ING introduceert geldautomaat met spraakfunctie
Sinds gisteren kan bij Albert Heijn en op Schiphol gebruikgemaakt worden van de spraakfunctie op de geldautomaten van ING. De spraakfunctie maakt het voor mensen die moeite hebben met lezen of visueel beperkt zijn makkelijker om zelf geld op te nemen. Het gaat om in totaal 870 geldautomaten.
Adriaan Tijl, binnen ING Nederland verantwoordelijk voor Cash en Geldautomaten: ”ING hecht grote waarde aan het toegankelijk maken van haar dienstverlening voor mensen met een visuele beperking. De pratende geldautomaten stellen blinden en slechtzienden beter in staat om geld op te nemen. We hebben deze functie uitgebreid getest onder de doelgroep, zoals we dat ook met andere diensten doen die we aan onze klanten aanbieden. De spraakfunctie is eenvoudig te activeren door het stekkertje van een hoofdtelefoon of oordopjes in de geldautomaat te steken. De automaat vertelt de klant welke keuzes hij kan maken en wat hij moet doen. Na Turkije en Polen is Nederland het derde land waarin we dit introduceren.”
Geldmaat
Alle geldautomaten van ING gaan in de loop van 2019 en 2020 over naar Geldmaat. Ook de geldautomaten die bij Albert Heijn en Schiphol staan, krijgen stapsgewijs de uitstraling van Geldmaat. De spraakfunctie op deze automaten blijft na de overgang naar Geldmaat behouden en is voorlopig alleen in het Nederlands beschikbaar.