Resogun

Geomtry Wars bracht in 2005 twin-stick shooters terug tot leven. Dit soort games waren al jaren kansloos in de retailmarkt, maar nu konden ze verkocht worden als arcade-games voor de HD-consoles. Housemarque, een tot op dan onopvallende Finse ontwikkelaar, zag daar ook brood in. Super Stardust HD, die in 2008 uitkwam, werd onder andere dankzij de spetterende graphics, een groot succes. 

Resogun, een PS4-lanceertitel, is de spirituele opvolger van Super Stardust. De gameplay is vrij anders, maar het heeft dezelfde intense scherm vullende actie en ongelofelijke explosies. In plaats van een open speelveld moet je nu je schip binnen een doorzichtige cilinder manoeuvreren. Een voordeel hiervan is dat je te allen tijde het hele speelveld kunt zien.

Dat is nodig ook, want sommige vijandtypes worden gevaarlijker hoe langer je ze in leven laat. Het is daarom handig dat je die vijanden ook aan de andere kant van het level kunt zien, zodat je er even naartoe kunt gaan voordat het uit de hand loopt. Voor de rest moet je, zoals een goede twin-stick shooter betaamt, op snelle reflexen leunen.

Een paar Super Stardust-mechanieken keren terug. Zo is er de boost, die je ten koste van een meter even een onoverwinnelijk projectiel maakt. Verder heb je ook de kostbare bommen. Gebruik ze alleen in een noodgeval, ze vernietigen alle vijanden die op dat moment op het scherm zitten.

Nieuw is de manier waarop je je wapens kunt upgraden. Naast vijanden kapotschieten is het ook je taak om mensen te redden. Die dwalen af en toe ergens onderaan het scherm. Pak ze op voordat een vijandelijke ufo dat doet. Vervolgens zet je ze af bij een van de vliegende thuisbassisen en je krijgt een powerup voor je moeite.

Aan het eind van het level wacht een baasgevecht. In de demo vocht ik tegen een gigantisch langzaam draaiend wiel. Bepaalde lagen van zijn pantser konden vernietigd worden, hierdoor kon ik binnen het wiel vliegen en op de kern schieten. Uiteraard moest ik gedurende diet alles honderden kogels en lasers ontwijken.

Housemarque belooft vijf levels met een eigen stijltje, thema en baasgevecht. Waarschijnlijk kun je er binnen één uurtje doorheen, als je goed genoeg bent tenminste. Verwacht net als met Super Stardust HD een paar DLC-uitbreidingen. De Finse ontwikkelaar heeft ook online co-op bevestigd. Waarschijnlijk zullen later meer multiplayer-modi aangekondigd worden. Er zijn overigens meerdere schepen en wapentypes.

Het was voor Housemarque vast heel makkelijk geweest om nog een Super Stardust HD te maken (iets dat ze op Vita hebben gedaan). Met Resogun komen ze met iets nieuws, dat bovendien door de 'cilinder-levels' redelijk innovatief aanvoelt. Tegelijk zal het voor Stardust-veteranen vertrouwd aanvoelen.

Het mooiste is dat deze game bij launch gratis is voor PlayStation Plus-leden. Bovendien krijg je bij aanschaf van een PS4 al twee weken PlayStation Plus gratis, dus uiteindelijk gaan zo'n beetje alle PS4-bezitters deze game spelen. Ik kan in ieder geval niet wachten op wat stiekem misschien wel de beste PS4 launchgame is.