The Simpsons Arcade Game

Gespeeld op Xbox 360, ook beschikbaar op PlayStation 3.

Konami heeft speciaal voor de 500e aflevering van de televisieserie The Simpsons een stukje nostalgie in het leven geroepen. Met het uitbrengen van The Simpsons Arcade Game hebben zij namelijk het klassieke spel naar de consoles gebracht zoals deze op de arcadekasten te spelen was in 1991.

Red Maggie
Aan het begin zie je hoe Maggie wordt meegenomen door Smithers van de kerncentrale. Na een botsing op straat heeft zij een grote diamant in haar mond in plaats van haar speen. Het doel van het spel is om Smithers achterna te gaan om Maggie uit zijn handen te redden. Onderweg kom je verschillende vijanden tegen die je zult moeten verslaan. Je kunt ze verslaan door ze simpelweg te slaan of door verschillende objecten die in het veld liggen naar ze te gooien.

Exact zoals toen
Er is aan de game zelf niets veranderd. Het beeld en het geluid zijn exact hetzelfde zoals zij in de jaren 90 waren. Het spel heeft de oorspronkelijke acht levels. Je kunt deze spelen in de Amerikaanse versie of in de Japanse versie. Deze laatste speel je vrij door de Amerikaanse rom uit te spelen. Om het arcadegevoel compleet te maken is van je beeldscherm een arcadekast gemaakt, waardoor je op ongeveer de helft van je beeldscherm het speelveld ziet. De controls zijn ook uiterst overzichtelijk, één stick om te bewegen en twee knoppen om te springen en te slaan.

Van alles wat
Er zijn een aantal mogelijkheden in het spel. Je kunt het spel spelen in free play, waarbij je ongelimiteerde continues hebt. Je kunt ook kiezen voor de survivalmode, waarbij je één leven hebt om de levels mee te doorlopen. Voor de multiplayer hebben de makers de opties quarters en team quarters gemaakt. In de eerste heeft elke spelers tien credits. In de tweede hebben de spelers totaal veertig credits om te verspelen. De survivalmode biedt veruit de meeste uitdaging en houdt je nog redelijk aan je beeldscherm gekluisterd.

Erg kort
Het spel is in zijn simpelheid erg kort. Zowel de singleplayer als de multiplayer zijn binnen een half uur uit te spelen. Doordat beide modi exact hetzelfde zijn, raak je redelijk snel op het spel uitgekeken. Zeker als je er één keer doorheen bent gegaan en weet wat eraan gaat komen, speel je het steeds sneller uit. De vijanden komen namelijk elke keer op exact dezelfde plek tevoorschijn. Als je denkt dat het spelen van de Japanse rom uitkomst biedt, dan kom je van een koude kermis thuis. Het meest zichtbare verschil tussen de Japanse en de Amerikaanse rom is de puntentelling, waarbij de Japanse rom een factor honderd meer punten geeft. Ook kan in de Japanse rom je energiebar verdubbeld worden door voedsel te eten als je energie vol is.

Uitdaging via de achievements
Zoals het een goed consolespel tegenwoordig betaamt, heeft The Simpsons Arcade Game een twaalftal achievements/trophies. Na twee à drie keer spelen zijn dit de enige dingen in het spel die nog uitdaging bieden. Eén van de bazen verslaan zonder dood te gaan of in survivalmode de eerste drie levels uitspelen. Hierdoor blijf je het spel nog een tijdje spelen.

The Simpsons Arcade Game is echt een spel voor fans van de serie. Vooral de wat oudere gamers die vroeger hun zakgeld in de arcadekast hebben gegooid kunnen met dit spel hun jeugdherinneringen weer ophalen. Doordat het erg kort is en elke keer hetzelfde biedt, gaat het behoorlijk snel vervelen. Dit is zeker geen spel waar je voor gaat zitten. Doe je dit wel, dan heb je die vrije zondag nog voldoende tijd over om andere dingen te gaan doen. De achievements zorgen ervoor dat je het nog een aantal keer opnieuw speelt. Het is met 800 Microsoft Points of 7,99 euro nog maar de vraag of mensen ook bereid zijn dit te betalen voor een spel dat je waarschijnlijk maar één dag speelt.