Interview met Lee Mather van F1 2017
Tijdens de presentatie van F1 2017 werden we bedolven onder feitjes, cijfers en aankondigingen. Omdat wij nu eenmaal niet snel tevreden zijn, vroegen we de creative director Lee Mather om wat toelichting te geven.
Klassiekers
We worden al een tijdje geteased met de collectie klassieke auto’s in F1 2017. Er komen vijf Formule 1 teams, die bij elkaar 11 auto’s voor je klaar hebben staan. (Degenen die een preorder hebben geplaatst hebben de McLaren MP4-4 als 12e auto erbij.) De coureurs van deze auto’s hebben ieder hun eigen sterke en zwakke punten. Je mag zelf bepalen wanneer je met wie rijdt. Er zijn alternatieve routes op bekende tracks en ook nachtraces, bijvoorbeeld in Monaco. Daarnaast zijn er verschillende gamemodi, zoals 'achtervolging', 'inhalen', 'time attack' en 'checkpoint'.
Carrière
De mogelijkheden in je carrière zijn sterk verruimd, omdat bleek dat fans dit onderdeel het leukste vonden. Je agent heeft nu bijvoorbeeld haar eigen kantoor, zodat ze haar werk beter kan doen. Maar de opvallendste verandering is het diepgaande 'research & development'-gedeelte. In F1 2016 had je 25 mogelijke upgrades die je aan je wagen kon doen. Dat zijn in F1 2017 115 upgrades geworden. Door het doen van races verzamel je researchpoints. Deze kun je inzetten om je team een specifiek gedeelte te laten onderzoeken. Dit onderzoek kan slagen en falen, zoals in het echte leven.
Kun je, als je van team verandert, je onderzoeksresultaten meenemen?
<lacht> Het veranderen van team is een grote stap. Je laat een team achter en gaat naar een ander team, dat waarschijnlijk aan hele andere aspecten heeft gesleuteld. Het is altijd weer een risico.
Maar iedereen kiest dan toch gewoon voor één van de beste teams, zoals Mercedes of Ferrari?
Dat is ook weer een risico dat je neemt. Je kan vanaf het begin van de game voor bijvoorbeeld Ferrari kiezen. Maar Ferrari heeft ook eisen aan jou. Je moet dan bijvoorbeeld bijna elke race hoog eindigen, anders word je ontslagen. Dat is niet goed voor je reputatie en je moet dan natuurlijk weer een ander team vinden. Een team als Force India heeft een stuk lagere eisen.
Kan je door het doen van de racemodi met de klassieke wagens ook research points verdienen?
Alleen in de carrière-modus zijn de researchpoints vrij te spelen.
Kampioenschap
Natuurlijk willen we ook onze stuurmanskunsten meten met anderen. Er zijn verschillende soorten races om online te doen, zoals 'sprint' en 'klassiekers', verdeeld in moeilijkheidsgraden. Om iedereen gemotiveerd te houden zijn er veel achievements te halen en xp bij elkaar te harken. Ook zijn er bij iedere race ten minste twee plekken gereserveerd voor gamers die willen kijken. Leuk om zo de wedstrijd te zien, maar natuurlijk ook om de tactiek van tegenstanders uitgebreid te bestuderen. Er zijn namelijk ook medailles te verdienen.
Algemeen
F1 2017 heeft een nieuwe look gekregen met andere menustructuren. Verder is de force feedback naar de racesturen toe verbeterd, zodat je beter kunt voelen hoe je auto reageert in verschillende situaties. Ook is er Track IR en Tobi Eye tracking toegevoegd. Mocht je deze gadgets hebben, dan kan de game dus je hoofdbewegingen volgen en daarop reageren. Je specifieke afstellingen voor je auto kun je ook delen met anderen via de Steam Workshop. Voor degenen met een artistieke inslag is er een uitgebreide foto-modus toegevoegd. De AI kun je nu traploos opkrikken tot 110%: op dat niveau vinden professionele coureurs het ook moeilijk om te winnen. Er zijn dynamische weersomstandigheden om rekening mee te houden (of uit te zetten) en als je wilt kun je (op eigen risico) je eigen snelheid in de pit bepalen. Je kunt nu ook rijden als een vrouwelijke coureur.
Is dat een politiek correcte zet om de speler nu ook vrouwelijke coureurs te laten maken?
Nee, we wilden het in F1 2016 ook al doen, maar het bleek meer werk te zijn dan gedacht. Behalve dat een vrouw kleinere handen heeft en anders loopt, lag het grootste probleem bij de ingesproken tekst. In talen zoals het Duits veranderen woorden in een zin als deze worden gesproken tegen een vrouwelijk persoon. We moesten dus alle tekst twee keer laten inspreken en dat bleek meer werk dan gedacht. Daarom dat we deze optie nu pas in F1 2017 hebben gezet, want nu waren we er beter op voorbereid.
Heeft F1 2017 een tutorial om de instap zo laag mogelijk te houden voor beginners?
Er zijn nu meer oefenprogramma’s toegevoegd om de auto en de mechanieken te leren kennen. Ook kun je vanuit ieder menu uitleg selecteren over ieder onderwerp. Er wordt je dan verteld wat bepaalde termen betekenen en hoe bijvoorbeeld downforce je rijgedrag beïnvloedt. Vanuit R&D kun je advies vragen wat de beste instelling voor je auto is en wat je het beste kunt laten onderzoeken. We hebben dit bewust allemaal optioneel gemaakt, zodat geoefende gamers meteen aan het spel kunnen beginnen.
Ik heb begrepen dat je een groot fan bent van Renault. Wat vind je van alle motorproblemen waar Renault mee worstelt?
Door de nieuwe regels in de Formule 1 moesten ze helemaal opnieuw een motor ontwerpen. Daar hebben ze fouten bij gemaakt, dat is waar. Nu is alles weer een beetje op orde en je zult zien dat de Renault-motoren het steeds beter gaan doen!
Natuurlijk hopen wij voor Renault, Red Bull en Max Verstappen dat Mather gelijk heeft met dit laatste punt. Ik ga er zelf geen geld op inzetten. Wat we wel zeker weten is dat F1 2017 op 25 augustus uitkomt voor pc (Windows), Xbox One en PlayStation 4.