Goedemorgen!

Iedere ochtend buigt Driek Oplopers zich over het nieuws om daarna een lastige vraag te stellen. Vandaag over de smoezen van Meerstadt.

Ook in 2009 heeft de NS glansrijk gefaald. De belangrijkste maatstaf voor het functioneren van dit spoorbedrijf is het aantal treinen dat te laat was, of is uitgevallen. 13 procent mocht te laat zijn, en 1½ procent mocht uitvallen. 13,4 procent van de treinen was te laat, en maar liefst 2 procent viel uit.

De NS kwam met een wel zeer kinderachtige smoes:

"Het had in december erg tegen gezeten door het weer." Een verweer van het niveau “de kat heeft m’n huiswerk opgegeten”. Want in de afgesproken percentages te laat en uitgevallen wordt natuurlijk al rekening gehouden met een aantal dagen met erg ongunstig weer per jaar. Want in een land zonder blaadjes op de rails, zonder storm en zonder sneeuw zou het afgesproken percentage op 2 % van de treinen te laat liggen, niet op 13! En op een enkele dag na, wás er helemaal geen sprake van uitzonderlijke weersomstandigheden. Kortom: de NS laat weer zien, maling te hebben aan het serieus nakomen van afspraken, zonder smoesjes. NS-directeur Meerstadt moet bij Camiel Eurlings op het matje komen. Zonder twijfel voor een fikse donderpreek.

Ik kan mij niet voorstellen, dat treinenbaas Meerstadt over 2009 een bonus krijgt. Hij heeft namelijk gefaald. Recentelijk maakte Meerstadt nog goede sier. Hij zei, dat hij zijn bonus beschikbaar zou stellen voor de aardbevingsslachtoffers op Haïti. Maar kan de heer Meerstadt mij even laten weten of het waar is, dat hij al wist dat hij zijn target niet had gehaald, toen hij zijn niet-bestaande bonus aan Haïti schonk? Want die cijfers worden al heel vroeg in januari bekend. Als dat zo is, dient hij zich diep, heel diep te schamen.