Netprofilering kost Nederland 3 kijkers

De netprofilering bij de publieke omroep heeft vooral op Nederland 3 een daling van het aantal kijkers opgeleverd. Dat is de voorzichtige eerste conclusie van de Raad van Bestuur van de NOS na één jaar publieke omroep nieuwe stijl.

De dalende kijkcijfers van Nederland 3 zijn vooral te wijten aan het vertrek van het spelletje Lingo. Volgens de netprofilering paste dat spelletje niet meer op Nederland 3, dat vooral een cultureel en progressief karakter moest krijgen. Het verhuisde naar het laagdrempelige Nederland 2.

Ondanks de matige prestaties van Nederland 3 is de Raad van Bestuur bijzonder tevreden over de profilering. Nederland 1 bleef stabiel en Nederland 2 boekte een forse winst. Ook over de samenwerking van de verschillende omroepen en de kwaliteit van de programma's was de raad tevreden.

Opvallend in het schema voor het aankomende seizoen zijn de twee 'late-night' shows op Nederland 2 en Nederland 3. Beide programma's moeten vooral concurreren met het succesvolle Barend en van Dorp op RTL4. Nederland 3 brengt daarom dagelijks direct na NOVA een amuserend programma, dat gepresenteerd zal worden door cabaretiers en veel humor zal bevatten.

Nederland 2 brengt drie avonden in de week (dinsdag tot met donderdag) een nieuwe show. Het magazineachtige programma van een uur kent wisselde presentatoren, bevat een half uur sport en is in dezelfde stijl opgezet als 2Vandaag. Wie precies tot de presentatorgroep gaan behoren, is vooralsnog onbekend, maar het is de bedoeling dat verschillende omroepen mensen leveren.