'NPO is te veel een feest van herkenning'
De VPRO gaat het komend seizoen vaker zelf de voorhoede en de buitenplaatsen opzoeken, mee met de vooruitgangsdenkers. Vragen stellen, waarnemen en er met het publiek iets van vinden. Laten zien hoe de publieke opinie werkt en daarvan leren. Dat is het voornemen dat VPRO-directeur Lennart van der Meulen in zijn nieuwjaarsboodschap uitspreekt. Daarbij zal de VPRO het niet nalaten NPO uit te dagen een échte rol te spelen in de transitiejaren die voor ons liggen. Nu is de NPO te veel een feest van herkenning.
Volgens Van der Meulen is de VPRO podium en gids voor nieuwe plannen, radicale ideeën, strategieën en oplossingen. Van der Meulen: ‘We zijn een broedkamer voor makers en verhalen die ons verder helpen. Impact hebben. Onze ogen openen. Die ons laten nadenken en doen.’
Hij benadrukt dat ook de VPRO een bijdrage moet leveren aan structurele en duurzame oplossingen voor de grote vraagstukken van deze tijd: ‘We moeten ons leven echt anders in gaan richten. De flightshame en de meatshame en wearshame van ons afschudden en iets doen aan ons transport, de landbouw en de industrie.’
De VPRO zal niet nalaten ook in 2020 de NPO uit te dagen een échte rol te spelen in de transitiejaren die voor ons liggen, zegt Van der Meulen. ‘De NPO biedt Nederland nu één groot feest van herkenning aan. Met het Eurosongfestival, het EK-voetbal en een stoet aan evenementen maakt de NPO van 2020 een nationaal jubeljaar. Dat verbindt misschien, maar het is ook de dood in de pot voor een wereld die snakt naar beweging, verandering en radicale oplossingen.’
De VPRO-directeur vervolgt: ‘Je moet ook als NPO durven kiezen, je durven uitspreken, op zoek gaan naar nieuw publiek, nieuwe muziek, andere feestjes. Je los maken van het gekende, de spiegel van de commercie en de wurggreep van de bureaucratie, en het bijzondere laten zien. Voorloper zijn in een tijd die roept om nieuwe perspectieven. De VPRO gaat met de NPO die wereld in. Aan ons zal het niet liggen.’
Lees hier de hele nieuwjaarspeech