CD: Skipjack - A Soundtrack To A Eulogy

Skipjack is een band die al een jaar of twintig in de Amerikaanse punkscene meeloopt en die sedert die tijd behoorlijk naam hebben weten te maken met hun dynamische liveshows. De vijfkoppige band uit San Diego maakt muziek die het beste te omschrijven valt als een fijne mix van garage rock, melodieuze skatepunk en progressieve hardcore punk uit de jaren negentig. Onlangs verscheen A Soundtrack To A Eulogy, het vierde album van de heren.

Skipjack - A Soundtrack To A Eulogy

Fear nothing less.
Because we’re all just sinners.
And until we love means nothing more then the color of our eyes.
We wont survive and we’ll die for nothing.
(uit: 'Something To Believe In')

Met A Soundtrack To A Eulogy heeft Skipjack een uiterst energieke brok huisvlijt afgeleverd waar meer dan een jaar keihard aan werd gewerkt. Het resultaat mag er dan ook zeker zijn. A Soundtrack To A Eulogy werd in eigen beheer opgenomen en ademt de sfeer van een plaat die live in de studio werd opgenomen, waardoor je hetzelfde geluid hoort als wanneer de band een optreden zou doen. Geen fratsen maar gewoon spelen.

The voice of progress, it cuts like a knife.
On the streets of our darkest dreams.
There’s a man on the side and he offers me his hand.
Saying he can take me there.
(uit: 'Pioneer Memorial')

Net als op hun vorige album Kill American Radio uit 2011 gaat Skipjack op het nieuwe album nog steeds tekeer tegen misstanden in de Amerikaanse maatschappij. Muzikaal gezien doet de woeste uptempo hardcore rock-'n-roll van Skipjack wel wat aan de band New Bomb Turks denken in ten tijde van hun debuutalbum Destroy Oh Boy. Het zou ons dan ook niks verbazen dat dit album wel bij één van de bandleden in de collectie terug te vinden is.

Skipjack - A Soundtrack To A Eulogy 1

Van de oorspronkelijke bezetting van Skipjack is alleen zanger Chad Riuz nog overgebleven, die op deze schijf samen met de gitaristen Jordan Hamilton en Chris Carignan, bassist Justin Ternes en Aaron Yorty een nieuw hoofdstuk in het bestaan van de band heeft geopend. Ben je wel een liefhebber van explosieve hardcore punk met inhoudelijke teksten dan kunnen we je zeker aanraden om deze brute bonk energie eens te gaan beluisteren via de Bandcamp-pagina van Fellony Records, de platenmaatschappij waarop dit album is verschenen. Het wordt tijd dat een breder publiek kennis gaat maken met deze verdomd leuke band uit San Diego.

Keep wars overseas so we’re safe at home.
We hide the truth yet protect the unknown.
We’re driven by our need to conquer.