CD: Eyehategod - Eyehategod
Het is dit jaar alweer 25 jaar geleden dat we voor het eerst hoorden van de sludgerockers van Eyehategod. Sinds die tijd verschenen er diverse platen van de band uit New Orleans die haar woede over allerlei misstanden in de Amerikaanse maatschappij niet onder stoelen of banken stak. Toch was het wel enigszins een verrassing dat er zo'n veertien jaar na hun laatste album Confederacy Of Ruined Lives weer een nieuw album in de schappen ligt. Een album dat duidelijk laat horen dat de mannen nog lang niet uitgeraasd zijn.
2013 was absoluut een dieptepunt in het bestaan van de band. Zo gingen de mannen van Eyehategod met producer Billy Anderson (Neurosis, Sleep, Swans) aan de slag met opnames voor een nieuw album maar waren niet te spreken over het eindresultaat. Toen drummer Joe LaCaze in augustus van dat jaar plotseling overleed aan de gevolgen van een acuut longoedeem werden alleen zijn drumpartijen van deze opnamesessies bewaard en deze zijn dus op het album Eyehategod terug te horen, dat uiteindelijk werd opgenomen in de Nodferatu’s Lair studio van Phil Anselmo om daarna uit te worden gebracht op het label Housecore van de voormalige zanger van Pantera.
Het titelloze vijfde album van Eyehategod begint met het beukende en verrassend snelle 'Agitation! Propaganda!' dat naadloos overgaat in het heerlijk traag voortslepende 'Trying to Crack the Hard Dollar'. Net als bijvoorbeeld Motorhead en Napalm Death is ook Eyehategod een band die door zowel liefhebbers van ranzige punk als moddervette deathmetal wordt gewaardeerd. Zanger Mike IX Williams brult en gromt nog steeds de longen uit zijn lijf, aangestuurd door het beukende baswerk van Gary Mader en de feedbackende gitaarmuren van Jimmy Bower en Brain Patton.
Met Eyehategod heeft de gelijknamige band wederom een album afgeleverd die zeker niet onderdoet voor hun oudere werk. De band, die in 1993 de blauwdruk voor sludgerock leverde met hun album Take as Needed for Pain, heeft na al die jaren nog steeds niet aan kracht ingeboet en laat op dit nieuwe album weer goed blijken dat ze nog steeds aan de top van hun genre staan. Meesterlijke herrie!