Tony Hawk's American Wasteland

Het begon allemaal aan het einde van de vorige eeuw: Neversoft bracht Tony Hawk\'s Pro Skater uit. Het spel stelde je in staat om met je favoriete Pro uit de skate wereld vele \'gruwelijke\' trucs uit de halen in de meest uiteenlopende plaatsen. Niet lang daarna volgde Tony Hawk\'s Pro Skater 2, het spel dat volgens de harde kern nog steeds het beste deel uit de serie is. Een jaar later kwam onder het mom van \'meer van het hetzelfde\' het derde deel uit. De koek was echter nog lang niet op! Het jaar daarop volgde namelijk het vierde deel. In dit deel was de klok weggehaald en kon je naar hartelust door de levels skaten. Pas wanneer je met een opdracht begon, werd de timer ingeschakeld. Vanaf dat moment gooide Neversoft het over een andere boeg. Ze voegden een verhaal, nieuwe soorten opdrachten en de mogelijk om van je board af te stappen toe. Tony Hawk\'s Underground was geboren. Het jaar daarop verscheen het vervolg: Tony Hawk\'s Underground 2. Dit maal met toevoeging van Bam Margera, inclusief zijn jackass-achtige humor. Verder zat er nog een Classic mode in om de harde kern blij te houden.
Hoewel de vernieuwing steeds verder te zoeken was, bleven de games goed verkopen. Met recht, want de games zaten goed in elkaar en ieder deel had toch steeds weer nét genoeg toevoegingen om het leuk te houden. Na zes delen zijn we echter toch wel eens toe aan écht iets nieuws. Weet Tony Hawk\'s American Wasteland in die behoefte te voorzien?

De meest vooraanstaande mode van THAW is uiteraard de Story Mode. Het verhaal stelt als vanouds niet bijster veel voor. Een pathetische skater vertrekt van het platteland naar de stad, in de hoop om een minder pathetische skater te worden. Al vroeg in het verhaal ontmoet je mondige jongedame die je met plezier introduceert aan de stad en al zijn bezienswaardigheden. Wat je dan al heel gauw zult merken is dat Neversoft allerlei Grand Theft Auto-achtige kenmerken aan de game heeft toegevoegd. Ten eerste is daar het feit dat het spel free-roaming is. Dat houdt in dat de wereld eigenlijk één groot level is waar je je zonder laadtijden door zou moeten kunnen verplaatsen. Daar is Neversoft aardig in geslaagd, bij het verplaatsen tussen gebieden treedt er namelijk slechts een lichte hapering op. Klasse!
Het tweede punt van vernieuwing is dat het uitbouwen van je character nu gewoon in de wereld zelf gebeurt. Dit kun je doen door middel van de aanwezige winkeltjes. Nieuwe kleding koop je in de kledingwinkel, nieuwe skatespullen koop je in de skatewinkel, voor een nieuw kapsel ga je naar de kapper, enzovoort. Eigenlijk net zoals de manier waarop je CJ in GTA San Andreas naar eigen smaak aan kon passen.