Rechtbank: taxiorganisaties moeten zich aan regels gemeente houden

Taxiorganisaties Taxistad en TAT hebben het kort geding tegen de gemeente Amsterdam verloren. Ze moeten zich van de rechtbank aan de huidige regels houden.

Dat meldt De Telegraaf. De twee TTO's weigerden nog langer de voorgeschreven sancties aan hun chauffeurs op te leggen. Ze vinden dat door de komst van partijen als Uber er een oneerlijk speelveld is ontstaan.

Afwijken niet toegestaan
De rechtbank gaf hen echter ongelijk. Eigenhandig afwijken van de regels, zoals bijvoorbeeld het geven van een waarschuwing bij een overtreding in plaats van een week schorsing, is niet toegestaan.

Wel gaf de gemeente tijdens het kort geding aan dat er inderdaad sprake is van 'veranderde omstandigheden'. Er wordt daarom een nieuw beleid ontwikkeld.

Dwangsom
De rechtbank vond echter dat Taxistad en TAT nog geen voorschot mochten nemen op dat toekomstige beleid. Als ze zich niet binnen twee dagen aan de huidige regels houden, krijgen ze een dwangsom van tienduizend euro.

Jeroen Pols, jurist van Take a Taxi, laat aan AT5 weten dat de taxiorganisaties zich voorlopig aan de huidige regels gaan houden. 'We moeten wel, anders hebben we een dwangsom te voldoen. Maar we gaan tegelijkertijd wel een nieuw kort geding starten.'

'Nieuw beleid gepresenteerd'
Pols zegt namelijk dat de gemeente gistermiddag, op het moment dat de uitspraak bekend werd, het nieuwe beleid aan de taxiorganisaties heeft gepresenteerd. Daarin zou staan dat taxiorganisaties zelf de hoogte van straffen mogen bepalen. 'Dat geldt straks alleen voor nieuwe gevallen', zegt Pols. 'Maar wij willen dat het ook voor de taxichauffeurs die nu een sanctie hebben lopen geldt. Je maakt mensen anders onnodig brodeloos.'

'Op de zaken vooruit lopen'
Een woordvoerder van wethouder Sharon Dijksma (Verkeer en Vervoer) zegt dat er gisteren alleen een regulier overleg heeft plaatsgevonden waar taxiorganisaties bij aanwezig waren. 'We werken aan een nieuw taxibeleid waarin de verschillen, voor hoever dat mogelijk is, weggenomen worden.' Dat taxiorganisaties straks zelf de hoogte van de straffen mogen bepalen is volgens hem op de zaken vooruit lopen. 'Er ligt nog geen voorstel, er worden verschillende opties afgewogen, maar er is nog niks definitief.'