CD Review: Korn - Untouchables
Fieldy, James "Munky" Shaffer, David Silveria, Brian "Head" Welch en Jonathan Davis verruilden Bakersfield voor Los Angeles en werden bekend als KoRn. De leden werden allemaal beïnvloed door agressieve hiphop en loeizware death metal-riffs, maar het geluid dat uit de oefenruimte op Huntington Beach kwam was zo anders dat andere groepen al snel door KoRn beïnvloed werden.
Na twee jaar werd KoRn getekend door Immortal Records en bracht in '94 het, inmiddels klassieke, titelloze debuutalbum uit. De plaat opende met "Are You Ready?!" gevolgd door gitaren die lager en zwaarder klonken dan ooit voormogelijk werd gehouden. Met dank aan Head en Munky die hun 7-snarige gitaren nog een toon lager hadden gestemd en speelden zonder de "beperkingen" van traditionele harmonieën. Bassist Fieldy en drummer David Silveria voegden vleugjes funk en hiphop toe waardoor de ritmes agressief maar ook relaxt klonken. KoRn was de heftigste en meest angstaanjagende band sinds Black Sabbath. Maar voorman Jonathan Davis had in tegenstelling tot Ozzy Osbourne geen behoefte om over duivels en heksen te zingen, want hij was bezig zijn eigen demonen uit te drijven. Nummers als Faget en Shoots And Ladders waren persoonlijke ontboezemingen over zijn gebroken jeugd. Aan het eind van het album was hij zelfs hoorbaar in tranen in het intense Daddy. "Are You Ready?!". KoRn wel, maar de commerciële stations nog zeker niet.
Dus ging KoRn naar een plek waar ze wel gehoord zou worden: het podium. Het geluid van KoRn was onbekend, maar dat maakte het publiek niet uit. De band rockte en de grimmige teksten van Jonathan Davis vonden hun weerklank. Er was simpelweg geen andere groep als KoRn. Het tweede album Life Is Peachy ('96) werd dan ook een groot succes. Hoewel het album niet vernieuwend was ten opzichte van het debuut toonde het wel een hele andere kant van KoRn: humor. Het door doedelzak voortgestuwde Lowrider bijvoorbeeld. De muziek van KoRn viel niet bij iedereen in goede aarde. In Michigan werd een jongen van school gestuurd omdat hij een T-shirt aanhad waarop alleen "KoRn" stond. De band diende namens de jongen een klacht in bij de school waarop de student weer op school mocht komen. Het was de eerste keer dat KoRn opkwam voor zijn fans en zeker niet de laatste.
Een jarenlange tournee volgde waardoor de fanbase van KoRn tot ongekende hoogten steeg. Niet verwonderlijk dus dat het in '98 verschenen Follow The Leader op nummer 1 binnenkwam in de Billboard Top 200. Mede door de singles Freak On A Leash en Got The Life brak de groep ook in ons land en de rest van Europa door. Door het succes van deze singles en de rap-metal tracks Children Of The KoRn (met rapper Ice Cube) en All In The Family (met Fred Durst) bevestigde KoRn dat zij de band was die de trend zette. Ook het magazine Rolling Stone onderschreef dit en riep Follow The Leader uit tot een van de beste rockalbums van de jaren '90.
Maar niet alleen op muzikaal gebied toonde KoRn zich een leider. Voorbeeld 1: Een 14-jarige jongen was terminaal ziek en wilde via de Make-A-Wish Foundation een paar minuten de band ontmoeten. De band was nerveus. KoRn ging en een paar minuten werden een paar dagen en er volgde zelfs een nummer: Justin. Voorbeeld 2: Toen de groep in de studio zat voor de opnamen van het nieuwe album was er elke week een uitzending via internet over de vorderingen. Voorbeeld 3: In '98 stelde KoRn een heavy-rock-en-rap circus samen dat onder de noemer Family Values Tour door Amerika trok en waarbij KoRn concerten gaf met onder andere Ice Cube, Limp Bizkit en Rammstein.
Veel bands speelden op dat moment met omlaag gestemde 7-snarige gitaren (gitaren die leken uitgestorven voordat Head en Munky ze gingen gebruiken) en veel bands maakten muziek die duidelijk was geïnspireerd op KoRn. Op zich iets om trots op te zijn, maar de band kwam hierdoor toch in een moeilijke positie. Er was veel concurrentie en de rap-metal stroming was over zijn hoogtepunt heen. KoRn wist dat een album in de lijn van Life Is Peachy of Follow The Leader hoe commercieel succesvol dat ook zou zijn niet zou voldoen. De groep moest zichzelf opnieuw uitvinden en breken met het verleden. Een gevaarlijke missie, want veel fans zouden kunnen afhaken. KoRn trad terug om zich in alle rust voor te breiden op het album dat het belangrijkste in hun carrière zou worden. "Toen we met dit album bezig waren wisten we dat we een geweldige plaat moesten maken", vertelde Munky destijds. "We moesten vooruit, de grenzen verleggen en iets heel persoonlijks maken".
In muzikaal opzicht werd Issues het beste werk sinds het debuutalbum en het was qua songwriting zelfs veel beter. Het vele werk dat de groep in Issues had gestopt betaalde zich ten volste uit. Ook Issues kwam op nummer 1 in Amerika binnen en ging in ons land ruim 50.000 keer over de toonbank. Als Issues een artistiek en commercieel hoogtepunt vormt, hoe gaat KoRn dan om met de druk van de langverwachte opvolger? Simpel, door een nog beter album te maken: Untouchables.
Untouchables - geproduceerd door Michael Beinhorn - bevat veertien nummers die op alle fronten een stuk heftiger zijn dan de nummers op het in '99 verschenen Issues. Meer gitaren, meer effecten, meer drums, meer ritme, meer diepgang: KoRn heeft zichzelf overtroffen en heeft een van de beste albums tot nu toe afgeleverd. Naar aanleiding van Untouchables gaat KoRn op tournee door Amerika. De verwachting is dat zanger Jonathan Davis, gitaristen Head en Munky, bassist Fieldy en drummer David Silveria ook naar Europa komen, maar wanneer dat gaat gebeuren is nu nog onduidelijk. De eerste oplage van Untouchables is gelimiteerd en bevat een remix van de eerste single Here To Stay en de director's cut van de video.