CD: Ronaldinho - Samba Goal (His Favorite Songs)

Vroeger stonden de grote idolen op een podium, liefst met gitaar of microfoon in de hand. Langzaamaan werden ze verdrongen door de idolen van nu. Het podium van die nieuwe idolen is de grasmat, het instrument: de bal.
Een combinatie is ook mogelijk. Wat heet: de beste voetballer van dit moment; Ronaldo de Assis Moreira, beter bekend als Ronaldinho Gaúcho, heeft op de vooravond van het WK Voetbal in Duitsland een heerlijke Braziliaanse plaat samengesteld: Samba Goal.

Wat je als muziekliefhebber gelijk verwacht is een commercieel wangedrocht van de bovenste plank. Misschien komt dat ook vanwege de smaak van ons eigen nationale elftal, die doorgaans niet veel verder gaat dan André Hazes of Guus Meeuwis. Gelukkig geldt dat niet voor Ronaldinho. Behalve dat hij een fluwelen baltechniek bezit, is de Braziliaan ook nog eens gezegend met muzikale smaak.

De track op Samba Goal die waarschijnlijk het bekendst in de oren klinkt is het trage 'samba-jazzy' Mas Que Nada, op dit album in de pure uitvoering van het Tamba Trio. Verder prijken er voor de ingewijden in Latijns-Amerikaanse muziek wellicht nog wel meer bekende namen op Ronaldinho's favoriete playlist. Eén relatief bekende naam is Caetano Veloso, met het uit '89 stammende Meia-Lua Inteira. Dit lieflijke, naar reggae neigende liedje, -tweede nummer op de cd-, klinkt als een zoetgevooisde Manu Chao in zijn beste dagen, met het verschil dat het Portugees als taal nog zwoeler klinkt dan het wat "hardere" Spaans.

De aftrap op Samba Goal wordt echter genomen door Ronaldinho zelf. Op Goleador zingt hij zelf zijn levensverhaal, en dit is ook de enige tekst die in het Portugees én Engels is opgenomen in het groen-gele cd-boekje. Hij zingt dit swingende samba-nummer uiteraard in zijn moedertaal, met net zoveel zelfvertrouwen en plezier als hij zijn voetbalkunstjes op het veld laat zien. Met het reeds genoemde Meia-Lua Inteira één van de hoogtepunten op deze heerlijk zomerse cd.

De pure sambaritmes hoor je praktisch overal, maar het duidelijkst op Rakatá. Minder puur is het commercieel klinkende Festa van Ivete Sangalo, de Brazilaanse hymne van het in 2002 door Brazilie gewonnen WK, -en een fijn nummer-, maar het zou niet misstaan tussen andere Eurovisie-songfestivalnummers. Het bekende, bijna 9 minuten durende Taj Mahal van Jorge Ben Jor is ook niet heel veel meer dan een alleraardigste meezinger.

Een hele avond samba gaat op een gegeven natuurlijk vervelen, maar zeker de eerste helft van Samba Goal kan menig saaie voetbalwedstrijd opluisteren. Wanneer Ronaldinho speelt kan het niet lang saai zijn, zeker nu we weten welke opzwepende nummertjes hij zoal in zijn iPod afspeelt. Samba Goal klinkt goed, en fungeert alvast als zomerse soundtrack van de 'Goddelijke Kanaries'.

Maar ook de beste voetballer van dit moment mist wel eens een vrije trap. Vijf sterren voor deze cd is zeker iets te veel van het goede. Daar zal Ronaldinho natuurlijk niet wakker van liggen: die zal zijn vijf sterren komende weken in Duitsland zélf wel verdienen als hij échte Samba Goals gaat maken.

Label: Universal Music Releasedatum: 3 juni 2006