Mannen twee keer zo vaak betrokken bij verkeersincidenten
Anders dan vrouwelijke automobilisten zien mannelijke automobilisten zichzelf vaker als goede, veilige en ervaren bestuurders. Dit blijkt uit onderzoek van Motivaction in opdracht van Interpolis. Daarbij verwachten mannen dat anderen hen ook als een goede bestuurder zien en voelen ze zich minder snel onzeker als ze worden aangesproken op hun rijstijl.
Toch toont hetzelfde onderzoek aan dat mannen vaker betrokken zijn bij verkeersongevallen en onveilige situaties dan vrouwen, die daarentegen betere en veiligere keuzes in het verkeer maken. De onderzoeksresultaten benadrukken het belang om bewust aan het verkeer deel te nemen.
Mannen twee keer zo vaak betrokken
Hoewel bekend is dat mannen vaker betrokken zijn bij ernstige verkeersongevallen*, onthult het onderzoek van Motivaction interessante nuances. Zo geven mannen aan twee keer zo vaak betrokken te zijn geweest bij incidenten vergeleken met vrouwen, zoals bij het veroorzaken van een frontale botsing, een aanrijding omdat ze geen voorrang verlenen, het achterop rijden van een auto en het verliezen van controle over het stuur. Ook geven mannen vaker aan dat zij een bijna-aanrijding hebben veroorzaakt doordat ze afgeleid waren. 3% van de mannen geeft aan dat dit drie keer of vaker is gebeurd in de afgelopen drie jaar. 61% van de mannen geeft aan vaker harder te rijden dan de maximumsnelheid, versus 52% van de vrouwen. Opvallend is dan dat mannen zichzelf vaak als een goede en ervaren automobilist beschouwen.
Vrouwen maken betere keuzes in het verkeer
De onderzoeksresultaten tonen aan dat vrouwen over het algemeen bewuster rijgedrag vertonen. Ze maken veiligere keuzes en hebben een betere voorbereiding. 62% van de vrouwelijke bestuurders passen het volume van de autoradio aan of zetten deze uit als ze de weg zoeken, en 42% doet dit wanneer ze moeten inparkeren. Wanneer ze geconfronteerd worden met een lastige parkeerplek, geeft 59% van de vrouwen er de voorkeur aan een extra rondje te rijden om een eenvoudigere plek te vinden. Van de mannen geeft slechts 34% aan dit te doen. Ook kiest 44% van de vrouwelijke automobilisten eerder voor een eenvoudige omweg dan voor een snellere, maar lastigere route, tegenover 28% van de mannen.
De resultaten uit het onderzoek sluiten aan bij reeds bestaande bevindingen over verschillen tussen mannen en vrouwen. Adriaan Heino, verkeerspsycholoog bij Interpolis: "Uit psychologisch onderzoek blijkt dat mannen vaker risico’s nemen en meer op zoek zijn naar beloning en dat vrouwen voorzichtiger zijn en zich meer zorgen maken over de negatieve consequenties van hun gedrag. Dat zie je ook terug in het verkeer. Het is wel belangrijk om je te realiseren dat dit geldt voor grote groepen mensen en dat er grote individuele verschillen bestaan. Er zijn dus ook vrouwen die meer risico’s nemen en mannen die voorzichtig zijn."
Opvallende verschillen tussen vrouwen en mannen in het verkeer
- Mannen nemen vaker bewust risico’s in het verkeer; ze rijden vaker bewust te hard en zijn iets vaker agressief naar andere weggebruikers;
- Mannen schatten zichzelf vaker in als een goede en ervaren bestuurders;
- Bijna de helft van de mannelijke bestuurders rijdt liever zelf dan dat ze naast hun partner zitten;
- Mannen zien de auto iets vaker dan vrouwen als een verlengstuk van zichzelf;
- Vrouwen associëren autorijden vaker met gevaar, mannen vaker met veiligheid;
- Vrouwen kijken vaker van tevoren waar ze kunnen parkeren;
- Een kwart van de mannen kiest voor een vrouwelijke navigatiestem, iets vaker dan dat vrouwen daarvoor kiezen (20%).
Benieuwd naar de andere verschillen tussen mannen en vrouwen in het verkeer? Kijk de aflevering van BewustBestuurd hieronder:
en maar rondjes rijden... </zoveelste grapje over dat vrouwen niet kunnen parkeren>
foto
[ Bericht gewijzigd door Joopklepzeiker op dinsdag 20 februari 2024 @ 10:47 ]
Maar ook dan denk ik dat mannen meer incidenten per 100.000km hebben dan vrouwen. Uitzonderingen daargelaten rijden mannen net wat vaker gevaarlijk dan vrouwen. (Ik behoor natuurlijk tot de uitzonderingen )
Alsof ze weten hoeveel kilometers per jaar mannen en vrouwen rijden.
Die cijfers zijn niet bekend.
Mijn vrouw rijdt net zo vaak auto als ik.
Maar ik rijd wel 100x zoveel kilometers per jaar.
Bovendien zie ik bij veel vrouwen gedrag waarbij ze zich niet eens realiseren wat de impact op het overige verkeer is.
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
https://autorai.nl/cbsmannenzijndeechtekilometervreters/
Zou dat een logische verklaring zijn?
Zou trouwens nog fijner zijn als ze er bij vermelden hoeveel uren de man gemiddeld achter het stuur zit en de vrouw...
Mannen legden gemiddeld meer kilometers af achter het stuur van een auto dan vrouwen: 19,2 kilometer tegenover 11,1 kilometer per dag.
Dan mag je ook wat meer ongelukken veroorzaken :-)
Van de 18-jarigen hebben mannen drie keer vaker een eigen auto dan vrouwen. Dat verschil wordt wel iets kleiner naarmate de leeftijd toeneemt. Mannen van 24 hebben anderhalf keer zo vaak een auto als vrouwen van dezelfde leeftijd.
Ongetwijfeld zal de kilometers en schade een te eenvoudige vergelijking zijn. Juist door de verschillende eigenschappen tussen mannen en vrouwen. Zoals Dhr. Heino ook aangeeft.
Niet onbelangrijk, dit is een oordeel vanuit het perspectief van een verzekeraar. Hier heeft tijdverlies GEEN enkele waarde en wordt niet gewogen. Zoals bij een werkgever die dat wel heeft, omdat die wil dat je vlot van a naar b gaat.
The person most likely stopping you, is you.
Plus ze overschatten hun eigen kunnen veel vaker.
Om met je domme kop ieder mannetje uit te dagen tot een gevecht, moet je risico's negeren en jezelf flink overschatten.
Kortom, dat instinct is ons mannen helaas aangeboren.
Poetin, ga weg. Alsjeblieft.
Aan bovenstaande reacties te zien moet dit wel kloppen, dit, of het onderzoek is waardeloos uitgevoerd en kan niet kloppen
Snelheid op zichzelf bezien is geen risicofactor, alleen als dat gebeurt op een plek waar dat niet kan. Dit is vergelijkbaar met dat door aardbevingen normaliter geen mensen dood gaan (of ze moeten buiten in 't gras wel héél ongelukkig vallen. Wél kunnen er mensen doodgaan door instortende gebouwen door die aardbeving. Zo ook met snelheid dus. Snelheid op zichzelf is niet echt een probleem. Wat wél een probleem is, is hoge snelheid daar waar 't niet kan. Beetje afhankelijk van waar en wanneer je rijdt hoeft hoge snelheid totaal geen probleem te zijn.
We sturen 100 mensen een enquete, tegenwoordig biedt het CBS daarbij de 'kans op een applewatch' aan.
En dan maar hopen dat de enquetes naar waarheid ingevuld worden.
Super reprensentatief onderzoek ook.
Wat een onzin.
Ik verhuur auto's via private lease.
Meer dan 50% van de klanten weet niet eens hoeveel ze rijden.
Nemen een contract voor 10.000km per jaar.
En vervolgens rijden ze er 40.000km per jaar.
En dan boos op mijn bedrijf zijn, dat de kilometerstand niet kan kloppen.
Want er moeten flinke bedragen betaald worden over de extra kilometers.
Dat is juist mijn verdienmodel ;')
Als je weer eens leest over een ongeval waarbij het motorblok 50 meter verderop wordt gevonden is de bestuurder altijd een man. Meestal relatief jong.
Gokken of de andere automobilist een man/vrouw/bejaarde enz is. Rijdt er iemand aardig te hard en gaat er zonder wachten rechts voorbij, vrijwel altijd een jongere man.
Rijdt er iemand midden op de weg of links, terwijl er niet wordt ingehaald. Meestal een bellende vrouw of een middelbare vrouw die een gaatje zoekt op een lege baan.
Wordt er veel te hard gereden, een man (relatief vaak in een Lynk & co met blauwe wielen, rijden die lekkerder bij 140?).
Alle vormen van agressie, ook vrijwel altijd een man.
Maar de makkelijkste is wanneer iemand naar links gaat zonder de snelheid aan te passen of in de spiegels te kijken.
Ik kan me de laatst keer niet herinneren dat dat een man bleek.
Waardeloos onderzoek trouwens.
Doe de volgende keer eens onderzoek naar de vrijheid van menings uiting tussen noord en zuid Korea.
Een onderzoek als dit is compleet waardeloos als je niet even vermeldt hoeveel mannen en hoeveel vrouwen er aan hebben deelgenomen, hoeveel kilometers per tijdseenheid (dag, maand, jaar?) en wanneer (tijdens of buiten de spits) de deelnemers hebben gereden en wáár ze die kilometers hebben gemaakt. Een stadskoerier die pakketbezorging doet, produceert hele andere cijfers dan iemand die enkel de boodschappen doet, de kinderen naar school brengt en op zondag naar de moeder rijdt.
2
3
4
5
Mannen Vrouwen
jonger dan 30 jaar 14,8 13,3
30 tot 65 jaar 13,9 11,6
65 jaar of ouder 9,3 6,4
Brakke tabel, maar mannen rijden in geen enkele leeftijdcategorie 2x zoveel als vrouwen
(afstand in 1000 km/jaar)
[ Bericht gewijzigd door peperazzi2 op dinsdag 20 februari 2024 @ 15:56 ]
Een keer meegemaakt dat een vrouw in de vluchtstrook stond (geen idee waarom), maar daarna probeerde met 30 km/u in te voegen in een file die ca. 60 km/u reed. Fun times.
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken