Alien Shooter: Vengeance

Ik ben toch wel een beetje fan van games die totaal geen doel hebben, anders dan oneindige hoeveelheden vijanden naar de eeuwige datavelden helpen. Hierbij valt te denken aan games als Dynasty Warriors en Ninety-Nine Nights. Alien Shooter: Vengeance draait om ditzelfde concept, maar dan wat anders uitgevoerd. Alien Shooter: Vengeance, in Amerika uitgebracht als Alien Shooter 2, is het vervolg op de vrij onbekende arcade shooter Alien Shooter. Net als het voorgaande deel zul je het in je eentje op moeten nemen tegen duizenden en duizenden aliens die geen ander doel hebben dan de totale vernietiging van de mensheid. Origineel? De makers van dit spel kennen dat concept waarschijnlijk niet, de vraag die deze review dan ook gaat beantwoorden is of de game leuk is.

Het eerste dat me opviel toen ik de game opstartte waren de graphics. Ik had werkelijk niets bekeken van de game en was dan ook vrij verbaasd toen ik mijn character in isometrisch perspectief moest aanschouwen. Sowieso zag alles er vrij out of date uit, de sprites die bomen moeten voorstellen, de gebouwen, het is alsof we terug gaan naar het begin van de eeuw toen Diablo II uitkwam. Nu weet ik inmiddels wel dat graphics niets zeggen over hoe leuk een game is, ik heb me best vermaakt met de beta van SunAge en ook die game zag er niet bepaald state of the art uit.

De game plaatst je aan de rand van een militair complex waar topgeheim genetisch onderzoek werd verricht. Al het contact met de buitenwereld is verbroken en het laatste wat er nog gehoord werd van de onderzoekers was dat de hel was losgebroken. Als Lone Ranger wordt jouw karakter ingehuurd om te onderzoeken wat er mis is gegaan en het probleem te verhelpen. Je moet hiervoor wel een contract ondertekenen waarbij je aangeeft dat je niemand de schuld kan geven bij overlijden tijdens de missie. Al snel blijkt dat dit een vrij logische clausule in je werkovereenkomst is, het complex is namelijk overspoeld door een invasieleger van aliens.

De campagne van de game is verdeeld over vijftien missies die, hoewel ze officieel allemaal een ander doel hebben, totaal geen variatie bieden. Elk level weer is het lopen door gangen en halletjes en horde op horde aliens overhoop schieten. Soms krijg je hierbij hulp van wat andere soldaten, maar meestal moet je het alleen doen. De manier waarop je deze aliens om zeep helpt is aan jou, er zijn een aantal typen wapens waarmee je kunt schieten: handpistolen, shotguns, machinegeweren, bazooka\'s en vlammenwerpers en allemaal schieten ze licht anders. Combineren is wenselijk, maar zeker niet meer dan twee soorten, dit simpelweg omdat je skillpoints verdient en deze moet besteden aan je wapenkunsten. Het is dus al snel kiezen wat jouw stijl wordt om de game te spelen, blaas je alles op met raketten, of ga je liever Rambo-stijl met een machinegeweer aan de slag. Naarmate je verder komt doen de wapens uiteraard meer schade en gaan ze sneller schieten, maar de aliens worden dan ook sterker. In het begin zijn het nog \"kleine\" spinnen, maar tegen het einde vecht je tegen T-Rexen met rayguns en bepantsering.

Zoals gezegd krijg je door het spel heen skillpoints. Officieel is de game namelijk een hack & slash RPG, dus zul je ervaring moeten verzamelen, levellen en daardoor sterker worden. Hoe je deze skillpoints verdeelt is aan jou, maar je zult echt moeten specialiseren. Een gemiddeld karakter doet namelijk tegen het einde niet bijzonder veel schade en zal de sterke wapens niet kunnen gebruiken en ook nog eens niet veel leven hebben en dus snel dood gaan. Naarmate je karakter sterker wordt, en je de skillpoints goed verdeeld, zul je echt merken dat het afschieten van aliens makkelijker gaat, en maar goed ook, want dat ze met zijn honderden tegelijk op je afkomen komt zeker later in het spel erg vaak voor.

De game is op twee manieren te spelen, slechts met de muis, waarmee je klikt om te lopen en te schieten, of met het toetsenbord en muis, dan richt je met de muis en loop je met de WASD-setting. In het begin lijkt de muis goed te doen, maar later zul je willen lopen en schieten tegelijk en dan werkt dat systeem niet meer. Vanaf het begin af aan oefenen met toetsenbord en muis is dus aan te bevelen en als je dit eenmaal gewend bent, wat je ongeveer tien minuten kost, is het ook prima te doen. Als je later in het spel in een auto met minigun of een tank stapt zal dat weer even wennen zijn, maar ook die controls zijn zo simpel dat je daarmee de nog grotere hordes aliens met rayguns en rocketlaunchers vrij moeiteloos om zeep zult helpen.