'Agent die Harm (34) doodreed alsnog vervolgd'
De agent die in 2016 de 34-jarige Harm Wimmenhoven doodreed op de Nassaukade in Amsterdam wordt toch nog vervolgd. Dat heeft het gerechtshof besloten, zo schrijft AT5.
Dat meldt Het Parool. De nacht van 10 juni 2016 fietste Harm naar huis. Toen hij wilde oversteken werd hij geschept door een politiebusje. De wagen ging met 85 kilometer per uur en zonder sirenes door de bocht tussen de Kinkerstraat en de Rozengracht. De 34-jarige man overleed aan ernstig hersenletsel in het ziekenhuis.
De agent was onderweg naar een mogelijke inbraak bij de Primark en was in de veronderstelling dat hij harder mocht rijden.
De officier verklaarde in 2017 dat de agent niet harder dan vijftig kilometer per uur had mogen rijden, maar omdat Harm voorrang had moeten verlenen, geen licht op zijn fiets had en minstens drie à vier drankjes had gedronken, er geen sprake was van dood door schuld. Ook werd geconcludeerd dat Harm het ongeval ook niet had overleefd als de agent wel vijftig kilometer per uur had gereden.
Artikel 12-procedure
De familie van het slachtoffer startte een artikel 12-procedure om alsnog vervolging af te dwingen. Het gerechtshof heeft nu geoordeeld dat er genoeg vragen zijn die door een strafrechter moeten worden beoordeeld.
"Bijna een kwart (24,3 %, n = 930) van de chauffeurs geeft als primair gedrag aan dat zij
's nachts tijdens een spoedrit met OGS rijden. Ongeveer een derde van de chauffeurs, 33,8
% (n = 1292), geeft als primair gedrag aan dat zij 's nachts met optische, maar zonder geluidssignalen rijden. Een klein deel van de chauffeurs, 1,4 % (n = 52), geeft als primair gedrag aan dat zij 's nachts zonder OGS rijden. Iets minder dan de helft van de chauffeurs, 40,6% (n = 1554), laat de keuze om 's nachts wel of niet met optische en/of geluidssignalen te rijden van de situatie afhangen"
Clicky PDF
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
Doen ze dat niet dan overtreden ze gewoon de wet.
Een politie auto heeft niet bij voorbaat het recht overal hard te mogen rijden zonder signalen. Evenals ambulances en brandweer auto's.
Geen signalen is een gewone verkeers deelnemer.
Zie bijv ook hier:
http://m.westlanders.nu/v(...)et-wegverkeer-11057/
Het is bijzonder vreemd te noemen dat de politie blijkbaar van mening is dat met 85km/h over de grachten van Amsterdam scheuren geen onveilig gedrag is.
Het is daarom een goede zaak dat de rechtbank de politie nu terugfluit.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken