Meer fatbike-ongelukken: "Levensreddende operaties bij jongeren nemen toe"
Het aantal ongelukken met fatbikes stijgt. En omdat die fatbikes soms wel 40 of 50 kilometer per uur kunnen, is het letsel wat bestuurders en andere slachtoffers oplopen vaak ernstig. Slachtoffers belanden steeds vaker op de spoedeisende hulp. Dat constateert onder meer neurochirurg Maarten Bot van het Amsterdam UMC, en hij maakt zich dan ook zorgen: "Het aantal jonge mensen die een operatie nodig hebben om te overleven neemt toe." Zo meldt AT5.
Ramona fietste afgelopen weekend met haar zoontje door het Baanakkerspark in Amsterdam-Noord toen ze werd aangereden door twee jongens op een fatbike. "Ik weet alleen nog dat ik die jongetjes aankeek, we allemaal doodsangsten in onze ogen hadden en niets meer konden doen. Het ging echt supersnel en de klap was keihard. De fatbike brak gewoon in tweeën."
Zelf is er naar eigen zeggen goed vanaf gekomen. Ze is bont en blauw en haar zoontje heeft alleen een schrammetje op zijn pink. "Godzijdank", zegt ze. "Maar een van de jongens die op de fatbike zat is er veel slechter aan toe."
Ernstige verwondingen
Tessa Biesheuvel, hoofd Spoedeisende Hulp op het Amsterdam UMC ziet steeds vaker jongeren met letsel op de spoedeisende hulp. "Vooral jonge kinderen, tussen de 10 en 14 met ernstige aangezichtsverwondingen en botbreuken. Jongeren hebben vaak niet door hoe hard zo'n ding kan gaan. We hebben een aantal keren per week wel jongeren met letsel hier op afdeling."
Ook neurochirurg Maarten Bot van het Amsterdam UMC ziet steeds vaker jonge patiënten met ernstig letsel. "Ik zie het dagelijks op mijn werk dat er een toename is aan jonge mensen die hersenletsel hebben na een ongeluk en soms een hersenoperatie nodig hebben na een ongeluk om te kunnen overleven."
Zo lag er afgelopen jaar bij de chirurg een jonge vrouw van 25 op de operatietafel die hard was gevallen met een fatbike. "Ze kwam bewusteloos binnen en had een hersenbloeding. Ik moest een deel van haar schedel verwijderen, zodat de hersenen meer ruimte konden krijgen. Ze heeft het daardoor overleefd, maar moest daarna erg lang revalideren. Ze zal ook nooit meer helemaal herstellen."
Volgens Bot is de schade vaak ernstig en worden de risico's dan ook onderschat. "Mensen begrijpen vaak onvoldoende wat de hersenen nou precies zijn. Het is namelijk geen stevig materiaal, maar een soort zachte pudding. Bij een harde val ontstaan er scheuren en die kunnen maar gedeeltelijk herstellen, waardoor de kans op blijvende schade erg reëel is. De hersenen zijn echt heel kwetsbaar."
Landelijk zijn er cijfers van de toename van ongelukken met fatbikes. Veiligheid NL, dat is het kenniscentrum voor letselpreventie, ziet een sterke toename van het aantal behandelingen op de spoedeisende hulp (SEH) na een verkeersongeval met en fatbike. In 2022 waren dit zeven gevallen, in 2023 nam dit toe tot 59. En in de eerste vier maanden van 2024 zijn er 33 gevallen geregistreerd. Dit waren alleen nog ongevallen waarbij de fatbiker zelf gewond raakte. Daarnaast werden in het onderzoek niet alle, 14 in totaal, afdelingen van spoedeisende hulp onderzocht, dus het werkelijke aantal ligt nog hoger.
Strenger handhaven
Ramona en haar vriend nemen de jongens op de fatbike niets kwalijk. "Ik snap wel dat die jonge kinderen het vet vinden om 45 kilometer per uur te rijden. Maar het zou niet mogelijk moeten zijn hoe makkelijk je die dingen kan opvoeren en dat je overal op webwinkels slechte fietsen makkelijk en goedkoop kan kopen", vertelt Ramona's partner Guido Dekker. Ze vinden dat er strenger gehandhaafd moet worden op de opgevoerde fatbikes en dat ouders beter moeten waarschuwen tegen de gevaren.
Het kabinet gaat ook maatregelen nemen tegen het opvoeren van de fietsen. Zo wordt het bezit en het gebruik van de opvoersetjes verboden en houdt de politie sinds begin dit jaar controles op rollerbanken die speciaal voor elektrische fietsen zijn.
Ook neurochirurg Bot vindt dat er maatregelen moeten worden genomen om de elektrische fietsen veiliger te maken, maar pleit vooral voor het gebruik van een fietshelm. "Zo'n helm zorgt ervoor dat je hersenen minder schade oplopen tijdens een val. Een fietshelm beschermt niet tegen alles, maar wel tegen een groot deel van het letsel. Het verlaagt de kans op zwaar letsel behoorlijk."
Geloof is voor in de kerk, niet voor een merk!
natuurlijk het gezeur met het verzekeren van die dingen:
https://mtsprout.nl/groei/fatbike-kopen-verzekering
En dat loopt door naar de koplopers van NL (van vorig jaar dacht ik):
https://mtsprout.nl/groei(...)len-met-dikke-banden
Niets mis mee op een bepaalde ondergrens qua leeftijd. Als je er daarna nog aan gaat beginnen, ben je dusdanig minder begaafd dat je toch nauwelijks toegevoegde waarde hebt voor de samenleving.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
Vind het wel stoere dingen maar dat vinden die verwende kinderen ook van zichzelf.
bromcertificaat voor ebikes, problem solved foto
[ Bericht gewijzigd door Alarmonoff op donderdag 6 juni 2024 @ 15:06 ]
Sehr schnell fur Wappies verboten: het sociale, culturele, maatschappelijke en festivale leven. Welk logo krijgen we opgeprikt?
Ten eerste is het 9 van de 10 keer al een bepaald slag volk (lees asociale jongeren) dat op die dingen fiets..
En je ziet ze OVERAL voortaan.
Ten tweede gaan ze sneller dan elektrische fietsen en zijn het eigenlijk gemotoriseerde voertuigen en zou er dus een certificaat en minimumleeftijd voor die troep ingesteld moeten worden.
En ten derde is het überhaupt absurd dat zoveel kinderen die dingen hebben.
A ze zijn niet goedkoop en ze gaan er niet bepaald voorzichtig mee om.
Waar halen de ouders het geld vandaan?
B Men zit steeds meer te pushen op een gezonde leefstijl onder jongeren omdat vooral in die groep obesitas significant is toegenomen..
Ja dan is zo'n Fatbike ook echt een goede oplossing. fotofoto
Ten vierde waar zijn de ouders? Ik zie zovaak kleine kinderen met een rotgang op dat spul rondvliegen dat ik helaas absoluut niet van dit nieuwsbericht opkijk.
Welke ouder met ook maar het kleinste beetje verantwoordelijkheidsbesef laat überhaupt zijn kinderen op die ondingen rijden?!
Recentelijk zag ik een jochie van pak m beet 7 a 8 jaar om zo'n ding voorbij vliegen zigzaggend door het drukke verkeer met voorop het stuur (en niet in een kinderzitje) een peuter van max 3 a 4 jaar.
WAAR zijn de ouders in godsnaam?! foto
1 keer onderuit en 2 levens zijn op dat permanent verwoest (zoniet erger)
Die Fatbikes zouden ze exact dezelfde behandeling als elk gemotoriseerd voertuig moeten geven:
* Minimumleeftijd 16 jaar.
* Certificaat en dus toetsing verplichten
* Helmplicht.
Dat zou een hele hoop ellende schelen.
Ik ook
En dan ook nog opvoeren naar 45 km/h.
Je zou bijna zeggen: alles met ook maar iets van ondersteuning (ook e-bikes dus) minimum leeftijd 16 jaar en brommerrijbewijs.
Tijd voor mobiele controles met mobiele testbanken...
Maar nee, liever ander gemakkelijk werk doen... en is toch simpel, te snel is innemen en niet terug geven... plus beste proces verbaal..
Maar ook dat gebeurd niet..
En als dat niet helpt controles flink opvoeren en elke fatbike die ook maar 0,001 km/h te hard gaat per direct de shredder in.
Oh en natuurlijk geen medische zorg meer voor mensen die met een fatbike een ongeluk veroorzaken.
Ik had een Trek fiets met Shimano steps motor (250 watt) en met een speedsensor blokker en juiste tandwiel achter, haal je makkelijk de 45 kilometer.
Take each man's censure, but reserve thy judgment.
Allemaal indianenverhalen en visserslatijn, dat je wel ff makkelijk 45 kunt rijden met een 250 watt motortje. Pure bullshit.
Ik heb nog geen 'normaal' persoon hierop zien zitten. Dat je je kind hierop laat rijden zou al reden moeten zijn om je uit je ouderlijk gezag te ontheffen.
Take each man's censure, but reserve thy judgment.
Take each man's censure, but reserve thy judgment.
Pak dat soort (of hun ouders als ze minderjarig zijn) maar in hun portemonnee.
Take each man's censure, but reserve thy judgment.
Er wordt in de media gedaan alsof je iedere fatbike gewoon ff op je dooie gemakkie 45 kunt laten lopen en dat is onzin. Een 250 watt motor loopt zonder jouw ondersteuning niet harder dan 32.
Ik vergelijk het met mensen die als regel te hard rijden in de auto. Die hebben een jaarlijks budget voor verkeersboetes. Milde irritatie.
[ Bericht gewijzigd door Peppert op donderdag 6 juni 2024 @ 18:59 ]
Bij ongeval de fatbike voor lange tijd in beslag nemen.
https://www.omroepzeeland(...)ijn-er-even-stil-van
Ongeveer 7% van de jongeren tussen de 16 en 24 jaar is laaggeletterd, dat is een stuk minder dan de claim van 33%
https://www.socialevraags(...)r-moeilijk-in-beeld/
Blijkbaar valt Ghost_Buster onder de eerste groep.
Timmermans 1 zal vandaag nog een helmplicht invoeren.
Een helmplicht is enkel ebikertje pesten en uitermate geschikt om het gebruik er van - van de ebike - aan banden te leggen en mensen terug de auto in te jagen.
Het lijkt me uit oogpunt van vrijheid een aanrader als men in Nederland zo ver gaat om voor rijwielen met of zonder hulpmotor waarmee hoge snelheden worden gereden een dringend advies te geven om een fietshelm te dragen.
Wielrenners voldoen daar meestal al aan. Is wel eens anders geweest maar kennelijk hebben die in het verleden iets teveel van hun vrienden kunnen wegbrengen, anno nu dragen de meesten gewoon een helm. Het kan dus prima.
Geen helmplicht dus maar een dringend advies met daar aan vast de afspraak dat als je, omdat je het vertikt een helm te dragen bij een ongeval letsel krijgt dat te voorkomen was geweest een verzekeraar het niet hoeft te vergoeden.
Je eigen vrijheid, je eigen risico dus.
De regels moeten dringend strenger worden. Een gewone ebike heeft helemaal geen 85Nm motor nodig. Mijn ebike heeft 65Nm en als je dat ding (niet opgevoerd voor alle duidelijkheid) op de turbostand zet en in normale versnelling, dan moet je maar licht op de pedalen duwen en je schiet vooruit. Voor onervaren/jonge/oude mensen is dat gewoon gevaarlijk.
De ebike is op de markt gekomen als "trapondersteuning", maar dat is het allang niet meer. Die nieuwste generatie zijn gewoon klasse bromfiets A waar je wat op moet bewegen (kracht uitoefenen is totaal niet nodig).
Naar mijn weten heb je dan een gewoon snorfiets, zoals vroeger zeg solex.
Dus minimale leeftijd.
Brommer rijbewijs
verzekering
helm.
En vooral max snelheid en constructie snelheid.
Zal aantal uitwassen wel doen afnemen maar helemaal voorkomen doe je niks.
Daarbij nemen Nederlandse handelaren nog niet eens de moeite om er een ander merkje op te plakken en het als een Nederlands product te verkopen zoals veel Amerikaanse handelaren doen die Chinese spullen rebranden naar iets dat lekker Amerikaans klinkt en het verpatsen als "US-brand".
De meeste vetfietsen die je ziet rondrijden komen uit die Chinese handelskanalen. Het voordeel met die dingen is dat al lang voor ze op eigen kracht uit elkaar vallen de accu of de electronica ermee ophoudt.
Dat zal waarschijnlijk ook de opmaat zijn voor het verdwijnen van de vetfiets. Waar de bromfietsen waar wij vroeger de wegen mee onveilig maakten soms net zolang meegaan als wijzelf is een vetfiets min of meer biologisch afbreekbaar.
Het punt waarop ze massaal worden ingezet om kanalen of grachten te dempen moet waarschijnlijk nog komen.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken