Rise of Nations: Rise of Legends

Zoals gezegd lijkt de gameplay dus vrij veel op Rise of Nations. De verover-de-tegenstanders-basis missies zijn allemaal vrij standaard. Je begint met een city, een aantal units en een Timonium Mine. Deze city kun je uitbreiden met vier typen gebouwen; military, merchant (alleen voor de Vinci en Alin), Palace en dan nog één die uniek is voor elke cultuur, twee zelfs voor de Cuotl. Op de palace na kun je elke uitbreiding zo vaak bouwen als je wilt, totdat je gewoon geen ruimte meer hebt. De palaces zorgen dat je meer mogelijkheden krijgt, maar om die te bouwen zul je al wel een aantal uitbreidingen moeten hebben, daarbij kun je niet meer dan twee palace uitbreidingen bouwen.

<\/center>

Naast deze cities heb je dus ook Timonium mines. Timonium is het mineraal dat je zult moeten minen om te kunnen blijven bouwen. Naast Timonium zul je daar ook nog wealth voor nodig hebben. Dit verdien je weer door caravans te bouwen in je cities, deze zullen gaan handelen met naburige steden. Dit handelen heeft naast dat je er geld mee verdient nog een groot voordeel. Deze naburige steden kun je namelijk overnemen. Dit kan je doen door bruut geweld, maar een betere manier is handel drijven en vervolgens overkopen. Hoe langer je handel met de stad drijft, hoe goedkoper het wordt om de stad over te kopen. Het grote voordeel van deze strategie is dat je de stad niet naderhand hoeft te repareren en de units die de stad beschermen krijg je er ook bij.

De rest van de gameplay werkt zoals je van een RTS zult verwachten. Je breidt je land uit, bouwt een legertje en vernietigt de vijand. Gelukkig werkt dit met iedere cultuur net iets anders. Zo kun je met de Alin veel meer verschillende units bouwen en zul je ook meer verschillende gebouwen moeten neerzetten om deze units te maken. De Vinci daarentegen hebben het wat eenvoudiger, maar deze hebben dan ook weer een wat beperktere keus in units. Zo heeft ieder ras zijn voor- en nadelen en deze zijn volledig in balans.

<\/center>

De campaign werkt verder vrij eenvoudig. Je valt gebied na gebied binnen in je jacht op de grote baas in elke wereld. Sommige gebieden zijn iets beter beschermd dan anderen en kosten daardoor wat meer moeite of strategische planning. Na ieder gevecht krijg je in vier verschillende secties punten die je kunt besteden. Zo kun je je helden sterkere krachten geven, zorgen dat je meer versterkingen krijgt, meer geld krijgt om je veroverde gebieden te verstevigen of je gewone units sterker maken. De versterkingen die je geeft aan je gebieden leveren de hierboven beschreven punten op. Zo is het dus tactisch plannen over hoe je alles opbouwt en verstevigt.

Grafisch is de game dik in orde, je zult weliswaar een stevige pc nodig hebben om volledig te genieten, maar ook met een klein systeem kun je de game prima spelen. Het geluid is helaas wat minder. De muziek is wel sfeervol, maar weinig afwisselend. Wat meer muziek had de game zeker geen kwaad gedaan.