Caesar IV

De verschillende mogelijkheden van Caesar IV bieden voor elk wat wils. Je kan beginnen met de een tutorial van vijf levels, waarin je alle basics en nieuwigheden uitgelegd krijgt. Het is niet altijd even duidelijk wat je moet doen, en vaak moet je een specifieke taak vervullen, maar vergeet men te vermelden dat om die taak te kunnen vervullen je eerst een goedlopende stad moet bouwen.
Heb je alles onder de knie, dan kan je beginnen met de Career-modus. In de eerste Republic Campaign ben jij een onbetekenende gouverneur die kolonie na kolonie opzet. Voor het beginnen van elk level kan je kiezen welke plaats je op wilt bouwen, waarbij de ene kolonie meer economisch gericht is, en de ander meer militair. Het verschil is niet heel erg groot; uiteindelijk komt het neer op je inwoners tevreden houden, en ze de juiste producten laten maken die op de juiste plekken gebruikt worden.
Is het je gelukt de Republic Campaign uit te spelen (wat behoorlijk wat uren werk is), dan kan je de Empire Campaign spelen, die een stuk moeilijker en uitdagender is.

Heb je niet de tijd voor een hele campaign, dan kan je er ook voor kiezen om een scenario te spelen, waarin je één bepaalde doelstelling moet halen. Zo is er het scenario Roma, waarin het de bedoeling is één miljoen inwoners te hebben, een bijna onmogelijke taak. Deze scenario’s komen dichtbij het sandbox-principe van eerdere citybuilders, en geven je veel ruimte om te bouwen en te doen wat je maar wilt. De verschillende maps zijn erg divers, waardoor deze scenario’s behoorlijk verschillend van elkaar zijn.

Naast de vele uren die je zoet zal zijn met de offline content, is er in Caeasar IV ook een online gedeelte. Na het aanmaken van je eigen account zijn er twee online speltypes: Caesar’s Challenge en The Empire. In de eerste is het mogelijk om scenario’s van dit seizoen te spelen, waarna je resultaten geüploadet worden en in een online ranking systeem bij worden gehouden. Er zijn verschillende objectives die je na kan streven, waarvan één is de hoogste score te hebben, maar er ook varianten zijn waarbij je in zo kort mogelijke tijd de level-objectives moet halen of in een bepaalde tijd zoveel mogelijk Denarii moet verdienen. In The Empire kun je veel scenario’s spelen, die na het uitspelen toegevoegd worden aan je provincie, waardoor je langzaam maar zeker een steeds grotere provincie opbouwt.
Het online systeem van Caesar IV is niet helemaal zonder problemen, maar een onlangs uitgebrachte patch bracht al enige verbetering. De volledige rankings zijn in ieder geval altijd te zien op de website, die een duidelijk overzicht biedt (hoewel er op dit moment nog geen honderden users zijn). Ik verwacht echter dat enige problemen die er op dit moment nog zijn met het online systeem binnenkort opgelost zullen zijn.