Fable 2

Niet alleen qua vulling doet de game het goed, ook de presentatie is eerste klasse. In eerste instantie lijkt de game er eigenlijk helemaal niet zo bijzonder mooi uit te zien, maar naarmate je wat verschillende omgevingen hebt gezien begint het op te vallen hoe enorm goed de sfeer van een bepaald gebied is neergezet. Ga je mierenneuken dan valt op dat de textures niet haarscherp zijn, dat vijanden best wel op elkaar lijken (NPCs daarentegen zijn er in veel verschillende geuren en kleuren), dat particle-effecten op de helft van de framerate lopen en wat nog niet meer. Maar dit valt allemaal weg zodra je het totaalplaatje bekijkt, dat ziet er simpelweg prachtig uit. De animaties zijn van een zeer hoog niveau (ik heb zelden zo\\\'n realistische hond gezien, al kan de overschakeling tussen animaties nog altijd beter), de lichtstralen die door de bomen vallen als de zon dynamisch opkomt zien er prachtig uit, net als de langgerekte schaduwen die een ondergaande zon met zich meebrengt. De sfeer druipt zo\\\'n beetje van de game af, niet in de minste mate door de prachtige muziek die goed inspeelt op wat er op het scherm gebeurt en de geweldige voice acting. Goed, iedereen heeft een Brits accent, maar dat krijg je met Engelse developers. Alles bij elkaar zet het de sfeer neer van een speelbaar sprookje, een unieke wereld vol magie die niet levensecht overkomt, maar wel overtuigend.

Zoals tegenwoordig bijna standaard is ontkomt ook Fable 2 echter niet aan een paar lelijke bugs die je uit de game halen. Zo had ik op een gegeven moment een savegame waarbij iedere keer als ik dood ging (wat vrij snel gebeurde omdat ik zo goed als dood was) de game enorm hard vastliep. De game ondersteunt jammer genoeg niet meerdere savegames per gamertag (let hier op als je kleine broertje met jouw Xbox aan de haal gaat), maar gelukkig is het wel mogelijk om tijdens een hoofdquest-gedeelte uit de quest te stappen en terug te keren naar een eerder save-punt. Maar andere bugs zijn ook in de game te vinden, zo kon ik een van mijn vele kinderen niet meenemen naar zijn nieuwe paleis, en bleef ik dus twee families met dezelfde vrouw hebben. Ook heb ik last gehad van loopende audio, traag/niet inladende textures en vrouwen die wel aangeven seks te willen maar niet meegaan naar bed. Gelukkig zijn deze bugs eerder uitzondering dan regel, zoals het ook zou moeten en zijn ze in bijna alle gevallen niet showstoppend.

Een ander punt waar de game steekjes laat vallen is de co-op mode. Vol trots was aangekondigd dat de game online co-op zou ondersteunen via Xbox Live, nu blijkt deze pas tijdens release in de game gepatcht te worden. Helaas heb ik de online co-op dus niet kunnen testen, de offline co-op echter wel. Deze komt grotendeels overeen met de online co-op (als de verhalen tenminste kloppen), en dat betekent helaas niet enorm veel goeds. Het is natuurlijk erg leuk dat op ieder moment in de game iemand een controller op kan pakken, een karakter kan kiezen en met je mee op avontuur kan gaan, waarbij het zeker handig is dat er van tevoren vastgelegd kan worden hoe de onderlinge verdeling van XP en goud is, maar het speelt gewoon niet erg lekker. De camera die in je eentje volledig te besturen is met de rechterstick wordt nu een Resident Evil-achtig gedrocht waardoor het voor kan komen dat een van de spelers (of zelfs allebei) buiten het zicht van de camera komen, er wordt gericht op onzichtbare vijanden, het continue herplaatsen van de camera met behulp van de linker bumper werkt onoverzichtelijk omdat je dan telkens weer een andere kant op rent als de camera verplaatst en dit wordt allemaal alleen nog maar verergerd als je een dungeon ingaat met veel kleine gangetjes. Al met al geen enorm succes, al kan het bij vlagen ook wel zeer leuk zijn. Samen monsters neerhakken is nog altijd leuk, net als samen ongein uithalen met de lokale bevolking.

Nog iets wat een beetje tegenvalt, is de connectie met de Fable 2 Pub Games en de website van de game. In beide gevallen viel alvast geld te verdienen voor als de game uit zou komen, op de website zijn zelfs unieke items te vinden. Helaas voegt dit vrij weinig toe aan de game, de 500 goud die op de website te winnen is valt in-game met twee gevonden treasures terug te winnen, en je zult echt enorm veel de pubgames gespeeld moeten hebben wil je daar nog een leuk goudbedrag aan overgehouden hebben. Het schijnt wel dat als je gecheat hebt in de pubgames je dan in Fable 2 op aarde komt als een corrupt persoon, een reputatie waar erg lastig vanaf te komen is (want er zijn nog meer graadmeters naast goed en slecht, ook corruptie/puurheid en flauwe aap/serieuze jongen spelen mee in de reacties van NPCs op jouw nabijheid).