Consument wacht af bij elektrisch rijden
De consument wacht af bij de aanschaf van een elektrische auto. Ondanks de toegenomen actieradius vindt een groot deel van de Nederlanders de verwachte actieradius van een elektrische auto onvoldoende. Er is wel veel potentie. 37% van de Nederlanders is geïnteresseerd in elektrisch rijden en het aandeel consumenten dat een aanschaf binnen twee jaar overweegt is gestegen naar 4%. Dat komt neer op ruim 400.000 Nederlanders.
Dat valt af te leiden uit de Elektrisch Rijden Monitor die de ANWB vandaag presenteert op www.anwb.nl/elektrischrijdenmonitor
Op een aantal terreinen heeft de elektrische auto het afgelopen jaar progressie geboekt. De kostenontwikkeling is gunstig, de laadinfra wordt beter en de actieradius van een gemiddelde elektrische auto onder de €50.000 is gestegen van 221 naar 264 km. Ook stellen fabrikanten modellen in het vooruitzicht met een grotere actieradius en een aantrekkelijke prijs.
Veel Nederlanders zien nog op tegen de aanschaf van een elektrische auto door de hoge prijs. Mensen die geïnteresseerd zijn herkennen echter wel dat de gebruikskosten van de elektrische auto lager zijn dan van een benzine-auto. ANWB-experts geven aan dat de totale kilometer kosten van elektrische en benzine auto’s bij elkaar zijn gekomen. Elektrisch rijden is 6 % duurder dan een vergelijkbare benzine auto. In 2017 was dit nog 10 %.
Met de Elektrisch Rijden Monitor brengt de ANWB in kaart hoe de elektrische auto zich in Nederland ontwikkelt, hoe de consument daarop reageert en welke belemmeringen worden ervaren. Met deze monitor wil de ANWB haar leden en partners informeren en elektrisch rijden in Nederland stimuleren.
De Elektrisch Rijden Monitor bevat belangrijke uitkomsten uit representatief onderzoek dat door Bureau Blauw in opdracht van de ANWB is uitgevoerd.
Consument wacht af bij elektrisch rijden (Stockfoto: PXhere)
Tijd om de benzine prijs wat verder te verhogen!
Maar dat gaat nooit gebeuren want belastingen (lees: inkomsten voor de staat).
De consument is een beetje klaar om als melkkoe gebruikt te worden voor allerlei prestatieprojectjes.
De huidige aanpak van stimuleren werkt kennelijk niet snel genoeg; we gaan nu over op straffen van niet-overstappers. Als het ene niet beter wordt, maken we gewoon het andere slechter.
De juiste reactie op dit bericht is dus: Duh!
Als je een compleet jaarsalaris moet gaan uitgeven aan een auto, dan denk je wel twee keer na.
Mensen die meer verdienen zullen het misschien overwegen, maar dat is nou eenmaal niet de grote groep weggebruikers in Nederland.
_____Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety,_____
____________deserve neither Liberty nor Safety - Benjamin Franklin___________________
_________Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral - Bertolt Brecht______________
Het is niet de accu van je telefoon he.
_____Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety,_____
____________deserve neither Liberty nor Safety - Benjamin Franklin___________________
_________Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral - Bertolt Brecht______________
_____Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety,_____
____________deserve neither Liberty nor Safety - Benjamin Franklin___________________
_________Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral - Bertolt Brecht______________
Elektrisch rijden zal pas volwassen zijn als de range niet meer vermeld hoeft te worden. Bij een benzineauto lees je toch ook niet hoe ver je kan rijden op 1 tank?
In de praktijk is het net als telefoons: ze zeggen dat je hem wekenlang standby kan laten staan, maar na 2 dagen is-ie leeg.
Hier in Nederland is een gemiddelde woonwijk aangewezen op openbare parkeerplaatsen waardoor je dus ook nooit de garantie hebt om een plek voor je deur te hebben. Dat maakt het thuis opladen van je auto een complete gok, iedere dag weer. En dat is gewoon niet praktisch. Ik denk dat veel mensen veel sneller een elektrische auto zouden overwegen als ze een eigen laadplek hadden.
Leuke auto ter vervanging van de huidige hoofd auto, dus met 400KM range is al gelijk 80K+
En als 2de auto / boodschappen wagentje zijn ze best aan de prijs.
Ik overweeg nog een private lease optie als boodschappen wagentje met de Smart Fortwo
Tot 2021 wachten voor € 6.000,- aanschaf voordeel is best lang
Underestimate me
[ Bericht gewijzigd door Gooroo op woensdag 12 december 2018 @ 20:26 ]
Het is voor de meeste mensen helemaal niet lonend om een auto met minder dan 600km actieradius te hebben.
Oplossing? Zorg dat het voor die mensen wel lonend wordt. Namelijk door het mogelijk voor hen te maken om dichter bij hun werk te kunnen wonen.
Overheid is in dit soort zaken lekker al enige jaren bezig zichzelf in zijn vingers te snijden en op de burgers te bloeden.
De enige partijen die belang hebben bij de verkoop zijn de partijen die er enorm aan verdienen (autofabrikanten en netwerkbeheerders)
Aan alles zit een grens, ook aan uitknijpen.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
Wegenbelasting stuk voordeliger dan diesel en per kilometer ook een stuk voordeliger. Je mag elke milieuzone in al rij je in een Cadillac Seville STS uit 1998.
Wat overigens op alle fronten een vrij onredelijke penisverlening is.
https://www.autoscout24.n(...)82be07fd59?cldtidx=2
Belangrijk is dat er een goed temperatuurmanagementsysteem aanwezig is. Dan gaan accu's heel lang mee.
APRIL 14
Tesla battery degradation at less than 10% after over 160,000 miles, according to latest data
https://electrek.co/2018/04/14/tesla-battery-degradation-data/
NOVEMBER 1, 2016
Tesla battery data shows path to over 500,000 miles on a single pack
https://electrek.co/2016/11/01/tesla-battery-degradation/
MAY 16 2018
Tesla Model S and Model X owners can sleep well as battery capacity in these cars don't change much over mileage.
https://insideevs.com/let(...)battery-degradation/
foto
Tesla batteries will live longer than expected, survey finds
The packs are on track to last over 500,000 Miles.
https://www.engadget.com/(...)y-packs-live-longer/
Ze zijn verder niet giftig en konden een paar generaties, tien jaar geleden al gerecycled worden:
Mythbusters Part 3: Recycling our Non-Toxic Battery Packs
Kurt Kelty March 11, 2008
https://www.tesla.com/blo(...)packs%20?redirect=no
Why a hydrogen economy doesn't make sense
December 11, 2006, Phys.org feature
foto
https://phys.org/news/2006-12-hydrogen-economy-doesnt.html
Why battery-powered vehicles stack up better than hydrogen
November 30, 2018 by Jake Whitehead, Robin Smit And Simon Washington, The Conversation
https://phys.org/news/201(...)ck-hydrogen.html#jCp
Waterstof gaat alleen voor grote objecten, zoals grote schepen een optie zijn.
(Blogs zoals Electrek.co , insideevs.com , cleantechnica.com , teslarati.com kan ik trouwens aanraden als je de snelle ontwikkelingen interessant vindt)
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken