Iets met sletjes aan de coke

Jauerd stuurde via de submit de volgende column in:

De gemeente Den Haag heeft zich weer eens van zijn beroerdste kant laten zien. Dit keer gaat het niet over de mislukte aanleg van een centraal gelegen overdekt zwembad, later omgedoopt tot de tramtunnel. Ook niet over het verdonkeremanen van de skyline van de Hofstad met de zogenaamde 'M van Koolhaas' (of als je het van de andere kant bekijkt de 'W van Waarom-weer-zo'n-spuuglelijk-blok-beton-in-mèn binnenstad?!). Nee, deze keer hebben de lokale pennenlikkertjes van de gemeente het lef getoond om te tornen aan iets wat wij Hagenezen al vanaf haar eerste jaargang hebben bestempeld als 'de trots van Den Haag': Parkpop.

Zonnetje op je smoel, patatje in je klauwen en een biertje (of 15) in je mik, en lekker achterover gelegen in het vers riekende gras van het Zuiderpark, samen met 250 duizend andere festivalliefhebbers, genieten van de sfeer op het grootste gratis muziekfestival van Europa. Zo beleef ik, en met mij honderdduizenden andere bezoekers, al ruim 20 jaar deze doorgaans zeer gezellige dag. Maar dit jaar moesten burgemeester Jozias van Aartsen en de organisatie ingrijpen door niet één, maar zelfs twee hoofdacts te schrappen, te weten Snoop Dogg en Beenie Man.

De eerstgenoemde is volgens burgervader Van Aartsen tien dagen voor de aanvang van Pakpop 2010 geschrapt omdat 'de gemeente Den Haag aanwijzingen heeft dat rivaliserende groepen uit Den Haag en andere steden elkaar rond het optreden van Snoop Dogg wilden treffen'. De laatstgenoemde treedt niet op na protesten vanuit het stadsbestuur en de organisatie Wel Jong Niet Hetero (gelukkig niet de NJWH), vanwege enkele homofobe teksten van de zanger.

Rest mij een aantal vragen: de afspraak tussen groepen jongeren is om tijdens het optreden van Snoop Dogg elkaar de hersens in te slaan. Is deze overeenkomst dan zo broos dat wanneer dit optreden wordt gecanceld, er geen sprake meer kan zijn van een geweldsuitbarsting tussen deze groepen infantiele blaasvoetbalhooligans? Uitgaande van eventuele doorgang van deze gewelddadige confrontatie; is het niet mogelijk om al deze 'ik-heb-een-grote-bek-op-internet-koorknaapjes' een klein stukje omheind Zuiderpark (tien vierkante meter) te gunnen, om ze zo aldaar hun agressie- waarschijnlijk veroorzaakt door een 'zeer moeilijke jeugd'- op elkander te laten botvieren? Afgesloten gedeelten voor subculturen wordt zelfs al jaren toegejuicht op Parkpop: denk aan de bebaarde leatherboys van de Hell's Angels, die iedere editie weer een met dranghekken afgesloten stuk park toe-eigenen.

Wat de homofobe teksten betreft, wil ik graag verwijzen naar bands/acts die hun artistieke vrijheid wél konden verkondigen op eerdere edities van Parkpop. 'Sletjes hier. Sletjes aan de cocaïne. Sletjes aan de Hennesy (cognac)', aldus The Opposites op Parkpop 2008. Ook de jaargang ervoor namen de leden van Partysquad geen blad voor de mond: 'Ja dat zijn echte tabletten. Test ze want ik word zo geil van die sletjes. Blow mezelf de kenker'. En tevens het literaire verbaal geweld van 'Puur Gelul', waarin schrijver en performer Boozy in zijn gedicht 'Openbaar Verhoer' tramconducteurs neerzet als een stelletje NSB'ers, is noch voor de gemeente noch de organisatie - overigens zeer terecht - een reden om deze acts te schrappen.

Natuurlijk zijn deze teksten minder beladen dan 'de kelen van alle homomannen te willen doorsnijden', aldus Beenie Man. Maar homo's, luister: je hoeft toch niet te kijken naar Beenie Man. Mijd dat stukje park dan voor een uur. Ik mijd 's nachts ook bepaalde delen van een fiks aantal parken bossen en parkeerplaatsen, omdat daar onze homofiele medemens elkaar staat af te kluiven. Dat neem ik toch ook voor lief?! De hetero's een stukje park overdag, voor de homo's als de nacht valt. Zo gaat 't toch al jaren?

Net als de hoofdact, is het vooralsnog volstrekt onduidelijk welke teksten dan wel passen bij het 'open en vriendelijke karakter' van Parkpop. Zolang het maar niet weer 'Kedeng Kedeng Oe Oe' is, ben ik tevreden. Doe dan maar iets met sletjes aan de coke!