'Mensen betalen soms duizenden euro’s aan malafide klusbedrijven'
De politie waarschuwt voor oplichters in Apeldoorn nadat meerdere mensen slachtoffer werden van een malafide klusbedrijf. Ook bij juridisch dienstverlener DAS wordt dit soort zaken regelmatig gemeld. In 2024 werden er 55 zaken gemeld van onbehoorlijke handelspraktijken. Sinds 2020 zijn dat er ruim 200.
De slachtoffers zochten bijvoorbeeld op internet naar een partij en kwamen via Google uit op websites die bonafide oogden. Die sites zijn qua indeling netjes opgemaakt, bevatten zakelijk nette en correcte bewoordingen en hebben diverse visuele kenmerken om vertrouwen op te roepen, zoals vijf gele sterren en een expliciet benoemde lage prijs voor voorrijdkosten.
Exorbitant hoge prijzen
Als de monteur er is krijgen slachtoffers een digitaal klus-tablet voorgehouden, waarbij zeer vluchtig de tarieven worden benoemd. Er wordt op het scherm snel naar beneden gescrold en vervolgens gevraagd om een handtekening te zetten voor akkoord.
Omdat alle informatie op het oog vrij standaard lijkt, zetten gedupeerden hun handtekening. Als de klus geklaard is moeten ze echter ineens exorbitant hoge prijzen betalen, van duizenden euro's. Gedupeerden voelen zich vaak onder druk gezet en geïntimideerd en betalen dan ter plekke het bedrag.
Rechters spreken zich uit over oneerlijke handelspraktijken
Hoewel er vaak een grote gemene deler is in dit soort zaken van misleiding, kan elke zaak uniek zijn. Inmiddels hebben meerdere rechters uitspraken gedaan die in het voordeel van gedupeerden uitvallen, waarbij expliciet is aangegeven dat er sprake is van oneerlijke handelspraktijken.
Het is belangrijk dat mensen vooraf grondig onderzoek doen naar wie ze inschakelen en niet zomaar in zee gaan met partijen die zichzelf opdringen. Daarnaast moet er van tevoren altijd duidelijkheid zijn over welke werkzaamheden worden uitgevoerd en wat de kosten zijn, om discussie achteraf te voorkomen.
Loodgieterklus (@ Pixabay)
En vooral goed opletten...niet zo ingewikkeld.
https://www.southparkstud(...)tipad-season-15-ep-1
Ze geven je ook niet de tijd om te lezen wat er op het scherm staat, wil je dat wel dan worden ze agressief en nog wat extra intimiderend. Vooral malafide slotenmakers hebben hier een handje van. En dan mag je ineens €1.500 (of meer) aftikken omdat 'ie een koevoet tussen je deur heeft geragd om je binnen te krijgen. Schade aan de deur is je eigen probleem. Hoe je 'm voor de nacht afsluit idem dito.
Bullshit
Mensen moeten gewoon leren om op te letten met wie ze zaken doen. Als je een document met voorwaarden voorgeschoteld krijgt, maar je krijgt niet de tijd om het te lezen, dan zet je geen handtekening. Zo simpel kan het zijn. En dan mag die klusjesman kiezen: mij het alsnog rustig laten doorlezen, of optiefen.
Op bijv. verjaardagen vragen en dan is er altijd wel iemand die iemand kent die goed werk levert.
https://www.youtube.com/watch?v=o-YBDTqX_ZU
NIEMAND leest dat........ En dat weten ze
Dan heb je goud in handen en zal mond op mond reklame je meer klandizie opleveren dan je denkt.... Grootste ergernis van consumenten is de slechte onpersoonlijke klantenservice.
Ik snap dan dit soort malafide praktijken niet, ok..... Even snel geld, maar je begeeft je op glad ijs en gaat onherroepelijk een keer fout.
Je kop is snel bekend dus je moet steeds verder je gebied uitbreiden om niet herkent te worden. foto
Want wat snap je dan wel?
Daar sta je, buiten, koud en in de regen bijvoorbeeld, terwijl je geen sleutel hebt om je huis binnen te komen. Dan nog even de kleine lettertjes lezen, terwijl die 'slotenmoller' al 75 euro voorrijkosten rekent?
Daar heeft geniale ikke, met een ruitenverzekering, trouwens iets op gevonden foto
Maar ja, dat vergt allemaal wat denkwerk vantevoren. Waar de meeste mensen helaas niet meer zo goed in zijn.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken