F1: Uitslag Grand Prix van Duitsland
Max Verstappen heeft een knotsgekke Grand Prix van Duitsland op zijn naam geschreven. Na 64 enerverende ronden zegevierde de Nederlander met de Red Bull voor de Ferrari van Sebastian Vettel en de Toro Rosso van Daniil Kvyat. Kampioenschapsleider Lewis Hamilton finishte buiten de punten.
Mercedes vierde dit weekend haar 125-jarig bestaan, waardoor de auto's een speciale livery aangemeten kregen en ook de teamleden een aangepast kostuum droegen. De Duits/Britse renstal was blij dat Hamilton vanaf poleposition mocht starten, terwijl teamgenoot Valtteri Bottas vanaf plek drie vertrok. Daartussenin stond Verstappen. De baan was echter nat, waardoor er enkele opwarmronden achter de safety car waren. Toen de raceleiding het droog genoeg vond namen de rijders plaats op de grid. Vettel startte achteraan omdat hij gisteren in de kwalificatie geen tijd neer kon zetten door problemen met de luchttoevoer naar de turbo.
Bij de start was Hamilton prima weg, gevolgd door Bottas, Kimi Räikkönen en Verstappen die, net als teamgenoot Pierre Gasly, totaal niet van zijn plek kwam. Verstappen pakte echter al snel plek drie terug van Räikkönen, terwijl verder naar achteren Vettel al opgeklommen was naar plek dertien. Voor Sergio Perez was de wedstrijd snel voorbij. De Mexicaan glibberde en gleed en verloor na het uitkomen van de hairpin zijn Racing Point om zo in de muur te belanden.
Omdat de baan droger werd en er een safety car naar buiten kwam greep bijna iedereen de mogelijkheid aan om te wisselen naar intermediates. Enkele rijders deden dit niet en schoven zo naar voren, al bleek dit voor hen geen gelukkige keuze te zijn geweest. Doordat het veld ineen schoof ontstonden er leuke gevechten en inhaalacties lukten niet altijd even goed. Verstappen drong even aan bij Bottas, maar kon de Fin niet passeren, terwijl Hamilton vooraan een gaatje had. Daarachter klom Leclerc naar plek vier, maar de Monegask kon zijn Ferrari bij de laatste bocht af en toe niet op de baan houden. De uitloopstrook daar wordt normaal gesproken voor dragraces gebruikt, waardoor er ander asfalt ligt dat onder regenachtige omstandigheden veel gladder is.
Een geplofte Renault-motor bij Daniel Ricciardo leverde een virtuele safety car op en alleen Leclerc kwam binnen voor nieuwe banden. Het zorgde ervoor dat de Ferrari-coureur uiteindelijk het gat met de top drie flink kon verkleinen. Carlos Sainz lag er ook goed bij, maar de Spanjaard ging van de baan bij de laatste bocht en stond met een half wiel in het grind. Hij kon verder, maar het kostte hem 26 seconden en veel plaatsen.
Omdat de baan opdroogde schakelde Kevin Magnussen als eerste over op slicks, snel gevolgd door de rest. Verstappen was er ook vroeg bij, maar de Nederlander kreeg mediums en spinde hiermee in de rondte, vanwege te koude banden. Een spin van Lando Norris en Lance Stroll zorgde voor een virtuele safety car. Hamilton en Leclerc profiteerden, wisselden naar de zachtste banden en kwamen als eerste en tweede buiten, voor Bottas en Verstappen.
Het begon halverwege de race weer te regenen, waardoor Leclerc in de laatste bocht van de baan ging en in de bandenstapels belandde, een safety car volgde. Niet veel later gleed ook Hamilton in dezelfde bocht tegen de bandenstapels en de voorvleugel van de Mercedes sneuvelde. Hamilton dook de pits in, maar deed dit links van het paaltje, waardoor dit vijf seconden straf opleverde. Daarnaast was Mercedes niet voorbereid op de stop en duurde het lang voordat er een nieuwe voorvleugel en banden waren.
De totale stop van vijftig seconden zorgde ervoor dat Verstappen achter de nog niet gestopte Bottas plek twee pakte, gevolgd door Nico Hülkenberg en Alexander Albon. Dit drietal schoof een plek op toen ook Bottas intermediates haalde. Bottas klom na de herstart snel door naar plek twee, maar Verstappen was al gevlogen. Hamilton kroop vanaf plek vijf door naar drie. Hülkenberg lag vierde, maar de Duitser ging ook de fout in en parkeerde de Renault in de banden.
Een nieuwe safety car volgde en Verstappen haalde als enige van de toppers nieuwe intermediates. Het was echter inmiddels weer gestopt met regenen, dus de banden van de Nederlander hoefden niet lang mee te gaan. De enigen die al onder de SC slicks haalden waren Stroll en Kvyat. Na de herstart trok Verstappen meteen een gat en dook aan het eind van de ronde direct naar binnen, gevolgd door de rest. Het gaf de leiding aan Stroll, al duurde dit niet lang, want Verstappen haalde de Canadees snel in. Hamilton viel door zijn stop en de het uitzitten van vijf seconden straf zelfs terug naar plek twaalf.
Verstappen reed snel weg bij Stroll die op zijn beurt Kvyat op bezoek kreeg. De Rus haalde de Canadees in voor plek twee, terwijl Bottas dit duo in zijn vizier kreeg. Ver daarachter pushte Hamilton te hard en ging bij de bocht na start/finish er af en moest weer nieuw rubber halen. Iets naar voren vond Vettel het goede gevoel in de Ferrari en stoomde op naar voren. De Duitser schoof naar plek zes en had Sainz snel in zijn vizier.
Met nog tien ronden te gaan vergiste ook Bottas zich in de eerste bocht en schoof de banden in. Dit leverde opnieuw een safety car op. Na de herstart waren er nog vijf ronden te gaan voor Verstappen die opnieuw een gat kon trekken. Daarachter rook Vettel het podium en de Duitser haalde ook Sainz, Stroll en Kvyat in. Daarachter ging Gasly de fout in die achterop de Toro Rosso van Albon reed en ook ridder te voet werd.
Na 64 enerverende ronden werd Verstappen als eerste afgevlagd, voor Vettel en Kvyat die afgelopen nacht ook nog eens vader was geworden van een dochtertje. Stroll pakte een uitstekende vierde plek, voor Sainz, Albon, Ráikkönen, Antonio Giovinazzi, Romain Grosjean en Kevin Magnussen.
Uitslag
# | Coureur | Team | Tijd |
1 | M. Verstappen | Red Bull | 1:44:31.275 |
2 | S. Vettel | Ferrari | +7.333 |
3 | D. Kvyat | Toro Rosso | +8.305 |
4 | L. Stroll | Racing Point | +8.966 |
5 | C. Sainz Jr. | McLaren | +9.583 |
6 | A. Albon | Toro Rosso | +10.052 |
7 | K. Räikkönen | Alfa Romeo | +12.214 |
8 | A. Giovinazzi | Alfa Romeo | +13.849 |
9 | R. Grosjean | Haas | +16.838 |
10 | K. Magnussen | Haas | +18.765 |
11 | L. Hamilton | Mercedes | +19.667 |
12 | R. Kubica | Williams | +24.987 |
13 | G. Russell | Williams | +26.404 |
DNF | P. Gasly | Red Bull | +3 ronden |
DNF | V. Bottas | Mercedes | +8 ronden |
DNF | N. Hulkenberg | Renault | +25 ronden |
DNF | C. Leclerc | Ferrari | +37 ronden |
DNF | L. Norris | McLaren | +39 ronden |
DNF | D. Ricciardo | Renault | +51 ronden |
DNF | S. Pérez | Racing Point | +63 ronden |
Coureursstand
# | Coureur | Team | Punten |
1 | Lewis Hamilton | Mercedes | 223 |
2 | Valtteri Bottas | Mercedes | 184 |
3 | Max Verstappen | Red Bull | 162 |
4 | Sebastian Vettel | Ferrari | 141 |
5 | Charles Leclerc | Ferrari | 120 |
6 | Pierre Gasly | Red Bull | 55 |
7 | Carlos Sainz | McLaren | 48 |
8 | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | 31 |
9 | Daniil Kvyat | Toro Rosso | 27 |
10 | Lando Norris | McLaren | 22 |
11 | Daniel Ricciardo | Renault | 22 |
12 | Lance Stroll | Racing Point | 18 |
13 | Nico Hulkenberg | Renault | 17 |
14 | Kevin Magnussen | Haas | 15 |
15 | Alexander Albon | Toro Rosso | 15 |
16 | Sergio Perez | Racing Point | 13 |
17 | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | 5 |
18 | Romain Grosjean | Haas | 4 |
19 | Robert Kubica | Williams | 0 |
20 | George Russell | Williams | 0 |
Constructeursstand
# | Team | Punten |
1 | Mercedes | 407 |
2 | Ferrari | 261 |
3 | Red Bull | 217 |
4 | McLaren | 70 |
5 | Toro Rosso | 42 |
6 | Renault | 39 |
7 | Alfa Romeo | 36 |
8 | Racing Point | 31 |
9 | Haas | 19 |
10 | Williams | 0 |
Max Verstappen wint de Grand Prix van Duitsland (Pro Shots / Imago)