[F1] Testen, testen en nog meer testen

En toen was het ook weer voorbij. De eerste testweek van het nieuwe Formule-1 seizoen. Morgen begint de tweede testsessie alweer. Tijd om eens te kijken wat er in de eerste week allemaal gebeurd is.

Allereerst kunnen we concluderen dat Pastor Maldonado vertrokken is maar dat hij in Rio Haryanto een prima opvolger heeft gevonden. De Indonesiër presteerde het vorige week om twee keer geheel op eigen kracht te crashen. Een keertje eindigen in het grind en een keer in de bandenstapels. Dat moet over vier weken beter. 

Tevens is het duidelijk dat Mercedes toch echt weer het te kloppen team is dit seizoen. 675 ronden rijden is indrukwekkend, misschien nog wel indrukwekkender is dat dit dus met één motor is gedaan. Als Mercedes dit jaar niet kampioen wordt bij de constructeurs dan mag dat rustig een verrassing heten. Dat ze wat rondetijden betreft niet bovenaan staan is zeer gebruikelijk voor Mercedes. In Melbourne staat er een Mercedes op P1 en P2 na de kwalificatie. 

Ferrari heeft echt een stap gemaakt. De auto is een verbetering ten opzichte van vorig jaar en ook de motor is goed ontwikkeld. En de verhalen zijn dat ze komende week al de eerste upgrade voor de aandrijflijn hebben, naast wat wat aerodynamische verbeteringen. Ferrari moet dit jaar geen moment verslappen en dan kunnen ze net als vorig seizoen weer wat overwinningen pakken.

En dan McLaren. Vorig jaar dramatisch en hoewel de auto en de motor echt wel beter zijn geworden zijn ze er nog lang niet. Allereerst is er nog het verschil in topsnelheid met de kop van het veld. Verscheidene mensen denken dat het verschil nog rond de 10 kilometer per uur zit. Tevens werd het team weer getergd door problemen met de motor. Dat gebeurde eerst bij Jenson Button die door een hydraulisch lek een aantal uur langs de kant stond. Voor Fernando Alonso werd het allemaal nog vervelender, want de Spanjaard kwam op donderdag niet verder dan een paar outlaps. Een slechter seizoen dan vorig jaar kan niet. Toch?

Tot slot nog even Haas. Dit jaar debuterend op de grid en dat is altijd spannend. Het is echt een compleet nieuw team afgezien van wat coureurs en wat technische mensen die eerder al in de F1 actief waren. Grote problemen bleven achterwege en de rondetijden waren voor een debuterend team gewoon goed. De auto ziet er goed uit en met Romain Grosjean hebben ze een prima coureur in huis. Ik heb het eerder gezegd en ik herhaal het nog maar eens: Haas gaat komend seizoen punten pakken. Meer dan eens. 

En dan morgen. De dag begint met de onthulling van de nieuwe Toro Rosso. Het verhaal is bekend. De motorendeal kwam pas laat tot stand waardoor er bij Toro Rosso onvoldoende tijd was om de auto op tijd af te krijgen. Morgen dus de presentatie met alle sponsoren er op en gelijk updates voor de aerodynamica.  Verder komt Sauber met de nieuwe auto in actie. Vorige week reden ze nog in de auto uit 2015 met alleen paar aerodynamische updates. Vanaf morgen komen ze dus in actie met een compleet nieuwe auto.