Genaaid bij Albert Heijn (vervolg)
Mevrouw Oplopers vroeg mij, waarom ik met de krant in de hand zat te huilen. Logische vraag, want de tranen biggelden over mijn wangen. Maar gelukkig, het viel allemaal reuze mee. Mijn tranen waren niet het resultaat van een groot verdriet, maar het gevolg van een gigantische lachbui, die zich in volle hevigheid had geopenbaard nadat ik een enorme advertentie van Albert Heijn had gezien. Ze lieten apetrots zien dat ze een ietsje minder te duur waren geworden. Weliswaar nog heel wat procentjes prijziger dan de Dirk en de Jumbo, maar toch. Nog altijd is de Albert Heijn bepaald niet de goedkoopste supermarkt. Nee, arme mensen moeten nog steeds elders wezen. Maar waarom is Albert toch zo duur? Omdat ze een kwaliteitssupermarkt zijn? Ik dacht het niet…
Al eerder beschreef ik hoe het winkelend publiek bij Albert Heijn een poot wordt uitgedraaid. Kijk maar:
http://frontpage.fok.nl/column/8232/1 en http://frontpage.fok.nl/column/8409/1 .
Vandaag wil ik het eens hebben over een ander aspect van het boodschappen doen in het topsegment van de supermarktbranche. Het aspect dat in het vakjargon wordt aangeduid als “zachte kwaliteit”. Ik laat wat gebeurtenissen die in de marketing "dissatisfiers" worden genoemd de revu passeren. Kijkt u mee?
Vraag ik bij de Jumbo of de Dirk aan een vakkenvuller waar een bepaald product staat, dan wordt mij uitstekend de weg gewezen. Bij Albert Heijn niet. Zo had ik vorige week mascarpone nodig voor een heerlijk toetje. Ik stond bij het schap met bijzondere kaasdingetjes, maar vond het er niet. Dus vroeg ik aan de vakkenvuller die daar ook stond, of hij wist waar ik de mascarpone kon vinden. Zijn meesterlijke antwoord: “Meneer, als het hier niet staat, dan hebben we het niet.” Briljant. Echt, ik had hier duidelijk met een groot denker te maken. Maar voordat ik een filosofische discussie met de randdebiel in kwestie aan kon gaan over het wederkerige fenomeen, dat als de mascarpone wél in het rek had gestaan, ze dat spul dus wél zouden hebben gehad, kwam een heel aardig meisje op mij af. Twee vakken naar rechts stond de mascarpone. Dus reikte ze me een kuipje aan. Lief van dat meisje, ik heb haar uitvoerig bedankt. Maar een regelrechte flater voor de vakkenvuller in kwestie: klanten weten beter de weg in de winkel dan deze stakker. Maar het kan nog erger. Op een andere dag vroeg ik aan een collega van de geschifte vakkenvuller naar de mango chutney. Als antwoord kreeg ik de verbijsterende opmerking dat meneer alleen maar engels sprak. Ik ben bang dat hij dus de kidney beans en de marmalade ook wel niet zal weten te vinden.
Vakkenvullers bij Albert Heijn zijn dus blijkbaar extra dom en lui. Maar er is nóg een groep medewerkers die ik graag even in het zonnetje zet. De meisjes achter de kassa. Tegenwoordig is het strijk en zet, dat groepen mensen gewoon voordringen. Ze sturen een iemand vooruit in de rij, en als die aan de beurt is, komen al haar vriendinnen opeens in beeld, halen met een uitgestreken smoel de braaf wachtende klanten links en rechts in, en rekenen allemaal een voor een apart af. Geen caissière die daar wat van zegt. Als ik de kassameisjes zeg dat ik het niet fijn vind om extra te moeten wachten, terwijl zij dat voordringen gewoon toelaten, word ik niet-begrijpend aangekeken. Maar denk niet dat die meisjes nooit eens heldhaftig hun gezag doen gelden, hoor… Soms stralen ze echt gezag uit, in hun kassahokje. Want bij mijn Albert Heijn heb je twee soorten kassa’s. Voor uitsluitend mandjes en voor zowel mandjes als karretjes. De klant met een karretje heeft dus de minste keuze. Menig marketingspecialist breekt zich trouwens de hersens over de vraag hoe het kan dat de beste klanten (met de karretjes vol boodschappen in tegenstelling tot de kleinverbruikers met de mandjes) de slechtste service krijgen. Iets met “op de kleintjes letten” vrees ik… Maar goed: gisteren in de winkel. Er was maar één kassa voor karretjes open. Die ging dicht omdat het blijkbaar koffie- plas- of rookpauze was, ofzoiets. Dus restte mij niets anders dan met mijn karretje naar een van de mandjeskassa’s te gaan, en daar mijn boodschappen op de band de zetten. Maar deze grove overtreding van de huisregels werd niet gepikt. Krachtdadig werd door de caissière opgetreden: mij werd gesommeerd, mijn spullen van de band te halen, en te wachten tot er weer een karretjeskassa open was. In een reactie op een van mijn andere columns las ik de stelling dat heel domme mensen uit rijke gezinnen in de politiek, en heel domme mensen uit arme gezinnen bij de Sociale Werkplaats terecht komen. Dat is niet waar. Heel domme mensen uit arme gezinnen zitten achter de kassa bij Albert Heijn in de Van Woustraat in Amsterdam. Echt.
Gelukkig heeft de Albert Heijn nog een opgeleukte superkassa. Servicebalie. Daar is de service vast beter. Zou je denken. Maar helaas. Als je daar een pakje sigaretten, scheermesjes of een strippenkaart wilt kopen, moet je eerst alles in het werk stellen om de aandacht van de betreffende caissière-der-eerste-klasse te trekken. Want die heeft het eigenlijk te druk. Met bellen met har vriendje. Met ouwehoeren met de leuke jongens uit de buurt. En als je daar wat van zegt, luidt het antwoord: “U hébt nu uw sigaretten toch?”
Maar het was recentelijk feest. Naast de ingang werd een fraaie sticker geplakt. Deze winkel kreeg een veiligheidsster. Hartstikke goed. Een sticker in de strijd tegen de criminaliteit. Jammer dat ik een paar dagen daarna een groep Marokkaantjes de winkel zag verlaten terwijl ze allemaal met een gezicht van “Wie doet me wat” aan een flesje energiedrank liepen te lurken. Lang leve de veilgheidsster: we laten gewoon de winkel plunderen, en dat inkomstenverlies berekenen we gewoon door aan de klanten die wél betalen.
Dus klanten worden besodemieterd. Dus klanten worden extreem slecht geholpen. Dus vriendjes verlaten de winkel terwijl ze openlijk dingen jatten. Dus vriendinnetjes mogen voor in de rij. Maar een schriel mannetje met een rood brilletje wordt de les gelezen: met een karretje mag je -zelfs als er geen karretjeskassa open is- niet bij de mandjeskassa. Echt. Nooit.
Slimme mensen kopen niet bij de Albert Heijn. Echt. Nooit.
op FOK!
op Facebook
op de website
Amsterdammers zijn nu eenmaal over het algemeen heel anders dan gewone Nederlanders (uitzonderingen bevestigen natuurlijk de regel)
In je vorige column ga je zelfs in op de koers van Ahold. Daarmee bewijs je echt dat er niets van snapt.
die AH hier is ook zo'n baggerzaak
stel stomme ouwe wijven achter de kassa
die zelfs geen goedemiddag zeggen
kutwinkel
1e voorbeeld
die mega wuppie +/- jaar geleden ... die hebben we niet meer , daar staat er 5 , die zijn voor mij vriendinnen
2e voorbeeld
een sticker , met 3 in rij , een kassa erbij , geld volgens de kassadames alleen overdag .. en niet na 18:00 dan is het rustig , daarom sta ik 20 min te wachten omdat het rustig is ...
conclussie :
er wel geteld 1 kassadame , die normaal kan groeten en helpen , best jammer ... voor zo concern
Ben dan ook zeer ontevreden over de AH, de XL is qua assortiment wel goed maar is dan weer 20min fietsen. De AH in de hoogstraat waar ik elke dag mijn boodschappen doe daarentegen is een ramp.
Op maandag middag een halfje brood? Helaas, uitverkocht. Heb je een product dat aan de datum is, met de nodige moeite word er een 35% sticker op geplakt, bij de Jumbo wordt excuses aangeboden en krijg je korting op een nieuw product. 4-pack cola in de aanbieding maar niet voorradig? Vullen zegt: "Ga maar naar de AH XL daar hebben ze ze wel" ik hoor: "flikker op uit de winkel en ga maar ergens anders heen."
Jongeman zou u zo vriendelijk willen zijn en mij vertellen waar ik de verse pizza kan vinden? Vuller: "Ja, daar naast het ijs"
Driek: ik leef met je mee, AH is gewoon de meest belabberde supermarkt (waarom staat er eigenlijk super in de naam?) van Nederland. En ze zullen heel wat moeten doen om dit je veranderen.
Tip: Vraag nooit wat aan de supermarktmanager. Die reageert als volgt: "Ik ben op het moment bezig, vraag het maar aan een van de vullers"
Gezellig, alleen hebben we geen koffie voor de klanten, maar dan moet je maar, net zoals die over het paard getilde Peter Faber, je eigen mok koffie meenemen.
Ik heb nu onder 3 verschillende filiaalmanagers gewerkt en zo'n eikel zoals jij beschrijft heb ik gelukkig nog niet meegemaakt. Het zijn niet de meest makkelijke mensen, zij krijgen namelijk flink wat druk van bovenaf, en dat gaat soms ten koste van de medewerkers, maar nooit van de klanten.
En wat ben ik blijk, als ik al die verhalen hierboven lees, dat het gelukkig ook nog anders kan. Filialen waar medewerkers wél met de klanten meelopen om een product aan te wijzen, waar cassières wél vriendelijk groeten, waar schappen wél gevuld zijn etc.
Niet zo snel generaliseren, vriendjes en vriendinnetjes.
Foutje, je kunt ook nog columnist worden en een partij onzin uitkramen.
Ik loop altijd netjes met de klanten mee als ze het niet kunnen vinden...
Mensen die openlijk een blikje (energy) drinken oplopen te lurken in de winkel zonder een bonnetje loop ik persoonlijk mee om het (waarschijnlijk nog een keer te) Betalen..Had je je bonnetje maar mee moeten nemen!! Als je die uberhaubt al hebt...
Bij de AH word ik nooit begroet terwijl ik denk; Ik betaal een deel van je loon...Ik begroet iedereen (tenzij ik ze niet zie natuurlijk;)) nog net niet uitbundig! ... Klant is Koning noem ik het altijd! Wij leven immers van de klanten zeg ik altijd..Zonder klanten = geen werk = geen loon...
AH mag van mij op de schop! ... Bij elke AH waar ik kom denk ik precies het zelfde...
Klantvriendelijkheid is ver te zoeken!!
AH Here you go!
Dan ga je toch gewoon ergens anders je inkopen doen.
-------------------------------------
www.theinvision.nl
en ook bij de service balie duurt alles altijd een eeuwigheid. mevrouw achter de toonbank moest eerst haar praatje met een vriendin afmaken (minuut of 10) voordat ik eindelijk sigaretten kon afrekenen:S
Volgens mij ben jij een van die mensen die zich superieur voelt aan anderen.
Het is maar goed dat er mensen zijn die minder intelligent zijn dan jij.
Jouw uitzonderlijke intelligentie zou anders niet opvallen,nietwaar?
Het is trouwens geen "foutje"maar een gebrek aan emphatie met de minder intelligente mens .
Je bent gewoon arrogant.
Lid van de PVDA of Groen Links misschien?
Maar het hangt inderdaad heel erg van de bedrijfsleider af. Die mensen kunnen een winkel maken of breken door hun aanname beleid. De ene 16-jarige is tenslotte de andere niet.
Need I say more?
Ik kan me voorstellen dat die AH zo is, maar de AH die bij mij in de buurt staat is "de beste supermarkt van NL" Ik heb ook niet veel te klagen over die AH, de mensen zijn aardig, alles is er vers en de service is hardstikke goed. Alleen kloppen soms de prijzen niet, maar als je dan laat zien dat ze niet kloppen dan mag dat product gewoon hebben voor de laagste prijs.
Midden in het centrum hadden wij ook een Action winkel. Die liep hardstikke goed en maakte veel winst. Maar nu ze zijn verplaatst naar een grotere winkel, is het echt bagger geworden. Er komen nu nog bijna alleen maar pauper mensjes en er is bijna geen service, de medewerkers "ontwijken" je als het ware.
Kansloos.
Ik had laatst ook dikke discussie met een vakkenvuller. Zijn rolcontainer stond voor een nooduitgang. Ik wees hem er zeer vriendelijk op dat dat niet de bedoeling kon zijn dat die nooduitgang door zijn kar niet meer bruikbaar was.
"Maar meneer, er is toch helemaal geen brand?" kreeg ik als reactie.
Nee, inderdaad. Er is geen brand. Maar hoe moeten je klanten nu weg als er wel brand zou zijn?
"Gewoon die kar weg halen"
Laat ook maar. Ik ben naar de beveiliging gelopen. 5 minuten later was die kar bij de nooduitgang weg.
Snotneus!
Oh ja....
Ruim 50% van de nooduitgangen van winkels en supermarkten zijn (deels) geblokkeerd door spullen. Dat we het even weten.
Vooral in de maanden november en december als er veel extra omzet wordt gedraaid is het schering en inslag met de bereikbaarheid van nooduitgangen. Terwijl juist in DIE periode die krengen het belangrijkste zijn omdat het drukker is in de winkel en omdat het risico op brand groter is (kerstverlichting en andere versieringen)
Oh, lees 'm nog eens na Driek, want deze keer staan er aardig wat spelvauten in.
Mooi stuk thnks
maar wel weer een zeer herkenbare column
Ga ergens anders heen en stop met zeuren!
1. Mijn klachten bij de leiding hebben tot niets geleid, en ik laat het er niet bij zitten: ik verlang gewoon een goede service en eerlijke prijzen. Niet alleen voor mijzelf, maar ook voor anderen.
2. Dat flutfiliaal levert fijn stof tot schrijven op. En het onderwerp leeft ook bij de users.
AH is gewoon bovengemiddeld goed.
Ex-crew.
Ik vind dat de beste super uit deze omgeving.
Spar: onvriendelijk volk
Aldi: zelfde
Super de Boer: altijd chagrijnig personeel
AH: God put a smile upon my face!
Verder is de column wel goed hoor ;-)
Maar ik heb diezelfde frustratie vooral bij andere supermarkten.
Deze GauloisesB. moet heel erg snel op Fok! geweerd worden met zijn uiterst treurige berichten.
Tevens is het natuurlijk wel een beetje vragen naar de bekende weg. Vakkenvullers vallen meestal in de leeftijd van 15 tot 17, en krijgen er niet echt een opleiding voor, of een rondleiding door de winkel waar alles staat, en hoe je alles uitspreekt. Als je zo'n vraag hebt, zoek dan een ouder personeels lid, die blijkbaar van wanten weet (en echt, die zijn te onderscheiden).
Goed, ik kan me er niet zo aan irriteren, ik pak wat ik nodig heb, reken af en ben weg. Het enige waar ik me aan kan irriteren als er oma's voor piepen (want ze hebben zo'n haast
Toen ik er laatst was hadden er weer muizen van de spekjes geknabbeld en was er een courgette ontploft...alle andere courgettes zaten onder de smurrie.... hmmm lekker!
Moe danna braaf zijn??
ennehh...
Ik dacht altijd dat het daadkrachtig was, maar kennelijk bestaat dit woord ook. Leermoment.
Maar opgereden?? Niet in deze context. :-)
Toen ik vroeger bij de supermarkt werkte na schooltijd werd er altijd flink gehamerd op klantvriendelijkheid en alles, en dit stond bij ons op nummer 1 soms tot het belachelijke aan toe.
Hier daar in tegen word je inderdaad genegeerd, en wat mij vooral irriteert is dat als je vraagt waar iets staat, je aangekeken word alsof je ze vraagt hoe het probleem in het midden oosten kan worden opgelost.
maar ach, na 9 maanden heb ik het net als de meeste mensen inmiddels opgegeven om me er aan te irriteren.
Het probleem zijn de klanten. Wij moeten maar netjes blijven, de prijzen verlagen, de producten recht in de schappen zetten etc. Wat denken ze wel niet, dat ze beland zijn in een 5 sterren hotel? Een specifieke vraag is geen probleem, maar om te vragen waar de wijn staat? Ik kots het antwoord zowat uit. Te lui om te zoeken, teveel eisend. Om nog maar niet te beginnen over het gezeik wanneer de koffie machine gereinigd wordt. Dat doen jullie maar na sluitingstijd want ik wil koffie, niet nadenkend over de medewerkers die ook naar huis willen om 20:00 uur als de shift erop zit.
Ik stel daarom ook een winkel voor waar overdag 1 medewerker in de winkel loopt voor vragen en niets meer. Maar o wee, dan moeten we nog wachten als het schap leeg is en de medewerker nog in gesprek is. Maar dan praten we er gewoon doorheen.
We zijn natuurlijk de belangrijkste klant die beland is in een 5 sterren hotel en van te voren €100 betaald heeft voor een goddelijke behandeling.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken