CD: Illnath - Second Skin of Harlequin

Wat begon in de jaren 80 met bands als Bathory en Venom zorgde voor een schok waar black metal fans nu nog van kunnen genieten. De invloed was enorm en door de jaren heen ontstonden er een hoop subgenres. Ironisch genoeg lijkt het genre nu op sterven na dood te zijn. De hoogtijdagen zijn voorbij en steeds meer bands kopiëren de oude stijl of proberen black metal te verweven met nieuwe invloeden. Zo komt nu ook Illnath aanzetten met een albumcover die wel erg populair lijkt te willen zijn voor iets dat oorspronkelijk niet commercieel bedoeld was. Maar feit blijft dat ze al 10 jaar bestaan en wie weet wat deze groep uit Denemarken kan brengen.

Het is al vaak over Illnath gezegd maar het is onontkoombaar. Daarom herhaal ik het dus nog maar een keer: Illnath is een mix tussen Children of Bodom, Cradle of Filth en Gamma Ray. Dit is een recept voor gelikte melodische black metal. Vaak iets te gelikt, want met name de Children of Bodom-factor wil nog wel eens zorgen voor voorspelbare deuntjes - een soort 'Bassie & Adriaan tunes'.

Toch kan je niet geheel negatief over een band als deze doen. Dat gelikte is vaak meer een kwestie van smaak. De nummers liggen verder gewoon goed in het gehoor, de opnamekwaliteit en de lengte van de plaat - bijna 40 minuten - is voldoende en met de instrumentenbeheersing is niets mis.

De cd begint na een korte opbouw van de synthesizer met een pakkende riff die aardig blijft hangen. Het is lastig om van de hele cd één nummer te benoemen dat er echt uitspringt omdat alle nummers op hetzelfde niveau zitten. Een keuze zou het zesde nummer, Feathers Shall Fall kunnen zijn, dit stampt lekker door. Het laatste nummer Book of Sand lijkt verdacht veel op de muziek van Kalmah. Een weinig vernieuwend album dus, en wanneer we de vorige twee albums van Illnath erbij pakken is er weinig progressie te horen. Wanneer je dit allemaal echter over het hoofd kunt zien blijft er toch een leuk cd-tje voor bij de verzameling over.

Voor wie Illnath live wil horen zal nog even moeten wachten. Via de homepage laten ze weten dat momenteel de gehele Europese Tour is afgelast.

Label: Deathlight Records Releasedatum: 7 maart 2007