CD: Discovered -Collection of Daft Punk Samples

Dat de heren van Daft Punk goed hun huiswerk doen, bewezen ze al met hun debuut, ruim tien jaar geleden. Met het inmiddels legendarische album 'Homework' stond het duo, met hun thuisbasis Parijs in één klap op de muzikale wereldkaart. In het kielzog van het succesvolle duo uit de Franse hoofdstad beleefden vervolgens onder andere Air, Bob Sinclar en Cassius hun succes. Het tweede Daft Punk-album 'Discovery', maar vooral het derde reguliere album 'Human After All' werden lauwer ontvangen door de critici. Zo verrassend als het debuut zal Daft Punk nooit meer klinken, maar sinds vandaag ligt wél 'Discovered - a collection of Daft Punk Samples' in de winkels.

Was de titel van het tweede album al een leuke woordspeling (Discovery = very disco), dat geldt natuurlijk ook voor 'Discovered', een ware ontdekkingsreis van oude discoplaten die de heren Bangalter en De Homem Christo voor hun Daft Punk-oeuvre hebben gebruikt.
Soms zijn de samples wel heel erg letterlijk gekopieerd. Dat geldt bijvoorbeeld voor de opener van Breakwater, met het nummer 'Release The Beast'. Achter elk nummer op de hoes staat tussen haakjes in welk Daft Punk-nummer samples van het betreffende nummer terug te vinden zijn. In het geval van 'Release The Beast' is dat eigenlijk onnodig, want de vervormde gitaar-lick waarmee Breakwater opent, is exact hetzelfde als die uit Daft Punk's 'Robot Rock'.
Een ander overbekend gitaarriedeltje uit 'Digital Love' is van George Duke's 'I Love You More' geleend, al moet gezegd worden dat Daft Punk hier minder schaamteloos heeft gejat, daarvoor zit hun eigen "versie" knap genoeg in elkaar.

Leentjebuur
Het leentjebuur spelen door Daft Punk blijkt echter steeds meer mee te vallen naarmate deze collectie haar einde nadert. In Tata Vega's 'Get It Up For Love' zou je de sample van één van Daft Punk's grootste hits ('Da Funk') moeten horen, maar dan moet je wel erg goed luisteren. Hetzelfde geldt voor Chaka Khan's 'Fate'. Slechts met pijn en moeite zijn er vleugjes te herkennen uit 'Music Sounds better With You' van Stardust, een nevenproject van Daft Punk's Thomas Bangalter.

Keurig knip- en plakwerk
De weergaloze gitaarsolo uit 'Aerodynamic' blijkt gewoon keurig knip- en plakwerk van enkele gitaarakkoordjes uit 'Il Macquillage Lady' van Sister Sledge. Destijds noot voor noot ingespeeld door Daft Punk zelf, dus nergens letterlijk kopieerwerk. De blazerssectie op 'I Put A Spell On You' heeft duidelijk geïnspireerd tot het even zomerse 'One More Time', maar ook hier is de mate van rechtstreeks kopiëren nihil.

Beter goed gejat...
De sample uit 'Can You Imagine' van Little Anthony & The Imperials is wel overduidelijk te horen in 'Crescendolls' van Daft Punk, maar daar heeft dat nummer dan ook duidelijk baat bij gehad. Beter goed gejat dan slecht verzonnen luidt het bekende gezegde.
Met de aanschaf van dit album bereik je twee dingen: je hebt er een alleraardigste verzameling soul- en discohits bij, én je weet waar de heren van Daft Punk hun mosterd halen. En over het algemeen ook nog maar een klein vleugje mosterd, want het blijven natuurlijk chauvinistische Fransen. Ruim drie Michelin-sterren waard.

Label: Rapster Records Releasedatum: 15 november 2007