Craft of Gods
Craft of Gods is een MMORPG die gebaseerd is op Slavische mythologiën die zich afspeelt in de wereld van Akvilon. Het draait allemaal om de strijd tussen licht en duister en de queste om een halfgod te worden. Helaas zal het licht niet zege vieren.
My first character
Het creëren van je personage is heel makkelijk: je begint met het kiezen voor het licht (Svarog) of het duister (Black Snake). Vervolgens kies je één van de zes aanwezige rassen aan één van de twee zijdes. Aan de lichte zijde kun je kiezen uit Humans, Hyperborean en Velet. De Humans zijn net als de mensen zoals wij ze kennen. Hyperborean is een fel ras, maar zien er vrijwel hetzelfde uit als mensen. Velet zijn tevens menselijk alleen dan iets langer en sterker, want het zijn reuzen.
De duistere zijde bestaat uit Humans, Voldkodlaki en de Dyagv. De Voldkodlaki zijn een kruising tussen vampieren en weerwolven, maar zien er menselijk uit. De Dyagv zijn watergeesten die in een menselijk lichaam vastzitten. Elk ras heeft een talent dat ze kunnen gebruiken en daar zit ook eigenlijk het enige verschil in tussen de rassen. Ze lijken allemaal uit hetzelfde hout gesneden en aangezien je niet weet welk talent een ras heeft voordat je hem gemaakt hebt, wordt je er niet veel wijzer van.
Je denkt wellicht welke class kan ik kiezen? Heel simpel, geen! Craft of Gods heeft namelijk geen classes. Alle personages beginnen op dezelfde manier en het ligt aan jou wat je ervan gaat maken. Craft of Gods werkt met skills en talents en je bent vrij om te bepalen wat je kiest. Als jij een vechter wilt maken dan stop je de meeste punten in je kracht en kies je de talenten die dit verder uitbouwen. Bij een tovenaar is het weer andersom en wil jij een mix maken dan ben je hierin volledig vrij, want alle skills en talents zijn beschikbaar ongeacht het ras dat je hebt gekozen.
Je bouwt je vaardigheden stapsgewijs op, je kunt er maar één tegelijk leren. Sommige dingen krijg je pas als je level zes, tien of dertig bent, maar het hangt nooit af van welke keuzes je hebt gemaakt. Helaas is het maken van je personage op deze manier niet leuk, want het heeft geen diepgang. De keuze aan talenten en skills binnen een gebied is zo gelimiteerd waardoor je keuzes al vanaf het eerste level eigenlijk bepaald zijn.
Het leren van talenten gaat anders dan in de meeste MMORPGs. Klik je op een talent dan kost het je tien minuten om het te leren, wil je vervolgens hetzelfde talent verbeteren, dan kost het je een uur. Een talent geeft je een kleine bonus, spendeer je veel tijd in die talenten dan wordt de bonus steeds groter. De tijd om hetzelfde talent constant te verbeteren wordt ook steeds langer, gelukkig loopt de timer door als je offline bent en hoef je bijvoorbeeld niet dertien uur in het spel aanwezig te zijn om een talent te leren.
Uilen en egels zijn dodelijk
Na een korte serie van quests die allemaal door dezelfde non-player character (NPC) worden gegeven mag ik eindelijk praten met andere NPCs. Die voornamelijk simpele quests geven die bestaan uit het doden van konijnen, koeien vossen en andere boerderijdieren.Zo volgt de ene naar de andere eentonige missie zich op. Niet echt motiverend, want een duidelijk hoofddoel waar je naar toe werkt ontbreekt.
Quests zijn gemakkelijk te herkennen aan de goude perkamentrol boven iemand zijn hoofd. Helaas staat er bij een quest niet wie hem geeft, waardoor je steeds moet zoeken wie bij welke quest hoort. Heb je twintig quests in hetzelfde gebied dan kost je dat soms behoorlijk wat zoekwerk.
Het vervelendst is nog dat alle quests hetzelfde zijn, ongeacht het dorp waarin je gestart bent. Elk personage, ongeacht ras, zal konijnen, uilen, egels en nog meer lieve dieren moeten doden. De quests worden later wel anders want dan moet je specifieke personages in de regio opzoeken. Maar voordat je zover bent is het spel allang niet meer interessant.
Eenzame wereld
De wereld van Craft of Gods, Akvilon, is groots. Je loopt behoorlijk lang door gebieden en het uiterlijk verandert ook netjes mee. Grafisch is het spel zeker geen hoogstandje en de animaties en geluiden zijn gewoon slecht. Als je in gevecht bent, hoor je een zacht gekreun waarbij ik niet het idee heb dat er gevochten wordt. Daarnaast zijn special effects van spells en dergelijke erg kinderlijk en simpel gemaakt en geven je gewoon niet de indruk dat je aan echte magie doet.
Daarnaast is de wereld van Akvilon erg stil. Ik bedoel dan niet dat je geen konijnen, egels en dergelijke tegenkomt, er zijn gewoon geen andere spelers. In de week dat ik het spel nu speel, ben ik geen enkel ander persoon tegengekomen. In deze week heb ik drie andere spelers op de chat gezien en één daarvan sprak Russisch. En let op, dit was de chat die over de gehele server ging en niet alleen in een bepaald gebied.
Toen ik in de chat vroeg naar de PvP-zones kreeg ik het antwoord dat dit moeizaam was. Bij navraag aan diezelfde speler bleek het lastig te zijn, omdat er gewoon geen andere spelers zijn. Wat ik zelf ook al concludeerde.
De Free to Play- en Pay to Play-server zijn helaas identiek, helemaal leeg dus. Daarnaast kon ik geen directe verschillen vinden tussen de gratis server en de betaalde server. Na wat uitzoeken blijken er wel verschillen te zijn, alleen merk je dit pas in de hogere levels als equipment een grotere rol speelt.
Conclusie
Een spel hoort een speler te motiveren, de drang geven die ene quest af te ronden. Helaas lukt het niet in Craft of Gods. De mogelijkheid tot het vormen van je eigen class leek een lichtpunt, maar was niets meer dan een glinstering van vergane hoop. Dit spel is niet godenwaardig, het is zelfs niet menswaardig en had daarom beter Crap of Gods genoemd kunnen worden.
Minpunten |
Minpunten |
Cijfer |
- Effecten |
- Eenzaamheid |
2.5
|
- Niet motiverend |
- Questes |
|
- Geen doel |
- Karaktercreatie |
|