Chaos op vliegvelden Mallorca en Ibiza
De stakers slaagden niet in hun opzet het vliegverkeer helemaal lam te leggen omdat taxichauffeurs, huurauto's en bussen van reisorganisaties er uiteindelijk in slaagden de meeste aankomende passagiers te vervoeren, al waren de wachttijden soms vele uren lang.
De problemen in Spanje leidden ook tot vertragingen op luchthavens in onder meer Nederland, Duitsland en Groot-Brittannië. Daar moesten Mallorca-gangers vaak vele uren lang geduld oefenen omdat hun vlucht langdurige vertraging ondervond, soms bijna een etmaal. Een vlucht van Glasgow naar Menorca ondervond 36 uur vertraging. Die vertragingen werden onder meer veroorzaakt doordat Mallorca het aantal binnenkomende vluchten beperkte tot tien per uur om nog ergere opstoppingen in de aankomsthal te voorkomen.
Op Schiphol ontstonden weinig problemen omdat de meeste toeristen van de staking op de hoogte waren en rekening met vertraging hadden gehouden. De meeste gedupeerden ondergingen hun lot gelaten. ,,Sommige reizigers zijn vanaf Schiphol weer naar huis teruggekeerd omdat hun vliegtuig op een later tijdstip vertrekt. Het gaat om toestellen van Martinair, Transavia en Hapag Lloyd'', zei zondagochtend een woordvoerster van Travel Unie International (TUI), die onder meer Kras, Arke en Holland International vertegenwoordigt.
Op Mallorca deden zich wel incidenten voor. Een Brit die op Mallorca een krantje voor toeristen verzorgt, zei dat de aankomsthal in Palma wel een vluchtelingenkamp leek. Een Duitse toerist raakte volgens getuigen slaags met postende stakers en schoot met een pistool in de lucht. De politie hield hem aan. Verder staken stakers de banden van ongeveer negentig huurauto's lek. Lijnbussen die tussen de luchthaven en Palma reden werden met stenen bekogels. Het vervoerbedrijf van Palma schortte daarom de dienst enige tijd op.
De problemen op de Spaanse eilanden zullen waarschijnlijk pas maandag zijn opgelost. Of dan alle stakingsproblemen voorbij zijn, is nog niet duidelijk. De buschauffeurs besluiten de komende dagen of zij over twee weken nog een keer actie gaan voeren, mogelijk voor onbepaalde tijd. Zij eisen 17 procent loonsverhoging, maar de werkgever wil niet verder gaan dan 15 procent. Zaterdag werd een principeakkoord bereikt tussen de bonden, maar de chauffeurs hebben dat afgewezen.