CD: Neva Dinova - You may already be dreaming

Voor me ligt het derde album van Neva Dinova genaamd You may already be dreaming. De band die sinds 1992 aan de weg timmert, doet zijn best om met deze cd eindelijk op eigen houtje wat bekendheid te krijgen. Na vele jaren veilig onder de vleugels van Conor Oberst te hebben gezeten, wordt het tijd om uit te vliegen. Dat het maken van dit album niet altijd even makkelijk was is te halen uit het feit dat vlak voor de opnames hun repetitieruimte onder water liep, wat zorgde voor de nodige stress omtrent het opnemen van de nieuwe cd. Veel materiaal ging verloren door de overstroming. Dat alles toch goed kwam, blijkt wel. De cd ligt sinds 10 april in de schappen op jou te wachten.

Meer variatie
Het nieuwste wapenfeit van Neva Dinova (ND) is er eentje met meer variatie dan de voorgaande. Wat maakt het dat de variatie meer opvalt? Dat is zeker het afwisselen van de diverse genres; de heren zijn daar op deze cd erg bedreven in. Al blijft het hoofdgenre van slowcore overeind staan. Je zou aanvankelijk zeggen dat drie gitaren in een relatief kleine groep wel erg veel is. ND bewijst dat dat zeker niet het geval hoeft te zijn. De manier waarop zij met de gitaarlijnen spelen completeren ze de stem van Bellows totaal. Het maakt het geheel erg harmonieus. Noemenswaardig van dit album zijn zeker 'Love From Below' en 'Will The Ladies Send You Flowers' - pure zielsnummers van Bellows. Het is ook niet mogelijk om een review te schrijven zonder te vermelden dat 'Funeral Home' een prachtige romantische song is geworden.

De heren van Neva Dinova (Heath Koontz - Bassist/Keyboards, Jake Bellows - Guitarist/Vocals, Mike Kratky - Guitarist, Tim Haes - Guitarist, Roger Lewis - Drums

Akoestisch én Elektrisch
ND is zowel bedreven met de akoestische als de elektrische gitaar. Het is een wereld van verschil. Het ene puur, het andere steviger. Je kunt zelfs in de elektrische songs enkele Beatle-trekjes herkennen. Als er een uitblinker op het album moet worden benoemd, komt 'Clouds' daar zeker voor in aanmerking. De warmte van de zang springt er helemaal uit. Als geheel is dit gewoon een degelijk en goed album dat het zeker waard is om te beluisteren. De vleugels van Oberst zijn niet meer nodig, ND kan en mag uitvliegen.

Tracklist

1. Love From Below
2. Will the Ladies Send You Flowers