CD: Vallenfyre - Splinters

Vallenfyre is een Britse doom- en deathmetalband die in 2010 werd opgericht door Gregor Mackintosh, ook bekend als tekstschrijver en gitarist van Paradise Lost. Nadat in 2011 hun verrassende debuutalbum A Fragile King en de single 'Desecration' ligt nu het nieuwe album van de band in de schappen van de betere platenwinkels.

Vallenfyre - Splinters
Vallenfyre - Splinters

Naast Mackintosh treffen we in de band ook gitarist Hamish Glencross (My Dying Bride), bassist Scoot (Doom, Extinction of Mankind) en drummer Adrian Erlandsson (At the Gates, Brujeria, The Haunted) tegen. Mannen met behoorlijk wat ervaring op het gebied van dreigende doomklanken en dat is dan ook goed te horen op Splinters. Voor de opnames van het album gingen de mannen naar de Godcity Recording Studios in Salem, Massachusetts, om daar met studioeigenaar Kurt Ballou (Converge, Beastmilk) een elftal beukende stukken doom- en deathmetal op de gevoelige band vast te leggen.

Op Splinters doet Vallenfyre een behoorlijke greep in het verleden. Zo horen we overduidelijk invloeden uit de deathmetal ('Scabs', 'Odious Bliss'), inktzwarte doommetal ('Bereft', 'Splinters') en extreme jaren tachtig grindcore ('Cattle', 'Instinct Slaughter') voorbijkomen. Het karakteristieke duistere geluid, dat we destijds na de eerste twee albums van Paradise Lost al jaren niet meer hoorden bij die groep, keert helemaal terug op dit ijzersterke tweede album van Vallenfyre. We durven zelfs te stellen dat componist, gitarist en zanger Gregor Mackintosh met Splinters zijn allerbeste werk in jaren heeft afgeleverd.

Net als bij labelgenoot Triptykon doet het werk van Vallenfyre regelmatig denken aan legendarische bands zoals Celtic Frost, Bolt Thrower, Morbid Angel en zelfs het vroegere werk van Napalm Death en dan weten liefhebbers wel waar ze aan toe zijn. Vlijmscherpe gitaarriffs, ultralaag baswerk, beukende drums en uit de tenen komende grunts vormen samen een fijn stuk muzikaal geweld zoals we die niet al te gekke vaak meer horen. Een superalbum van een supermetalband. Uiteraard ook leverbaar op vinyl, al zul je voor de goudkleurige (100 stuks), de witte (100 stuks) en de roodkleurige versie flink op zoek moeten.

Oh Lord our father.
Thy will be done.
Save us this suffering.