Nieuwe manier van gladheidbestrijding op het spoor in de herfst
NS en ProRail gaan in de herfst een nieuwe manier beproeven om gladheid op het spoor te bestrijden. Er is een proef gestart met Wiel Rail Conditionering (WRC). "Dit is een vloeistof die wordt gebruikt om preventief gladheid te bestrijden, maar ook geluidsoverlast te verminderen en om slijtage van de wielen en rails te verminderen ", zegt Jeroen van der Salm, vanuit NS projectleider WRC.
De hinder voor reizigers door herfst loopt al jaren fors terug. Deels door de maatregelen die genomen zijn en deels doordat het weer minder guur is.
Op dit moment wordt WRC al door ProRail aangebracht op het spoor via vaste installaties. Treinen rijden er dan overheen en verspreiden het over het spoor. Nu gaan 58 FLIRT-Sprinters de vloeistof tijdens het rijden aanbrengen. Jeroen: "Op deze manier kan de vloeistof gelijkmatiger en doelgerichter aangebracht worden. Daardoor heb je er dan minder van nodig."
Uit onderzoeken en eerdere tests is gebleken dat deze manier van gladheidsbestrijding zeer effectief is. "Maar het is tot nu toe alleen op regionale lijnen getest. We willen nu weten of het ook op grote schaal werkt op het hoofdrailnet, waar ook goederentreinen, hogesnelheidstreinen en Intercity's rijden. Bij de regionale testen hadden de treinen minder last van slip als ze optrekken en remmen. We willen nu weten of dit op het hoofdrailnetwerk ook zo is. We kijken daarnaast ook of het voor minder geluid en slijtage aan de wielen zorgt."
Zuiden
De proef zal zich uitsluitend concentreren op het zuiden en oosten, waar de FLIRT-Sprinters rijden. Om twee keer een herfst mee te kunnen pakken eindigt de proef na de herfst van 2021.
Gladde sporen
Bladeren die van de bomen vallen in combinatie met vocht kunnen ervoor zorgen dat de sporen glad worden. Het gevolg is dat machinisten langzamer moeten optrekken en rustiger moeten remmen, wat vertraging op kan leveren.
Geltreinen
NS rijdt al een aantal jaren met geltreinen om herfsthinder voor reizigers te beperken. Deze treinen smeren een gel - het zogenaamde Sandite bestaande uit zand, metaaldeeltjes en aardappelzetmeel - op het spoor. Zo maken ze de sporen minder glad, waardoor de treinen beter volgens de dienstregeling kunnen rijden. ProRail en NS hebben twaalf treinen voorzien van een installatie die de gel over de rails verspreid. Acht daarvan zijn reguliere reizigerstreinen.
Een aantal van deze treinen gaat volgend jaar uit de roulatie. WRC wordt gezien als de beste opvolger van dit Sandite-systeem. Volgens Jeroen is het belangrijkste verschil dat je Sandite inzet als je gladheid al hebt geconstateerd. WRC gebruik je vooraf. "WRC zorgt ervoor dat bladeren minder makkelijk op het spoor blijven liggen. Daarnaast belooft het meer grip op het spoor te geven in vochtige omstandigheden."
Als de proef succesvol is, dan wordt gekeken of WRC landelijk kan worden gebruikt. "We gaan het dan ook onder andere types Sprinters installeren. Niet onder Intercity's, want die rijden te hard. De vloeistof waait dan weg."
Ook een leuk of interessant bericht gevonden? Tip ons via onze submit
Zoek jij altijd de leukste nieuwtjes en kun je daar leuk over schrijven? Meld je aan als nieuwsposter!