DVD: Mama's Boy

Jeffrey Mannus is een jongen van 29 jaar oud die nog steeds bij zijn moeder thuis woont. Hij werkt in de boekwinkel van een vriend van zijn overleden vader. Zijn moeder zorgt nog steeds voor hem alsof hij 10 jaar is en hij weigert uit huis te gaan. Zijn moeder maakt zelfs nog zijn lunch klaar! En Jeffrey, die vindt het prima dat hij zo lekker beschermd kan opgroeien. Hij heeft wel een plan om het huis te verlaten: wanneer hij zijn eerste astronomische ontdekking doet, gaat hij het huis uit.

Klinkt bekend
Het idee voor deze film is aardig, maar tegelijkertijd ook al eens uitgevoerd. Er wordt hier gedoeld op Faillure to Launch. Al moet wel gezegd dat die film een iets ander plot heeft dan Mama's Boy, maar de twee tonen gelijkenissen. Daarin wordt Matthew McConaughey door zijn ouders aan een vriendin geholpen die er voor moet zorgen dat hij het ouderlijk huis verlaat. In Mama's Boy is het anders, daar woont Jeffrey Mannus (Jon Heder) samen met zijn moeder Jan (Diane Keaton). Jeffrey wil van jongs af aan al astronoom worden en denkt nog steeds daar zijn brood mee te kunnen gaan verdienen. Hij is echter nu nog steeds een droeftoeter die een lullig bijbaantje heeft en nog nooit een vriendin heeft gehad. Wanneer zijn moeder na jaren celibaat te hebben geleefd eindelijk weer eens verliefd wordt, dreigt het beschermde leventje van Jeffrey op z'n kop te worden gezet. Maar dat gaat hij natuurlijk niet laten gebeuren.

De man waarop de moeder van Jeffrey verliefd wordt is Mert (Jeff Daniels), een positiviteitsgoeroe die het woord "can't" niet wil horen. Jeffrey probeert alles in het werk te stellen om de twee uit elkaar te drijven omdat hij zijn moeder niet wil delen. Dit zou natuurlijk kunnen zorgen voor een leuke film met veel vermakelijke scènes, maar dit komt niet echt lekker uit de verf. Er worden te weinig echt leuke grappen gemaakt en de personages blijven wat aan de vlakke kant. Er lijkt meer aandacht te zijn besteed aan de stille reclame in de film. Zo wordt de Toyata Prius waar Mert in rijdt uitgebreid in beeld genomen en ook de bekende koffieketen Starbucks mag rekenen op aandacht. Op zich natuurlijk niet heel boeiend, maar het valt op dat dit meer indruk maakt dan de film zelf.

Altijd dat meisje
Het is een film die gaat over het volwassen worden van een jongen die eigenlijk al lang een man had moeten zijn, maar dit wil niet zo lekker vlotten. Als hij dan een meisje tegenkomt die wel wat beter weet wat ze met haar leven wil, ziet Jeffrey plotseling het licht. Hij staat op het punt om volwassen te worden. En het waarmaken van zijn droom, die hij heeft sinds het overlijden van zijn vader, is een van de eerste stappen die hij daartoe zal ondernemen.

The verdict
Al met al is Mama's Boy geen slechte film, maar het ook geen film die je graag voor de tweede keer zou kijken. Toch wel jammer, want met 'sterren' als Diane Keaton, Jeff Daniels en Jon Heder zit er best wel potentie in een film. Wie weet kan Jeff Daniels na zijn carrière als acteur wat gaan bijverdienen als zanger. In het begin van de film zie je hem een jazzoptreden verzorgen en hij doet dit niet geheel onverdienstelijk. Het is een magere komedie die op een veel betere manier had kunnen worden uitgewerkt. De karakters zijn niet echt heel erg reëel en er zit weinig ontwikkeling in.

Label: Paradiso Releasedatum: 22 januari 2009 Kijkwijzer:
Waardering film: - Waardering extra's: n.v.t.