Runes of Magic Chapter II: The Elven Prophecy

Enkele maanden terug konden jullie in de review van Runes of Magic lezen wat we van de game vonden. Ik gaf de game een 73% omdat de gameplay in essentie goed was, de game gratis gespeeld kon worden door iedereen, maar helaas niet erg vernieuwend was en er toch betere MMORPG\'s bestaan. Sinds september heeft de ontwikkelaar een uitbreiding voor Runes of Magic online gezet, te weten Runes of Magic Chapter II: The Elven Prophecy. Voordat ik dieper inga op de toevoegingen van deze game, leg ik eerst nog even kort uit hoe Runes of Magic in elkaar steekt.

Runes of Magic is een MMORPG die spelers een volledig driedimensionale speelwereld biedt. Spelers maken een karakter aan en kiezen uit onder andere de klasse Mage, Scout, Rogue en Warrior. Daarna betreed je Taborea, de wereld van Runes of Magic, die opgedeeld is in verschillende regio\'s. Om te overleven in deze regio\'s heb je een bepaald level nodig om de monsters te kunnen verslaan, dus geduld is een schone zaak om een pijnlijke dood te voorkomen. In level stijgen doe je simpelweg door monsters te verslaan en queestes aan te nemen van CPU\'s in de omgeving. Deze queestes verschillen van het doden van lelijke beesten in een grot om daar iemand levend uit te vissen, tot het moeten verzamelen van ingrediënten voor een heerlijk soepje. Niet elke queeste voelt als een nuttige tijdsbesteding, maar gelukkig maken de verdiende XP en items in zo\'n geval een hoop goed. Het combat-systeem deed mij enigszins denken aan die van World of Warcraft, maar dan gesimplificeerd. Door via PvP tegen andere spelers te strijden op het wereldwijde web verdien je reputatie en ook door hele sterke monsters te verslaan loopt je reputatie aardig op. Spelers met een goede reputatie doden levert een slechte reputatie op, en zo houdt de game zichzelf behoorlijk in balans. Dit is de gameplay van Runes of Magic in een hele kleine notendop.

Dan nu de uitbreiding. De titel zegt het eigenlijk al: de uitbreiding draait om een nieuwe speelbaar ras, namelijk de elven. Waar in Runes of Magic alleen met de mensen gespeeld kon worden, kan in Runes of Magic Chapter II: The Elven Prophecy - die ik inmiddels op mijn klembord heb staan, wat een titel zeg - gespeeld worden met mensen én elven. Hoewel de elven op zichzelf niet anders spelen dan de mensen, brengen ze wel twee nieuwe klassen met zich mee. De Druids staan dichtbij de natuur en zijn vooral sterk in de ondersteunende rol binnen een groep. De Druid lijkt erg op de Priest, maar is wat betreft vaardigheden en wapens toch behoorlijk anders. De Druid is sterker in melee-aanvallen, waar de Priest het echt moet hebben van zijn spreuken. Verder leek de Druid een belangrijkere ondersteunende rol te hebben tijdens raids, waar de Priest behoorlijk offensief te gebruiken is. De tweede nieuwe klasse is de Warden. Ook de Warden is een klasse die dichtbij de natuur staat en is dus bij uitstek een klasse die je bij de elven terug zou vinden. De Warden kan zogenaamde nature spirits oproepen die hen ondersteunen in de strijd. De Warden is in tegenstelling tot de Scout een klasse die graag van dichtbij aanvalt. Een grote muur waar ontwikkelaars vaak tegenaan lopen bij het toevoegen van nieuwe klassen is het feit dat de balans daardoor vrij snel verloren gaat. In Runes of Magic weet de ontwikkelaar de Druid en de Warden echter prima te integreren door hier en daar wat te tweaken aan de al bestaande klassen. Hier slaagt Runes of Magic prima in, mijn complimenten daarvoor.

Naast een nieuw ras en nieuwe klassen is de levelcap verhoogt naar 55, zodat er weer vrolijk verder geleveld kan worden. Speciaal voor de hogere levels en voor de elven zijn er tevens nieuwe regio\'s toegevoegd aan Taborea waarin spelers hun nieuwe skills op de proef kunnen stellen. De wereld is nog altijd niet zo groot als ik zelf zou willen, maar echt klagen kan ook niet. Runes of Magic kent ook nog altijd de vele dungeons, raids en andere zaken die bij voorkeur in groepen uitgevoerd moeten worden. De dungeons zijn van hetzelfde niveau als de al bestaande dungeons en voelen zeker niet als een makkelijke manier van het toevoegen van meer gameplay. Chapter II: The Elven Prophecy voegt hiervan een aantal nieuwe toe.

Het grote pluspunt van Runes of Magic is altijd geweest dat de game gratis te spelen is. Het enige dat spelers hoeven te doen is de game downloaden op de website en een account maken. Voor veel mensen is dit ook de reden om de game op zijn minst een kans te geven. Er zijn nog altijd zaken waar spelers wel voor moeten betalen, zoals andere kleding. Gelukkig is dit slechts optioneel en spelers die niks uit willen geven kunnen ook genieten van de volledige game. Naast de vele toevoegingen en het feit dat de game nog altijd gratis is, is Runes of Magic Chapter II: The Elven Prophecy in grote lijnen dezelfde game gebleven, en dat is niet meer dan logisch bij een uitbreiding. Grafisch gezien is de game nog altijd aantrekkelijk voor het oog en de verschillende regio\'s stralen behoorlijk wat sfeer uit. De uitbreiding is opgebouwd aan de hand van een nieuwe grafische engine en dat is zeker te zien ten opzichte van de eerdere versie. Karakters en objecten in de wereld zijn gedetailleerder en het is duidelijk te zien dat de game een grafische sprong heeft gemaakt. Met ruim twee miljoen spelers hoeft men zich ook geen zorgen te maken over lege servers.