Motocross Madness

Het lijkt een trend te zijn in de gamesindustrie. Oude games die weer opnieuw worden uitgebracht. Reboots en remakes schieten bijna als paddestoelen uit de grond. Ook Microsoft heeft een duit in dit zakje gedaan en brengt het jaren 90-spel Motocross Madness terug. Goede zet of beter van niet?

Het eerste dat opvalt is de stijl van het spel. Waar vijftien jaar geleden het spel geroemd werd om zijn realisme en soundtrack heeft Microsoft bij deze versie besloten om de avatarstijl van Xbox Live te gebruiken. Aan de ene kant leuk dat je met jouw eigen avatar op de motor stapt, maar ergens ook wel jammer dat oude(re) fans bij de eerste opstart niet direct herinneringen aan vroeger krijgen.

De gameplay daarentegen is wel weer trouw gebleven aan het origineel. Je hebt een careermodus waarbij je begint in Egypte om vervolgens door te stomen naar Australië en IJsland. De races hebben een moeilijksheidsaanduiding van E naar A. Wanneer je races wint, verdien je geld dat je weer kunt uitgeven aan betere onderdelen voor je motor, een compleet nieuwe motor of een nieuwe race-outfit voor je avatar. Ook kun je op de racebaan munten verzamelen die aan het eind van de race worden omgezet in klinkende munt. Hoe meer je jouw motor upgradet, hoe hoger de classificering van je motor wordt. Ook deze classificatie loopt van E naar A.

Naast simpelweg zo snel mogelijk drie rondes afleggen is het ook de bedoeling dat je trucs uitvoert op de vele sprongen op de baan. Je begint met redelijk makkelijke sprongen. Hoe meer trucsprongen je maakt, hoe meer experience je verdient. Hierdoor kun je in levels omhooggaan waarmee je dingen vrijspeelt, zoals nieuwe motoren of moeilijkere trucs. Tijdens de wedstrijd bouw je met je trucs boost op. Hiermee kun je nog sneller op een schans afrijden waardoor je hoger springt en grotere trucs kunt uitvoeren.

Neem de zijroutes
De racebanen zijn behoorlijk uitgebreid. Je komt overal zijweggetjes tegen die je kunt nemen. Ook kun je door over bepaalde stukken heen te springen nieuwe wegen ontdekken. Vaak zijn deze voorzien van extra munten of boost om te verzamelen. Ook zijn de banen best uitdagend. Wanneer je met een klasse E-motor een klasse D-wedstrijd wilt rijden krijg je direct een waarschuwing dat dat best wel eens lastig kan worden. Deze waarschuwing is er echt niet voor niets. De moeilijkheidsgraad loopt behoorlijk op en al in de derde race moest ik serieus mijn best doen om überhaupt in de top drie te eindigen. Dit soort uitdaging ben ik eerlijk gezegd niet echt gewend van een XBLA-game en het bevalt prima.

Motocross Madness

Naast de races heb je ook nog de explorationmodus. Hierin heb je de mogelijkheid om in de gebieden uit de races vrij rond te rijden. Hierbij zijn er overal munten verstopt en doodshoofden. Met munten verdien je uiteraard weer geld. Met de doodshoofden kun je bij bepaalde hoeveelheden nieuwe onderdelen vrijspelen. Wanneer je simpelweg rondrijdt kom je al snel tot de ontdekking dat de racewereld van Motocross Madness eigenlijk best klein is. Pas wanneer je besluit om voor de munten- en doodshoofdenverzameling te gaan wordt het interessant. Deze zitten soms op zulke lastige plekken verstopt dat je al je skills uit de kast moet halen om ze te pakken te krijgen.

Tel de pixels
Waar het in de singleplayer eigenlijk niet eens zozeer opvalt, merk je jammer genoeg in de multiplayer dat er niet echt veel zorg is besteed aan de afwerking van het spel. De framerate zakt soms als een plumpudding in elkaar en als je goed oplet kun je op bepaalde plekken zelfs de pixelblokjes tellen in de omgeving. Best jammer voor een spel waar je je qua gameplay echt wel prima mee kunt vermaken.

Ondanks de nieuwe stijl van Motocross Madness, die echt compleet verschilt van het jaren 90-spel, zijn de makers wel behoorlijk trouw gebleven aan de gameplay van het origineel. Hierin zullen veel fans zich in gaan vinden. Het is onverwachts uitdagend, wat het feit dat het spel niet echt groot is goed compenseert. Als Microsoft iets meer aandacht had besteed aan de afwerking hadden zij een uitstekend spel uitbrengen. Nu is het een leuk spel dat je een tijd bezighoudt, maar nooit bovenaan de ranglijsten gaat komen.

Exlusief beschikbaar op Xbox 360 via Xbox Live Arcade.

Zie hier de FOK!games beoordelingsrichtlijnen.