Winnaars NCAP-crashtest 2022: Hyundai, Tesla, Wey en Ora
Nog niet zo lang geleden waren auto's uit China veel slechter dan hun Europese concurrenten op het gebied van veiligheid. Maar in verbazingwekkend korte tijd draaiden de Chinezen het om. In het afgelopen jaar hebben een aantal nieuwe auto's uit het Verre Oosten met succes de Euro NCAP-procedure doorlopen. De veiligheidsorganisatie Euro NCAP (European New Car Assessment Program) heeft nu de winnaars van de crashtestklasse voor 2022 bekendgemaakt.
De testwinnaars zijn allemaal elektrische voertuigen, waaronder twee Chinese modellen. De winnaars overtuigden de testers met inzittendenbescherming voor volwassenen en kinderen, voetgangersbescherming en veiligheidshulptechnologieën.
De Hyundai Ioniq 6 behaalde de eerste plaats onder de middenklasse sedans. De Ioniq 6 behaalde een percentage van 97 procent voor de bescherming van inzittenden voor volwassenen.
De NCAP prijst de zeer goede bescherming van de inzittende kinderen (87 procent). De Hyundai presteerde ook goed in de categorieën veiligheidssystemen (90 procent) en voetgangersbescherming (66 procent).
De Tesla Model S behaalde de eerste plaats onder zakelijke sedans met 94 en 91 procent voor de bescherming van inzittenden (volwassenen en kinderen). Geen enkel ander voertuig dat in 2022 is getest haalde het quotum van 98 procent voor de uitrusting met veiligheidssystemen. Ook op het gebied van voetgangersveiligheid loopt het Tesla-model ver vooruit (85 procent). Bijna op hetzelfde niveau bevindt zich een ander Tesla-model, Model Y. Het 4,75 meter lange voertuig behaalde de eerste plaats in de categorie SUV ("Small Off-Road").
De Wey Coffee 01 behaalde de eerste plaats onder de grote SUV's ("Large Off-Road") met onder meer zeer goede beoordelingen voor kinderveiligheid (87 procent) en veiligheidssystemen (94 procent). Ora Funky Cat, ook uit China, behaalde de eerste plaats in de categorie compacte auto's. Zo kwam hij uit op een score van 92 procent voor inzittendenbescherming voor volwassenen en 83 procent voor bescherming van inzittende kinderen.
De Euro NCAP is een op consumentenbescherming gericht programma voor het evalueren van de veiligheid van personenauto's, dat wordt uitgevoerd door een consortium van Europese transportministeries, automobielclubs, verzekeringsverenigingen en onderzoeksinstituten. Het programma voert crashtests uit met nieuwe typen auto's en evalueert hun veiligheid.
Toch kunnen we er in Europa ook wat van met Citroën die een auto noemde naar een uiterst explosief goedje.
en niet te vergeten Fiat die een model noemde naar een merk van wat we maar even braadvet zullen noemen
Ik haalde er wel eens een, ik reed toen een Passat
Bij regen rij je dan rond in een natte Wind
Maar geen Renault, en geen cabriotje.
en niet te vergeten Fiat die een model noemde naar een merk van wat we maar even braadvet zullen noemen
Het verhaal gaat dat de toenmalige directeur van Fiat Nederland persoonlijk naar Agnelli gegaan is en een pakje croma op diens bureau heeft gelegd, met de vraag of hij de auto in Nederland alsjeblieft een andere naam mocht geven. Mocht niet.
Edit:
Antwoord gevonden: yep.
https://cdn.euroncap.com/(...)315-817f986f5eaa.pdf
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken