaan allemaal vleeseters waarschijnlijk heel verontwaardigd reageren over dit dierenleed... zucht foto
onzin, dit is onnodige wreedheid, ikzelf ben misschien dan wel een vegetarier maar ik heb absoluut niks tegen dieren doden om te eten, maar doden voor de lol = gestoord en het zegt genoeg over de personen die zoiets doen...
Op dinsdag 3 januari 2006 15:25 schreef od909 het volgende:
[..]
Nee, die kun je niet eten.
Weet je, als jullie je nu eens net zo veel zorgen maakten over mensen leed, dan zou er misschien verandering in de zaak komen maar, ik verzeker je, zolang er mensen zijn in deze wereld die niets te eten hebben, zal dierenleed (heel terech overigens) altijd op de 2e plaats komen. En daar kunnen jullie veganisten geen verandering in brengen, hoe graag je het ook zou willen, het gebeurt gewoon niet!
Een veganist ben ik niet, maar besef je wel dat om een kilo vlees te krijgen er 25x zoveel kilo plantaardig voer nodig is? Dus als iedereen een veganist zou zijn zou er veeeel meer eten beschikbaar zijn waar je in theorie een groot deel van het honger probleem zou kunnen oplossen foto
(in theorie, want ook ik beschouw sommige landen als hopeloos omdat ze zich daar toch zullen blijven voortplanten als ratten zonder een duurzame samenleving op te bouwen, wat dus simpelweg zal leiden tot nog meer honger en ellende)
Op woensdag 4 januari 2006 04:06 schreef Geitjes het volgende: onzin, dit is onnodige wreedheid, ikzelf ben misschien dan wel een vegetarier maar ik heb absoluut niks tegen dieren doden om te eten, maar doden voor de lol = gestoord
Doden of mishandelen voor het geld ook, en dat is wel wat er met honderden miljoenen dieren per jaar (alleen in NL al!) gebeurt. Dieren eten is één ding, maar ze hun hele leven mishandelen en martelen voor het geld* gaat nog een stuk verder foto
(* want het is nou eenmaal goedkoper om ze zonder verdoving te castreren, snavels en staarten af te knippen en ze in betonnen hokjes van een halve meter op te sluiten, dan ze in hun waarde te laten en een beetje de ruimte te geven).
Hi, I'm a signature virus, put me in your signature to help me spread :)
Nouja, point is natuurlijk dat als er géén meesje in had gezeten er geen item van was gemaakt. Blijft natuurlijk wel het feit dat dergelijke kutkinderen eens moeten leren dat je van andermans spullen af moet blijven.
Het is eigenlijk zo jammer dat dergelijke IQ lozen deze sites nooit zullen lezen zodat ze kunnen zien hoe iedereen over hen heen kotst.
Tieske - lvl 60 Druid - Magtheridon De theorie van het autorijden door H. de Vries, 2004: "Wat je niet ziet, is er niet" "Boem is ho, plons is water"
Maar ja, ik mag er niet tegen zijn, want ik eet vlees. En dat vind ik dus grote flauwekul, dat je vlees eet, wil toch niet zeggen dat je niet tegen dierproeven, bont, stierenvechten etc. mag zijn?? Heeft toch niks met elkaar te maken.
Daarbij is het inderdaad zo dat een mens vlees nodig heeft, we eten het al sinds ons ontstaan. Wil ook weer niet zeggen dat ik het er mee eens ben hoe deze dieren behandeld worden in de bio-industrie. Daar zouden inderdaad veranderingen in moeten komen. Maar wat is er mis met vlees eten als het dier wel een goed leven heeft gehad en rond heeft kunnen huppelen in de wei? Niks, toch? Het vlees eten zelf is natuurlijk, dat moet de mens nou eenmaal en is niks mis mee.
De Dominomus is niets vergleken met de koolmees ....
De koolmees wint in alle eer .....Mus Rust zacht ....Koolmees ....Rust ook zacht
En wat de daders betreft ......PFHUUUUUUUUUU
IN EEN HOKJE STOPPEN.....SEMTEX eronder ....Op tieften met die meloten foto
Reageer je ook zo als er bij jou een vuurwerkbom naar binnen wordt gegooit?
En waarom het op de voorpagina staat; omdat dit land elke dag meer verneukt raakt.
Personal spam: http://www.kenya2ndhand.com
"Och wat lief,Minoesje neemt iedere dag een vogeltje voor me mee,schattig"
Kan alleen maar hopen dat reïncarnatie bestaat, en dat die kerel ofwel in een volgend leven wordt opgeblazen door die mees foto, ofwel in ons huidig geo-politiek klimaat op het verkeerde moment in de verkeerde stad de juiste metro neemt. foto
Overigens hoeft het niet of-of te zijn, ik maak me ook druk om mensenleed hoor. Maar het opblazen van dit beest was geloof ik geen kwestie van overleven van arme hongerige mensen, of wel. Zodra wolven een vergelijkbaar besef van moraal en ethiek hebben.
Wolven hebben domweg niet de capaciteit om zich in te leven in hun slachtoffer of te beseffen welk leed ze andere dieren aandoen, mensen wel. Bovendien is een wolf een vleeseter en voor hem is het dus vlees eten of zelf doodgaan, voor de mens ligt dat anders.
Ik maakte me hier overigens niet speciaal druk om het dierenleed op zich (al vind ik dat ook in dit geval zeer verwerpelijk), maar om het onzininge argument dat werd gebruikt.
WTF
Laat ze dan is een beetje ballen tonen en dan hun naam achterlaten, kijken of de rest net zo "tolerant" is als Vegoliberaal. (tolerant, lees de normen en waarden heeft van de gemiddelde crackjunk of hangmarokkaan.
En we hebben het niet nodig, punt. Nogmaals, geef me dan eens één noodzakelijke voedingsstof die we alleen uit vlees kunnen halen.
Dat je het toch eet wil niet zeggen dat je niet tegen stierengevechten of het opblazen van koolmeesjes mag zijn, het ging me alleen om de drogrenedering. Minder dan met de bio-industrie inderdaad, maar "dat moet de mens nou eenmaal" blijft onzin.
Kom ik thuis, rennen er een aantal jongens mijn tuin uit en er liep er een met mijn bromfiets te zeulen...
Die laatste heb ik toen in zn kraag gevat en mee naar zn ouders gebracht, uiteraard met gepaste dwang...
Maar, eenmaal bij de ouders aangekomen, bellen die de politie, en was ik de gebeten hond omdat ik dat joch niet zo 'hard' had mogen aanpakken.
Met andere woorden: leve onze rechtstaat, waar de crimineel (in de dop) meer rechten heeft dan de oplettende burger die hier tegen wil optreden.
fotofotofotofotofoto
Personal spam: http://www.kenya2ndhand.com
joh het kan ook allemaal overdreven worden hoor... men vergeet zeker dat men ook muizenvallen zet, rattengif strooit, mierenlokdoosjes plaatst en tegenwoordig zelfs elektrische vliegenmeppers verkopen.
ze moeten gewoon met de poten van andermans spul afblijven
Dus kom niet met bullshit aan dat er nergens rotje zou staan.
Is dit een schijnvraag waarin het antwoord al besloten ligt?
>>> Geen referrertje in sigs <<<
En wat het opgeblazen vogeltje betreft, er werden altijd al dieren mishandeld zowel door jongeren als door ouderen. Helaas, maar als er geen straffen uitgesproken worden zal dit ook zo blijven!
1 mobiel toilet
2 spanbanden
1 kilo explosieven
now you know how it feels foto
* Indonesië
* Jóuw website voor tickets in Indonesië!
* Doe mee met FOK! Whatpulse en typ FOK! naar de 1e plaats!!
Trieste jongeren, zonder enig gevoel van respect voor dieren dit te doen foto
pfff wat willen we nu bereiken eigenlijk met dit soort berichten de hele tijd, dat je je constant druk moet maken wat voor kattekwaad er gebeurd ergens in Nederland?
Ik maak me liever druk wat er gebeurd in m'n straat, en dan misschien in m'n stad, en op de laatste plaats misschien druk over wat er ergens anders gebeurd.. waarom? omdat je er toch niets aan kan doen zo simpel als dat.
Laat de locale autoriteiten en de ouders die gasten aanpakken en klaar.. moet ik me daar dan druk om maken? is dit spannend? een ontplofte koolmees.
Het enige wat je bereikt met dit soort berichten de hele tijd is dat we steeds minder sympathie hebben voor de daders. Ok, tuurlijk zijn ze fout, maar ze hoeven nog niet op de brandstapel.
Iedereen molt wel eens wat met vuurwerk in zijn jeugd, rebellie hoort nu er nu eenmaal bij.
Opblazen dat tuig! foto
(in theorie, want ook ik beschouw sommige landen als hopeloos omdat ze zich daar toch zullen blijven voortplanten als ratten zonder een duurzame samenleving op te bouwen, wat dus simpelweg zal leiden tot nog meer honger en ellende)
Dieren eten is één ding, maar ze hun hele leven mishandelen en martelen voor het geld* gaat nog een stuk verder foto
(* want het is nou eenmaal goedkoper om ze zonder verdoving te castreren, snavels en staarten af te knippen en ze in betonnen hokjes van een halve meter op te sluiten, dan ze in hun waarde te laten en een beetje de ruimte te geven).
:'(
Het is eigenlijk zo jammer dat dergelijke IQ lozen deze sites nooit zullen lezen zodat ze kunnen zien hoe iedereen over hen heen kotst.
De theorie van het autorijden door H. de Vries, 2004:
"Wat je niet ziet, is er niet"
"Boem is ho, plons is water"
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken