Interview: Jean-Pierre Jeunet als leraar voor T.S. Spivet
Regisseur Jean-Pierre Jeunet, vooral bekend om zijn film Amélie, sprak met ons over zijn nieuwste film. Tijdens de Amsterdam Film Week (AFW) kon het publiek vast kennis maken met The young and prodigious T.S. Spivet. Deze presenteerde hij op zaterdag 2 november jl. in het EYE filminstituut.
De keuze voor het boek
De film, gebaseerd op het boek The selected works of T.S. Spivet van Reif Larsen, vertelt het verhaal van een 10-jarige genie. T.S. Spivet krijgt een uitnodiging om een prestigieuze wetenschappelijke prijs in ontvangst te nemen. Hij springt op de trein om in zijn eentje van het platteland in Montana naar Washington D.C. te reizen.
“Ik heb dit boek gekozen om verschillende redenen,” vertelt Jeunet. “Het gaf me de kans om weer een Engelstalige film te maken. Ook stelde het mij in staat te werken in de natuur met wijde landschappen. Daarnaast sprak de emotie van het verhaal mij heel erg aan.” In het dagelijks leven zoekt de Franse regisseur vaak naar details en het is niet meer dan logisch dat dit boek als uitgangspunt voor zijn nieuwe film diende. “Larsen is net als ik. Hij neemt alle details waar en het boek zat er dus ook vol mee. Ik was daar erg blij mee, want ik wilde niet binnen mijn eigen perken, met eigen details, blijven.”
Tijdens de AFW presenteerde Jean-Pierre Jeunet zijn nieuwste film 'The young and prodigious T.S. Spivet.
Larsen is zelf ook filmmaker en de twee hebben dan ook intensief gecommuniceerd. “We hebben zelfs video’s over en weer gemaild. Ergens was ik ook bezorgd dat hij er teveel bij betrokken zou raken. Wel nam hij deel aan het schrijfproces van het script. Ik zie T.S. als het kindje van Larsen en ik ben zijn leraar. Van af dat moment moest hij het jongetje loslaten, want een leraar voelt zich niet op zijn gemak als een ouder aanwezig is bij de les.”
Jeunet heeft wel enkele aanpassingen moeten maken om het verhaal te verduidelijken. “Het boek was soms vrij rommelig en belangrijke lijnen hebben we moeten herschrijven. De moeder van T.S. hebben we bijvoorbeeld een veel prominentere rol gegeven. De details en dialogen hebben we wel volgens het boek beschreven.”
Op een lager pitje
Het eerdere werk van Jeunet werd vooral gekarakteriseerd door absurditeiten en een hoog tempo in beeld en verhaal. Zijn nieuwe film heeft een opvallend rustige sfeer. “Het 3D effect komt goed uit de verf als je langzame bewegingen vastlegt. Daarnaast zijn extreme close-ups ook lelijk met deze techniek. Het is voor mij de eerste keer dat ik film in 3D en heb veel moeite gedaan om de techniek te bestuderen. Tegenwoordig zie je veel slechte conversies naar 3D en mensen ergeren zich eraan. Ik wilde het goed doen en koos er voor om de snelheid er uit te halen.”
Dit komt ten goede aan de ambiance van het verhaal. “Het jongetje beleeft het avontuur op een vrachttrein. Als een slang beweegt deze zich langzaam door de VS. De film is beschouwend en het thema ‘schuldgevoel’ staat voorop. Er was geen reden om het tempo op te krikken en het werkt heel mooi met het concept.”
Jean-Pierre Jeunet in het EYE filminstituut.
Filmen in Canada
Voor deze film stak Jeunet wederom de Atlantische Oceaan over. Eerder regisseerde hij in de VS Alien: Resurrection en deze keer werd er gefilmd op prachtige locaties in Canada. “Alberta is een prachtige locatie voor de landschapsbeelden. Het is net Montana, maar dan over de grens. In deze regio hebben ze ook Brokeback Mountain opgenomen.”
De cast was nieuw voor Jeunet en het was een verfrissend om met ze te werken. Hij is dan ook ontzettend trots op hun prestaties. De strikte regels stuitten hem wel tegen de borst. “Als ik iemand vroeg om wat bloemen in een vaas te stoppen, dan moest er weer speciaal een bloemist voor gehuurd worden. In Frankrijk werkt het wel makkelijker. Zo gaf ik ook suggesties voor een dialoog. Ik zei dat een actrice misschien iets extra kon zeggen.” De castingdirector wreef meteen zijn duim en wijsvinger langs elkaar en zei dat het dertienhonderd dollar extra zou kosten. Meteen antwoordde Jeunet: “Ik heb een beter idee. Hou dan maar je kop!”
Hij vertrok niet alleen naar Canada en nam een aantal bekenden mee. “Het was belangrijk voor mij, omdat ik erg trouw ben aan mijn crew. Guillaume Laurent hielp wederom mee om het script te schrijven. Ook de kledingstylist en visagist heb ik meegenomen en dat creëerde een vertrouwde omgeving. Een beetje zoals thuis.”
"What do you want to fucking know?!" aldus Jeunet voor zijn interview.
The young and prodigious T.S. Spivet is binnenkort te zien in de rest van Nederland. Vanaf 14 november draait deze avontuurlijke film van Jeunet in de bioscopen.