Arthur and the Minimoys

Het puzzelen neemt het grootste gedeelte van de tijd in beslag. Vaak draait dit om het activeren van een bepaald aantal schakelaars of het verschuiven van objecten om in het spel te vorderen. Sommige schakelaars moeten geactiveerd blijven door één of meerdere karakters, waardoor de speler zijn team moet opsplitsen om alle schakelaars tegelijk te activeren. Gelukkig is de AI in dit opzicht redelijk slim, en zal deze karakters \\\"loskoppelen\\\" van de rest zodra deze met een taak bezig is. Het mooie is dat er bijna in elke nieuwe puzzel wel weer een nieuw gameplay element wordt ingevoegd.
Zo begint de speler met het schuiven van stenen om als trap te gebruiken of schakelaars in te drukken, maar zal de speler een paar puzzels later al totempalen aan het namaken zijn van diezelfde soort stenen. Ook komt het drietal vreemde wezens tegen die geduwd of gevoerd kunnen worden met pollen om ze in beweging te zetten, om soms om zelf weer in de bek van een groter wezen te verdwijnen. Deze pollen worden overigens niet gedragen, maar als voetballen gedribbeld, gepasst en geschoten, wat ook weer een extra speelelement toevoegt. Ik was verbaasd over het feit dat de puzzels eigenlijk nooit ééntonig worden; een veel voorkomend \\\"euvel\\\" bij games die vooral voor de jongere gamertjes zijn ontworpen. Tijdens het puzzelen moeten er soms kleine minigames of knopsequenties worden gespeeld om bepaalde objecten te activeren, of om bepaalde plekken in het speelveld te bereiken.

Het vechten gaat altijd tegen grote groepen tegelijkertijd
Naast het puzzelen neemt het vechten eigenlijk de rest van de speeltijd in beslag. De vijanden zijn vaak hetzelfde soort \\\"Henchmen\\\"-soldaten, maar er worden steeds nieuwe varianten geïntroduceerd. Zo verschijnen ze met schilden die alleen met een special move van Arthur kunnen worden verwijderd, of compleet met vleugels waardoor ze kunnen vliegen. Elk van de drie karakters heeft zijn eigen wapens en vechtmoves, waardoor de speler soms moet wisselen tussen karakters om bepaalde vijanden de baas te zijn. De twee onbestuurde karakters vechten goed mee met de speler, en zullen op hun eigen houtje niet snel geraakt worden. Het vervelende is dat de speler vaak afhankelijk is van de AI om de vijanden op een afstandje te houden terwijl zijn karakter bijvoorbeeld een slot probeert te openen met een lange knopsequentie. Gelukkig heeft de AI dit vaak door en komen de andere karakters je te hulp waar nodig. Een leuke toevoeging is dat de sterkere vijanden ook door knopsequenties en teamwork kunnen worden verslagen. Zo kan de speler er voor kiezen om een karakter op de nek van een vijand te laten klimmen, waardoor een andere hem gemakkelijk kan afmaken. Als een karakter te veel levenspunten verliest wordt hij of zij opgepakt en naar een kooi gedragen. De speler heeft dan nog een korte tijd om met een ander karakter de \\\"drager\\\" tegen te houden, of het karakter uit de kooi te bevrijden voordat de kooi wordt weggevoerd.
Het vechten is soms toch erg pittig, vooral voor de jongere doelgroep lijkt het me soms iets te moeilijk. De speler krijgt vaak genoeg nieuwe special moves om de vijanden gemakkelijker te verslaan, maar de leercurve hiervan is vaak erg steil. Ook jammer dat het schakelen tussen de karakters soms traag en desoriënterend werkt in een groot gevecht. Vooral hierdoor is het heel lastig om een verslagen karakter op tijd te redden uit de kooi, en dat werkte erg op m\\\'n zenuwen.

Finish Him!

Met knopsequenties op grote vijanden klimmen om ze gemakkelijk te doden
Naast vechten en puzzelen wordt de speler ook bezig gehouden met mini-games, zoals mooie rail-shooter gedeelten, (gelukkig) kleine hindernisbanen met tijdslimiet en een assortiment aan cutscenes met knopsequenties. Gelukkig zijn deze meestal niet al te moeilijk. Er zijn helaas wat uitzonderingen: sommige stukjes zijn veel te lastig in vergelijking met de rest, en ik vrees dat de jongere spelers daar afhaken. Een voorbeeld is een gedeelte waar de speler met Betameche vallende bommen moet ontwijken; ik ben in dat gedeelte zeker 40 keer game-over gegaan. Erg irritant was het feit dat een rake bom gelijk game-over betekende, waardoor de speler soms gewoon geluk moest hebben om bepaalde delen door te spelen.
Het verzamelen van items mag ook niet ontbreken: tussen het puzzelen en vechten door zijn er genoeg voorwerpen die verzameld kunnen worden door de kleine helden. Libelleëieren worden verzameld om de levensenergie van de helden te hervullen tijdens gevechten en kleine \\\"Mül-Mül\\\" wezentjes worden verzameld om geheime gangen te openen. Verder kan de speler runes activeren om extra achtergrondinformatie en beeldmateriaal vrij te spelen.