Star Ghost
Star Ghost is de eerste game van Squarehead Studios, een kleine onafhankelijke ontwikkelaar die in 2014 werd opgericht door Rhys Lewis. Wie is Rhys Lewis zul je denken? Nou, Lewis werkte tot 2014 bij Retro Studios en heeft meegewerkt aan onder andere Metroid Prime 3 en Donkey Kong Country Tropical Freeze. Daarnaast is David Wise, bekend van de soundtracks van bijvoorbeeld de Donkey Kong Country-serie, degene die de soundtrack voor Star Ghost heeft gemaakt.
Mijn Nintendo-hart begon spontaan sneller te kloppen nadat ik dit las en omdat de trailer ook wel toffe beelden liet zien had ik direct interesse in Star Ghost. Via de vriendelijke mensen van FOK!games werd er een reviewcode beschikbaar gesteld en zie hier: mijn eerste review sinds midden 2014.
Star Ghost is een 2D SHMUP, vergelijkbaar met games als Gradius en R-Type. Je vliegt van links naar rechts en je schiet alle vijanden neer terwijl je zoveel mogelijk power-ups probeert te verzamelen. So far niets nieuws onder de zon. Wat wel anders is, is de besturing. In plaats van je schip besturen met de d-pad en schieten met A speelt deze game meer als de Rocket Barrel-levels uit Donkey Kong Country: Tropical Freeze. Je schip blijft daarbij een de linkerkant van het scherm hangen en je kunt enkel omhoog en omlaag bewegen door gas te geven (Flappy Bird-style). Met de d-pad kun je de kogels een beetje richting meegeven zodat je niet alleen recht vooruit schiet.
Ook de snelheid van het afvuren van je kogels kun je niet zelf bepalen, die is afhankelijk van power-ups. In het begin schiet je traag en bij elke power-up wordt dit sneller. De power-ups zijn echter niet ongelimiteerd; het systeem van de power-ups werkt door middel van een countdown. Na verloop van tijd zul je dus weer een power-up 'inleveren'.
In totaal zijn er twaalf werelden om te ontdekken en elke keer dat je de game speelt zal deze anders zijn omdat de levels telkens opnieuw gegenereerd worden. Dit houdt het fris en zorgt ervoor dat je nooit blind level 1-1 kunt spelen. De random levels zijn een zeer welkome feature in Star Ghost omdat je, vooral in het begin, héél vaak de eerste wereld opnieuw moet spelen. De besturing is enorm wennen en je zult echt regelmatig sterven doordat je niet doet wat je van plan bent. Gewoon onthouden dat de aanhouder wint en je deze game prima tussendoor kunt spelen als afwisseling van games als Twilight Princess en Pokken Tournament. Je wordt vanzelf beter.
Zoals je op de screenshots kunt zien is Star Ghost een vrij kleurrijke game in een neonstijl die veel gamers wel zal aanspreken. Zeker als je verder in de game komt en er meer vijanden op het scherm te zien zijn en je behoorlijke schietkracht hebt spatten de kleuren van je tv af. Prachtig! Ook de soundtrack is zeer goed te doen. Het is niet zo episch als sommige andere David Wise-werken en dat zal vooral door de scope van de game komen; Star Ghost is geen big budget game zoals een Donkey Kong Country wel is.
Squarehead Studios heeft met Star Ghost een leuk eerste spelleke op de markt gezet en voor nog geen negen euro is het een ideaal tussendoortje. De game blinkt nergens in uit maar is met de afwijkende besturing toch een uitdagende en frisse SHMUP. Ik ben benieuwd naar het volgende werk van Squarehead in ieder geval. En dan ga ik nu weer even weer spelen.
- Kleurrijke graphics
- Prima soundtrack
- Lastige controls